• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

resultaten uit meerdere tabellen weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

BMWF31

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2018
Hallo,

Ik wil een cel het resultaat uit 1 van de 2 tabellen geven.

Voorwaarden:

resltaat als bedrag in cel D1

Als cel A1 waarde x geeft, naar tabel 1, Als waarde y, dan tabel 2
Als cel B1 waarde a geeft, naar deze waarde op de x as van tabel (1 danwel 2)
Als cel C1 waarde B geeft, naar deze waarde op de y as van tabel (1 danwel 2)
Cel D1 geeft de waarde waar de x en y as elkaar kruisen

Daarbij moet cel D1 overschreven kunnen worden.

Ik kan met geen enkele hulpfunctie achterhalen hoe dit voor elkaar te krijgen terwijl het mij voorkomt dat dergelijks vrij eenvoudig zou moeten zijn. Wellicht gebruik ik de verkeerde zoekcriteria

Bedankt alvast om me op weg te helpen.

Bij de weg. Ik ben beginnend maar op sommige gebieden ervaren excelgebruiker qua niveau.

Plaats even een voorbeeldbestand, met daarin de handmatig gemaakte oplossing. Dan krijg je sneller/beter antwoord op dit forum.

Een klein bestandje gemaakt die mijn vraagstelling duidelijker zou moeten maken (alleen ipv A1, B1, C1 heb ik hier A1, A2 en A3 gebruikt, maar de bedoeling blijkt wel duidelijk hoop ik))

Bijlagen

Er staat 2x "tabel 1" in je voorbeeldje. Verder werd gevraagd om handmatig gemaakte oplossing. Die zie ik nog niet...

Je wilt via A1 de tabel kiezen, daarna in A2 de kolom (1,2 of 3) en vervolgens via A3 de rij (ko, lo, pr)?

In A1 heb je via gegevensvalidatie ingesteld dat je alleen PL of KL kunt kiezen... hoe moet ik dat aan de tabellen relateren? PL = tabel 1, KL = tabel 2?

Gokje:
Code:
=INDEX(ALS(A1="PL";$H$10:$J$12;$H$16:$J$18);VERGELIJKEN($A3;$G$10:$G$12;0);VERGELIJKEN($A$2;$H$9:$J$9;0))
korter:
=INDEX(ALS(A1="PL";$H$10:$J$12;$H$16:$J$18);VERGELIJKEN($A3;$G$10:$G$12;0);$A$2)

of alternatief:
=VERSCHUIVING($G$9;VERGELIJKEN($A$3;{"ko";"lo";"pr"};0)+($A$1="KL")*6;$A$2)

of (voor de fun) eentje waarbij zelfs geen tabellen nodig zijn!
=INDEX(KIEZEN(N($A$1="KL")+1;{100\1000\10000;1\10\100;10000\1000\100};{5\50\500;50000\5000\500;500\12\5});VERGELIJKEN($A$3;{"ko";"lo";"pr"};0);$A$2)
Diverse mogelijkheden dus...

Laatst bewerkt:
AlexCel... Dat is m!

Maar dan nu, wat voeg ik toe aan de verwijzing als de tabellen op een ander blad in de werkmap staan?

Ik blijf mn geluk beproeven.. :cool:

(oww, en voor wie het opviel dat ik twee keer dezelfde vraag stelde, sorry. :confused:)

Welke is 'm?

wat voeg ik toe aan de verwijzing als de tabellen op een ander blad in de werkmap staan?
Misschien een verwijzing naar het andere tabblad? Dus i.p.v van $G$9 bijvoorbeeld Blad2!$G$9.

Laatst bewerkt:
Prima.

Werkt de verwijzing ook al?

Yep alles werkt. De tabellen zijn vrij omvangrijk en staan ddus op een ander blad. Ik heb ze getest en ze werken vlekkeloos.

uiteindelijk moet het een peer-review sheet worden waarbij de peer alleen bepaalde velden mag manipuleren en niet het veld waar de bedragen uit de tabellen komen.

Dat vind ik zo leuk aan excel. Puzzelen en dan met hulp hier en daar veel dingen ontdekken die achteraf bezien heel logisch zijn. Alleen ik maak maar hooguit eens per jaar iets complex, dus alles wat ik nu ontdek, zal ik de volgende keer weer helemaal moeten ontdekken waarbij ik in ieder geval dan weet waar ik zoeken moet (dat is dan de winst) :)

Nog heel erg bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan