retourfunctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Charlene

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2006
Ik heb een database gemaakt waarbij ik een uitlening van producten kan registreren.
In de tabel uitlening, staat de uitleennummer en de klantnummer.
In de tabel uitgeleende producten staat de uitleennummer, productnummer, uitleendatum en retourdatum.
Als het product teruggebracht wordt is het de bedoeling dat het productnummer ingevoerd wordt en dat de bijbehorende gegevens (uitleennr, uitleendatum etc) getoond worden.
Met de formulieren die ik gemaakt heb, worden alle uitleningen getoond zonder dat ik een productnummer hoef ik te voeren.
Hoe kan ik een veld maken waarbij ik het nummer kan invoeren en dat er daarna de bijbehorende gegevens laat zien en dat de retourdatum ingevuld wordt?
Met date() zou het wel kunnen, maar de datum wordt alleen in de formulier getoond en wordt niet opgeslagen in de tabel.

Je kunt een textvak maken waarin je het productnummer invoert. Of een afrollijst die alle uitgeleende(met lege retourdatum) producten toont.
In de gebeurtenis nabijwerken zorg je ervoor dat het record wordt gezocht.

Dan zou je ervoor kunnen zorgen dat de datum meteen wordt ingevuld maar je kunt dat wellicht beter aan een aparte actie verbinden. Knop of klikken in het veld of dubbelklikken.

Dan kun je het formulier ook gebruiken om gegevens op te zoeken. Wie heeft product x geleend. Dan is het niet wenselijk dat er meteen een retourdatum wordt ingevuld.
Of je geeft, en zo werkt volgens mij de biblios, van te voren aan dat je gaat retourneren en dat alle opgezochte productnummers worden teruggebracht.

G

Hoi Gregorg,

Moet het tekstveld ook gekoppeld zijn aan een veld? Als ik deze gekoppeld is aan het veld productnummer en ik typ daar een nummer in, dan maakt hij een nieuwe uitlening(Uitleennr is 0 en productnummer is wat ik ingetypt heb). Dit is niet de bedoeling.

Waar gregor het over heeft is een zoekformulier.
Maak een formulier.
Zet in de kop van het formulier een keuzelijst.
Baseer de keuzelijst op een query die alle uitleennummers weergeeft.

Je formulier baseer je op een query.
Je query bouw je zo op dat alle niet geretourneerde produkten per uitleennummer worden weergegeven.
In de query zet je op je kolom uitleennnummer als criterium dat het uitleennummer gelijk moet zijn aan de in de keuzelijst geselekteerde waarde.

Tenslotte zet je een Na Bijwerken gebeurtenis op je keuzelijst die je formulier requeried.
In VBA wordt dat dan:

Code:
Me.Requery

FESTER

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan