resultaten van 2 tabellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReneRijk

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2008
Hoi Allemaal,

Ik heb een database om de voorraad bedrijfskleding bij te houden. Inkoop van kleding en uitgifte naar de gebruikers.
Dus ik heb een mooie tabel waarin staat wie, hoeveel en welke kleding heeft ontvangen=uitgegeven.
Tevens heb ik een tabel waarin er wordt bij gehouden wie, hoeveel en welke kleding iemand weer inlevert.

Nu wil ik een overzicht kunnen printen van een gebruiker met zijn kleding die hij in bezit heeft.
Dit zal dus moeten door middel van een [aantal in bezit] - [aantal ingeleverd] sommetje.
Op zich werkt dit prima maar als ik het overzicht genereer dan worden alleen de kleding weergegeven waarvan zowel uitgegeven kleding als ingeleverde kleding is, En niet alle kleding die men in bezit heeft.

Logisch want als er geen kleding is ingeleverd dan kan dit niet worden weergegeven tegen een uitgeleverd(in bezit hebbend) kleding stuk.
Dus eigenlijk zou er voor ieder uitgeleverd kledingstuk ook een 0 moeten worden opgegeven bij een ingeleverd kleding stuk.

Hoe zou ik ik dit probleem het beste kunnen oplossen? Zonder ingewikkelde SQL of VBA...

Peace,
René

Zonder voorbeeld bestand wordt het lastig; ik heb geen idee hoe je database is opgebouwd, en hoe je bijvoorbeeld je gegevens opslaat.

Hoi Michel,

Bedankt voor je reactie.. Ik heb een verbouwde versie van de Noordewind 2007 database. Ik wil best een copy versturen maar dan wel privé want het is geen database die in deze vorm verspreid kan worden.

Peace,
René

Hoi Michel,

Heb je nog een blik kunnen werpen op de database? of heb je mijn mail niet gehad??

Peace,
René

Hoi René,

Ik heb nog geen db ontvangen. Wel gezipt, of als 2007 versie, want een mdb bestand wordt door hotmail weggefilterd.

Laatst bewerkt:
Ahh, ok ik had je een mail gestuurd met de link.. die is blijkbaar niet aangekomen.
Ik ga de link nogmaals opsturen. Sorry voor de vertraging.

Peace,
René

Zal er vanavond naar kijken!

Ik mis de query [qryproductordersmedewerkers].

Echt?? heb ik dan de verkeerde geupload. Geef me een 30min en dan staat de nieuwe online onder dezelfde naam.
Lekker handig van mij. Sorry voor het ongemak.

Peace,
René

OK. Kijk vanavond weer!

Ik ben nog steeds bezig om de relaties te repareren :)

Ow dat klinkt niet goed... :-) ik heb trouwens zo ver ik weet niets veranderd aan de relaties.. Die zijn zoals ze gemaakt zijn in de Noordewind database..

Peace,
René ;-)

Al die relaties met Outer Joins deugen in mijn ogen niet; tabellen koppel je in beginsel met een Inner Join. Je checkt dus tussen twee tabellen altijd op overeenkomende waarden in beide tabellen. Uitzonderingen zijn er wel te verzinnen, zoals: als je een order aanneemt van een klant, en je hebt geen leverancier voor een specifiek product, dan wil je in beginsel de order wel kunnen aannemen, zodat je later een leverancier kunt zoeken die het gevraagde product kan leveren. Tenslotte heeft de klant er bij het bestellen geen boodschap aan dat jij nog geen leverancier hebt, hij wil gewoon een product bestellen. Zou je een Inner Join hebben tussen Orders en Leveranciers, dan zou je de bestelling niet kunnen vastleggen, want bij een Inner Join is de eis dat je in Orders alleen bestellingen mag vastleggen waarvoor je een Leverancier hebt. Bij een Outer Join van het type <Alle Orders, en alleen die Leveranciers waarvoor de gekoppelde velden identiek zijn> is het mogelijk om het veld LeverancierID in Orders leeg te laten bij het maken van een order. Je kunt dan dus een order aannemen, een leverancier zoeken, die toevoegen aan Leveranciers en vervolgens de Order bijwerken met de LeverancierID.
Als je je eigen db bekijkt, dan zul je constateren dat het gros van de koppelingen van het verkeerde type is. En dat zou ik dus zeker aanpassen.
Verder snap ik je constructie nog niet helemaal; wat ben je precies aan het doen, wat leg je vast en hoe moet ik de tabellen lezen?

Ik zal dit weekend je vraag beantwoorden. We zijn nu al 4 x naar buiten gegooid door een brandalarm.. zucht.. en ik wil nog wel even het ea doen voordat het weekend los barst.

Bedankt voor je hulp zover en ik kom hier op terug.

Peace,
René ;-)

Er zijn rottere dagen te bedenken om naar buiten te moeten :) Ik wacht het af!

De basis van de database is de Noordewind 2007 Database. Dit omdat dit eigenlijk doet wat ik zoek.
Alleen moet het hier en daar worden aangepast en worden gericht op ons bedrijf en doel.
Inkopen, bijhouden en verkopen van bedrijfskleding (in dit geval)

Ik heb niets veranderd aan de relaties. Deze relaties zijn al sinds de eerste Noordewind database zo gekoppeld.
Dus zoals jij aangeeft is dit compleet fout?

Iemand van ons bedrijf doet dit nu met de hand en wil graag een database hebben om dit te doen. Die ben ik nu aan het proberen te maken.
Wat deze Noordewind Database niet heeft is een optie om bij te houden wat iemand aan kleding op voorraad heeft.

([Kleding in het bezit] - [Kleding ingeleverd] = [aantal nog in bezit])

Dus de dame in kwestie boekt de kleding af door middel van de "nieuw order" optie in het beginscherm.
Die start de "detailgegevens order" form op.
Dit form wordt gevoed door de qry "ordersgegevens uitgebreid"
en die qry wordt gevoed door de tabel "detailgegevens orders"

De persoon krijgt zijn kleding er wordt netjes een rapport gedrukt en de uitgegeven kleding wordt van de voorraad afgetrokken.
En bij de persoon zijn voorraad gezet.

De betreffende persoon heeft nu zeg maar,
1 trui
1 broek
1 paar schoenen
1 jas

in zijn/haar bezit.

Dit kun je opvragen door in het hoofdscherm de optie "orders per werknemer"
Deze wordt gevoed door de qry "orders per werknemer" en die qry heeft 4 tabellen,

[Orders] - [Detailgegevens orders] - [klanten] - [producten].

(Klanten zijn in dit geval de medewerkers van het bedrijf.)

De dame, die de database gaat bijhouden, wil graag ook een optie hebben om kleding weer in te nemen en dat te laten berekenen.

([Kleding in het bezit] - [Kleding ingeleverd] = [aantal nog in bezit])

Wat mij dus niet lukt is om de ingeleverde kleding weer van de voorraad van de medewerker te halen en hier vervolgens een rapport van

te printen.

Ik heb nu een [tblIngeleverd] die moet worden gevuld met de kleding die men inlevert.
Door middel van een qry moet er dan een overzicht komen van ([Kleding in het bezit] - [Kleding ingeleverd] = [aantal nog in bezit])

Op zich is dit niet zo'n heel erg groot probleem ware het niet dat ik deze wel kan berekenen maar ik loop tegen het volgende aan.

Als ik een qry maak om te berekenen wat iemand nog in zijn bezit heeft dan krijg ik alleen kleding te zien waarvan men iets heeft ingeleverd en niet de kledingstukken die men in zijn bezit heeft en nog niets van heeft ingeleverd.
Voor iedere uitgeven kledingstuk zou er eigenlijk een nul opgegeven moeten worden in de [tblIngeleverd].
Alleen dan zie ik ook de kledingstukken die men in zijn bezit heeft en waarvan nog niets is ingeleverd.

Ik hoop dat dit een klein beetje duidelijk is...

Peace,
René

De procedure is nu wat duidelijker, dus ik kan wat gerichter gaan kijken.
Wat betreft de relaties: op zich zijn ze niet fout in die zin dat ze foutieve uitkomsten gaan opleveren. Dan praat je m.i. over een fout, als je iets berekent wat niet klopt. Het is alleen niet de juiste werkwijze in mijn ogen. Wil je gegevensintegriteit controleren, dan moet je dat doen op de zuiverst mogelijke manier, dus door ervoor te zorgen dat alleen díe gegevens mogen worden ingevuld die je ook echt hebt. Door relaties te maken waarbij je velden leeg mag laten vanwege een Outer Join, ondermijn je de integriteitscontrole. Tenzij je daar dus een expliciete reden voor hebt, zoals ik eerder heb aangegeven. Maar je maakt er dus geen fouten mee. Als je er geen last van hebt, mag je ze ook rustig laten staan, al zou ik dat zelf dus niet doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan