• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Resultaten laten afhangen van datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Emelie

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2009
Hey allemaal,

de mensen die mij hier allemaal al geholpen hebben weten al dat ik zo goed als NIKS van excel weet en de volgende opdracht gaat echt mijn petje te boven:

als in de maanden december, januari, februari de waarde die ik invoeg in cel A1 >= -15 dan dient cel B1 rood te worden
als in de maanden december, januari, februari de waarde die ik invoeg in cel A1 < -15 dan dient cel B1 groen te worden
als in de maanden maart tem november de waarde die ik invoeg in cel A1 >= 0 dan dient cel B1 rood te worden
als in de maanden maart tem november de waarde die ik invoeg in cel A1 <0 dan dient cel B1 groen te worden

iemand enig idee om mij te helpen

alvast hartelijk bedankt!!!

Dit lijkt verdacht veel op een school opdracht;)

School opdrachten worden niet zomaar gemaakt voor een ander. Net als een leraar/lerares zullen wij best tips geven, maar je zult echt zelf het meeste moeten doen/uitzoeken. Daar leer je het meeste van.

Ik zou zeggen gebruik F1, de zoek functie hier en/of google. O, en natuurlijk je gezonde verstand:).
Succes.

Edit: Hele dikke kus terug.:p

Laatst bewerkt:
ik ben blij dat ik nog zo jeugdig klink maar helaas ben ik al 25 en werk ik al ( het mooie leven is al gedaan voor mij :p)

Neen ik heb in een ander post eens een PrtSc gestuurd (Hoornvan kan het bevestigen) en als je goed kijkt zie je dat het analyses zijn voor Fapetro (Fonds voor de Analyse van Aardolieproducten). Dus neen zeker geen schoolopdracht.

Dus als iemand mij zou kunnen helpen zouden jullie mij een groot plezier doen!!!

Je moet hiervoor gebruik maken van de optie 'Voorwaardelijke opmaak'. In Excel 2007 is deze te vinden op het 'Start'-lint.

Oke, dan zal ik je op weg helpen....

Staat in de cel van de maand een datum, of de naam van een maand?
Als er een datum staat dan kan je werken met:
Code:
=en(of(maand(datum)<=2;maand(datum)=12);A1>=-15)
deze dus voor rood (jouw eerste regel).

Als er een naam van een maand wordt gegeven dan moet het anders;)

Oke, dan zal ik je op weg helpen....

Staat in de cel van de maand een datum, of de naam van een maand?
Als er een datum staat dan kan je werken met:
Code:
=en(of(maand(datum)<=2;maand(datum)=12);A1>=-15)
deze dus voor rood (jouw eerste regel).

Als er een naam van een maand wordt gegeven dan moet het anders;)

Ik mis mijn Excel 2003 Voorwaardelijke Opmaak. De 2007 versie vind ik 10-maal niets :(

De vw opmaak weet Emelie al te vinden, zie haar eerdere vragen...

Ik werk alweer enige tijd met 2007, het went al wel een beetje, maar ik mis (net zoals de meeste excel liefhebbers geloof ik) 2003 ook nog al eens.:(

hey,

NERGENS in heel mijn bestand staat ook maar 1 datum.

Moet ik dan niet eerst -ik weet niet of zoiets kan in excel 2003- ergens de datum plaatsen (een datum die elke dag up to date blijft) voor ik de formule kan creëren?

En zoja... iemand enig idee hoe ik die datum dan doe :o ja ik weet het ... ik ben HEEL SLECHT met excel :( maar ik gebruik dat NOOIT en nu moet ik hier plots allerlei toepassingen in excel doen

Alvast hartelijk bedankt en iedereen die wil krijgt nog een dikke kus van mij :love:

Oke, ik denk dat ik het snap...
Je gebruikt de maand die hoort bij het moment van invoeren van het getal in cel A1....toch?
Als je dat wilt bereiken kan het alleen met VBA (een stukje programma code welke geschreven dient te worden).
Of je moet 2 cellen invoeren, A1 voor het getal en b.v. in B1 de invoer datum met CTRL+;.

Hey allemaal,

zoals jullie zien in de PrtSc (als jullie allemaal jullie vergrootglas boven halen) dan staat in kolom D altijd specificaties. En in kolom E is via een berekening een verruiming van de specificaties. In kolom G heb ik met opmaak --> conditionele opmaak al formules toegepast zodat wanneer de resultaten in kolom F niet overeenkomen met die in kolom E er rood of groen kleur verschijnt. Bvb wanneer F25 groter is dan 11,8 (E25) dan wordt G25 rood. Wanneer F7 niet tussen 819,7 - 845,3 ligt wordt het rood anders groen enz.

Maar nu komt het : in D26 staat max 0 voor de periode 1 maart tem 30 november dus maw wanneer het meer is dan 0 in F26 dan moet G26 rood kleuren en wanneer gelijk of minder dan 0 in F26 dan moet G26 groen kleuren. Voor de periode 1 december tot en met 28 of 29 februari moet hetzelfde gebeuren maar -15 ipv 0

dus zoals jullie kunnen lezen is dit veel te moeilijk voor mij ... pretty please help me ;)

Bijlagen

• Screenshot_2009-10-21_1.jpg
    Screenshot_2009-10-21_1.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 52
voorbeeldbestandje

Beste Emelie ;)

Een voorbeeldbestandje is beter, kan men tenminste aanpassen en een screenshot niet :p

Groetjes Danny. :thumb:

Sluit ik me volledig bij aan.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Beste Emelie ;)

ExcelMark zal het wel even oplossen voor jou, hij heeft tenslotte de screenshot gevraagd.

Groetjes Danny. :thumb:

Emelie, schenk geen aandacht aan die twee grapjassen(:evil::p) en test deze eens uit en laat maar iets weten

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hey Warm Bakkertje,

hoe kan ik de waarden en periodes waarin bepaalde waarden gelden aanpassen?

Stel nu dat ik ipv -15 in december, januari, februari -13 wil nemen als maximum, hoe en waar verander ik dat dan?

Groetjes!

Goedemorgen.

Dat kan je veranderen in het stukje VBA gemaakt door Warme bakkertje:thumb:.
Of je kan het stukje VBA aanpassen (zoals ik heb gedaan), zodat je de waarden in een cel kan zetten (H2 en I2). Tevens heb ik een klein foutje uit de code gehaald:
ipv voor rood: <=15 moest het >=15 zijn.

Bijlagen

aha met VBA ... tot gisteren een totaal onbekend begrip voor mij :)

nu ken ik het begrip al ... maar waar kan ik dat terugvinden indien ik de code ietswat wil aanpassen?

In ieder geval aan iedereen al heel veel kusjes voor mij zo te willen helpen :love:

@Paul
wat betreft de <= en >= was mijn interpretatie dat bijv. -18 toch groter is dan -15, of heb ik tijdens de wiskundeles toendertijd niet goed opgelet? :p Ik was in ieder geval aan het twijfelen en heb dan maar een gokje gedaan
Aangezien Emelie vroeg om >= -15 rood te kleuren was dit mijn oplossing

@Emelie
De code maak je zichtbaar door rechts te klikken op de bladtab en Programmacode weergeven te selecteren. Gaat het echter boven je petje maak dan gerust je wensen kenbaar en een bereidwillige ziel alhier helpt je vast verder

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan