Return;

Status
Niet open voor verdere reacties.

SamirAlieev

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2011
Beste leden,

Op school krijgen we nu les over return; dat het een bepaalde waarde teruggeeft aan de functie.
Ik begrijp dit niet.. Ik heb overal op het internet gezocht en overal zeggen ze hetzelfde "De waarde teruggeven aan de functie"
Kan iemand mij dit uitleggen?

Ik hoor graag van jullie.

Met de Return opdracht verlaat je een functie en kun je de afloopstatus van de functie teruggeven aan de routine die de functie aanriep.
Bijvoorbeeld Return of Return 0 of Return 1.

Laatst bewerkt:
En een klein voorbeeldje er bij:
[js]
var som = function(a, b)
{
var resultaat = a+b;
return resultaat;
};

var som_geenreturn = function(a, b)
{
var resultaat = a+b;
};

var antwoord = som(1, 2);
alert(antwoord);
var antwoord = som_geenreturn(1, 2);
alert(antwoord);
[/js]
http://jsfiddle.net/Lb4xs/

Ik begrijp dat return een waarde teruggeeft en de functie sluit...
Waar moet ik return gebruiken? bij elke functie?

In principe in elke functie die je schrijft, zonder een return heb je weinig aan de functie :)

[edit]Tenzij je een functie maakt die elke keer dezelfde bewerking doet, bijvoorbeeld een kleur aanpassen van de tekst:[/edit]

[js]
var veranderKleur = function(cssId, hexCode) {
document.getElementById(cssId).style.color = hexCode;
}

veranderKleur('titel', '#aeaeae');
[/js]
HTML:
<span id="titel">Deze regel is standaard zwart</span>

http://jsfiddle.net/hhYxX/

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat return een waarde teruggeeft en de functie sluit...
Waar moet ik return gebruiken? bij elke functie?

Een return wordt vaak als laatste regel in een functie geplaatst maar dit is niet verplicht.
Hij kan ook binnen een IF-THEN-ELSE vallen waarbij de verschillende return waarden hebt voor verschillende situaties.

Je MOET geen return gebruiken in een functie, het kan heel goed zijn dat je met een functie alleen bepaalde bewerkingen doet die geen resultaat terug geven verder. Je bent dus vrij om al dan geen return te gebruiken in een functie.

De return gebruik je om een waarde terug te geven welke in de betreffende functie bepaalt is of om een false dan wel true terug te geven om te laten weten of iets al dan niet gelukt is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan