Sinds kort ben ik noodgedwongen iets voor iemand anders aan het doen met Access. Tot nu toe is mijn voornaamste ervaring hiermee dat het de meest onduidelijke en niet-transparante database omgeving is die ik ooit heb meegemaakt !
Om met het probleem simpel te kunnen experimenteren heb ik een eenvoudig model opgesteld :
Tabel Wereld : WereldID (autoNummering), LandNaam, ProvNaam,StadNaam
Tabel Land : LandID (autoNummering),LandNaam
Tabel Provincie : ProvID (autoNummering),LandID,ProvNaam
Tabel Stad : StadID (autoNummering),ProvID,StadNaam
Het is me uiteindelijk gelukt om een formulier te maken met 3 comboboxen (voor Land,Provincie en Stad). Als ik nu een Land kies krijg ik in de combobox van Provincie alleen de provincies van dat land enz.
Het probleem is nu dat in de tabel Wereld NIET de LandNAAM enz. terechtkomen, maar alleen de landID enz.
De koppeling van de comboboxen gaat dus goed, maar bij het wegschrijven naar Wereld gaat er iets mis !
En zojuist merk ik dat het hier bijvoegen van het bestand KeuzeTest.mdb ook niet lukt : melding Geen geldig bestand !!
Om met het probleem simpel te kunnen experimenteren heb ik een eenvoudig model opgesteld :
Tabel Wereld : WereldID (autoNummering), LandNaam, ProvNaam,StadNaam
Tabel Land : LandID (autoNummering),LandNaam
Tabel Provincie : ProvID (autoNummering),LandID,ProvNaam
Tabel Stad : StadID (autoNummering),ProvID,StadNaam
Het is me uiteindelijk gelukt om een formulier te maken met 3 comboboxen (voor Land,Provincie en Stad). Als ik nu een Land kies krijg ik in de combobox van Provincie alleen de provincies van dat land enz.
Het probleem is nu dat in de tabel Wereld NIET de LandNAAM enz. terechtkomen, maar alleen de landID enz.
De koppeling van de comboboxen gaat dus goed, maar bij het wegschrijven naar Wereld gaat er iets mis !
En zojuist merk ik dat het hier bijvoegen van het bestand KeuzeTest.mdb ook niet lukt : melding Geen geldig bestand !!