Resultaat van een query (rij) gebruiken om kolom headers van een tabel te selecteren

• Onderwerp starter Onderwerp starter WHM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

WHM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jun 2012
Geachte experts,

Ik heb een query die mij als resultaat 3 records geeft, bijvoorbeeld, welke auto's zijn frans;

Peugeot;Frans
Citroen;Frans
Renault;Frans

Met deze gegevens wil ik vervolgens in de tabel 'auto gegevens' kolomkoppen selecteren en alle waardes groter dan bv 10 weergeven
In de tabel autogegevens staan verschillende scores voor verschillende testen voor alle auto's (waaronder dus franse). Ik wil alleen de resultaten zien waarin alle franse auto's hoger scoren dan 10.

Ik probeer al een tijdje dit op te lossen.
Oplossing die het dichtste bij kwam maar niet werkte was om in een pull down menu de gebruiker zelf de franse auto's te laten kiezen. Dan staan de waardes in een formulier, echter ik kan de waardes vanuit het formulier niet gebruiken om de headers in de tabel te selecteren.

Graag uw hulp.

Met vriendelijke groet

Wiebe Meijer

Ik snap je vraag niet; filteren en selecteren doe je in een query, of met de Filterfunctie in een tabel (geldt ook voor formulier). Als je in je query de Franse auto's kunt filteren, kun je in die query toch ook de scores >10 filteren?

Hallo Michel

Laat ik de vraag dan anders stellen, dit is de situatie

Tabel 1____________________Tabel 2
Merk........Nationaliteit__ ____Test........Ford.....Peugeot....Citroen...Honda.Renault
Ford........Amerikaans___ ___ Rem..........3...........6...........3...........3........3
Peugeot...Frans_______ ____Snelheid.....6...........6...........6...........3........6
Citroen.....Frans______ _____Vering.......3...........3...........6...........3........3
Honda......Japans_____ _____CO2..........6...........6...........3...........6........6
Renault.....Frans______ _____Verbruik.....3...........3...........6...........6........3

De gebruiker kan de auto's waar hij is geïnteresseerd in een formulier invullen, op deze manier kan hij alle merken uit tabel 1 selecteren waarin hij of zij is in geïnteresseerd. Dit zou ook via een query kunnen waarin je vooraf aangeeft dat je Frans wilt.

Volgende stap is dat vanuit dit formulier de auto merken worden gehaald die door de gebruiker zijn ingevuld en daarna deze merken opzoekt in tabel 2 en alleen die testen weergeeft voor de automerken die geselecteerd zijn. Later kan ik daar nog wel criteria aan verbinden waarin alleen die testen naar voren komen waarvoor de geslecteerde merken hoger scoren dan bv 5.

Ik hoop dat dit duidelijker is.

Met vriendelijke groet

Wiebe Meijer

Laatst bewerkt:
Als je de tabellen aan elkaar koppelt (in ieder geval dus in je query) dan kun je in één queryrecord zowel de merknaam, het land als de testgevevens neerzetten. En je filter maak je dan ook in die query.

Dan nu de vraag, hoe koppel ik deze tabellen?

Met vriendelijke groet

Wiebe Meijer

Op basis van je tabellen:
Tabel 1____________________Tabel 2
Merk ........ Nationaliteit __ ____ Tes t........ Ford ..... Peugeot .... Citroen ... Honda . Renault
Ford........Amerikaans___ ___ Rem..........3...........6...........3...........3........3
Peugeot...Frans_______ ____Snelheid.....6...........6...........6...........3........6
Citroen.....Frans______ _____Vering.......3...........3...........6...........3........3
Honda......Japans_____ _____CO2..........6...........6...........3...........6........6
Renault.....Frans______ _____Verbruik.....3...........3...........6...........6........3
Voeg aan je query beide tabellen toe, en koppel op het veld MERK.
Al vrees ik met grote vreze dat je de tweede tabel totaal verkeerd hebt opgezet, en in één record alle merken als veld hebt opgenomen. En dan heb je een heel stevig probleem... Maak er anders een voorbeeldje van, want ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel :)

Hallo Octafish,

Ik kan de kolom 'merk' uit tabel niet koppelen aan de kolommen 'peugeot, citroën, ford, ...'

Hoe kan ik een bijlage bij dit bericht invullen?

Je hebt gelijk dat de tabel verkeerd is opgezet. Echter kan ik niet de originele tabel posten. Ik zal kijken wat de handigste oplossing is.

Toch bedankt voor je snelle reacties, mocht ik een oplossing vinden (al dan niet via hulp) dan hoor je het weer in dit forum.

Wiebe

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan