Resultaat van een kruistabel weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twixman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mei 2020
Hey goededag allemaal,

Al beetje rondgezocht hier op het forum maar niet kunnen vinden wat ik zoek.

Ik ben aan het spelen met Acces om een voorbeeld te maken van een personeels- en klantendatabase.

Nu ben ik bezig met het personeelsbestand en nu wil ik naast de NAW gegevens ook de loongegevens weergeven.

Wat heb ik gedaan?

de tabel gemaakt waar ik alles in moet gaan voeren (later via een formulier) met daarin het vak Loonschaal en het vak Periodiek en het vak bruto loon.

Ook heb ik een tabel waar alle bedragen in staan die horen bij de loonschaal en bijbehorende periodiek.

Door middel van een query kruistabel heb ik een mooi overzicht van welke bedragen bij de juiste loonschaal en juiste periodiek horen. Tot zover gaat het goed.

Nu wil ik dus in mijn medewerkersbestand aangeven in welke loonschaal iemand komt en in welk periodiek. En de truc is dan om het bijbehorende bruto uurloon automatisch in het volgende vak weer te geven en dat is nou net wat me niet lukt.

Iemand tips of trucs.

PS: ik heb vroeger wel met acces gewerkt maar nooit zo diepgaand en ik ben het ff helemaal kwijt :o:o

Alvast bedankt voor julle inzichten.

Hallo,

een kruistabel is een overzichtelijke manier om informatie weer te geven in een formulier of een rapport. Als je de info wil opzoeken om bv. automatisch in een formulier te laten invullen, dan moet je de juiste informatie in de originele tabellen gaan zoeken. Dit kan gebeuren via koppelingen, VBA functies of Domain lookups. In jou geval ga je dus in de tabel loongegevens aan de hand van de loonschaal en periodiek het juiste bedrag opzoeken bvb. via een VBA functie of een Dlookup functie en het resultaat daarvan in het juiste formuliervak invullen.

Nu wil ik dus in mijn medewerkersbestand aangeven in welke loonschaal iemand komt en in welk periodiek. En de truc is dan om het bijbehorende bruto uurloon automatisch in het volgende vak weer te geven en dat is nou net wat me niet lukt.
Gekoppelde gegevens die variabel zijn moet je m.i. niet in een kruistabel weergeven. Loonschalen veranderen namelijk, maar loongegevens zijn historisch bepaald. Als je dus alleen een koppeling legt met de loonschalentabel, en je verhoogt de bedragen in die loonschalen, dan zou elke medewerker ineens met terugwerkende kracht een ander (doorgaans hoger) salaris hebben :).
Wat je dus meestal doet, is in een aparte tabel bijhouden wanneer een werknemer een mutatie in de loongegevens heeft. Die tabel koppel je aan de ene kant met Medewerkerstabel, en aan de andere kant met de Loonschalentabel. En je legt daarin dus de mutatiedatum vast, de loonschaal en het bruto loon. Plus wat nog meer bij die mutatie hoort.
Als een medewerker dan drie keer in zijn/haar loopbaan een loonsverhoging krijgt, dan zie je in die koppeltabel dan dus drie records voor die persoon terug, met drie datums, drie salarissen etc.
Wil je een overzicht uitdraaien van je medewerkers, dan doe je dat op basis van die tabel, en dan selecteer je het laatste mutatierecord per medewerker, want dat is de actuele situatie.

Het vastleggen van het nieuwe loon in die tabel doe je d.m.v. een keuzelijst op het formulier op basis van de tabel Loongegevens, waarin je dus de loonschaal kiest, die vervolgens het gekozen salaris vastlegt in het tabelveld [Bruto Salaris]. En op die manier kun je dus de salarishistorie heel makkelijk borgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan