retentie en downloadsnelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Domme vraag misschien, maar…… :rolleyes:

Ik lees allerlei berichten over rententie en snelheid van de newsservers van diverse providers.
Ik heb een tele2 Compleet abo, download meestal met newsleecher of grabit. Zoek geen bijzondere servers op, maar haal meestal ergens een NZB bestand vandaan.

De hamvraag….. als ik via een NZB searcher op (bijvoorbeeld) binaries.boneless.nl een item vind dat ik wil downloaden, kan ik dat dan beter doen door eerst de headers van deze server op te halen via mijn eigen provider, of kan het net zo goed direct, via de gevonden NZB verwijzing? Heeft dat een effect op rententie of snelheid?

Een nzb file is het enigste wat je nodig hebt.
Die zijn er namelijk voor om je een heleboel zoekwerk en tijd uit handen te nemen.
Let wel, dit is wel degelijk afhankelijk van de retentietijd van je provider(in de meeste gevallen 3 dagen). Is de post ouder, dan is de kans groot dat je incomplete bestanden binnen haald. Overweeg dan naast je provider een payserver te nemen.

Meer info vind je hier: www.binaries4all.nl

oudere posts zijn inderdaad vaak wat moelijker. Een payserver is een alternatief, maar het kan natuurlijk ook voor niets. Dan moet je uiteraard niet klagen over snelheid, maar met een programma als newsleecher, dat meerdere servers tegelijk ondersteund (zonder dat je er zelf omkijken naar hebt) is dat geen probleem. Stapel zoveel servers als je wilt en je komt aan heel aardige snelheden.

Voor de nieuwsgierigen: bekendste voorbeeld van een gratis server is yottanews. Wel aanmelden, en slechts 1GB per maand, maar toch...alle beetjes helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan