• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Reverse berekeningen excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

johnkorten

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2015
Iedereen,

Is er een mogelijkheid dat excel dingen voor mij kan bedenken op basis van onderstaande tabel.

Ik zeg bijvoorbeeld dat 50 ton moet hebben met een ffa van max 7 een vocht van max 0,5 en poly van max 75
Kan excel mij dan een voorstel doen op basis van onderstaande tabel hoeveel ton ik van welke leverancier moet gebruiken om aan bovenstaand te komen.

[table="width: 500"]
[tr]
[td]leverancier[/td]
[td]tonnen[/td]
[td]ffa[/td]
[td]vocht[/td]
[td]poly[/td]
[/tr]
[tr]
[td]A[/td]
[td]25[/td]
[td]2[/td]
[td]0,25[/td]
[td]50[/td]
[/tr]
[tr]
[td]B[/td]
[td]125[/td]
[td]0,5[/td]
[td]0,1[/td]
[td]10[/td]
[/tr]
[tr]
[td]C[/td]
[td]75[/td]
[td]9,7[/td]
[td]0,63[/td]
[td]425[/td]
[/tr]
[/table]

Ik vrees dat er iets meer uitleg nodig is: kun je (desnoods handmatig) even voorrekenen hoe Excel naar een oplossing zou moeten zoeken. Het kan aan mij liggen maar op basis van bovenstaande beschrijving snap ik er niet veel van. Een voorbeeldbestand helpt ook vaak.

Laatst bewerkt:
die tonnen die in de tabel staan vermeld zijn dat voorraden van de leveranciers ?

ps kijk eens naar de "oplosser" van excel (ik heb hem getest en die geeft een heel snel een oplossing)

stuur eerst een bestandje en vertel eens of die getallen in de tabel per ton zijn of per totaal aantal tonnen die er staan.

Laatst bewerkt:
Ligt er al aan hoeveel leveranciers je hebt.
Als het er erg veel zijn kan een Loop wat langer duren.

Cell G1 = gewenste tons
Cell G2 = max ffa
Cell G3 = max vocht
Cell G4 = max poly

Code:
Sub Misschien()
    Dim arr, c As Range
    arr = WorksheetFunction.Transpose(ActiveSheet.Range("G1:G4"))
    For Each c In Range("A2:A" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
        If c.Offset(, 1).Value > arr(1) And c.Offset(, 2).Value < arr(2) _
           And c.Offset(, 3) < arr(3) And c.Offset(, 4) < arr(4) Then MsgBox c.Value
    Next c
End Sub

John,

Ligt eraan hoeveel leveranciers je hebt en daarnaast hoe gecompliceerd je je programma wilt maken.
Mogelijkheden zijn legio, van userform pop up icm macros tot simple een tabblad met formules eventueel met voorwaardelijke opmaak voor extra visualisatie.

Je kan met de "EN" functie aardig wat vergelijkingen maken.
Code:
=EN($B$2<B5;$C$2<C5;$D$2<D5;$E$2<E5)

zie bijlage voor overzicht

Bekijk bijlage EN functie.xls

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan