review videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom VH

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Hallo,

Ik wil een HTPC bouwen maar ik heb de keuze tussen.
APU AMD A4 met HD6410

Athlon ii met
GT430 of
GT 520

Ik wil deze aansluiten op een HD TV 1080p 100 Hz.

nu lees ik in verschillende revieuws iets over FPS (frame per seconds). De GT 520 zit ergens rond de 20 FPS bij een resolutie van 2560x1600. Maar mijn TV heeft een frequentie van 100Hz. Ik weet niet goed waarop ik moet letten om mijn keuze te maken.

Hoe kun je een grafische kaart beoordelen voor 1080p films als deze aangesloten wordt op een 40" HD TV (niet 3D)?

De gt 430 is sneller dan de GT 520 maar is dit wel nodig? Als de 1080p framerate hoger ligt dan mn tv dan heeft het niet veel zin. Of is de framerate van een GPU verschillend met games en 1080P films? En is er een verschil tussen de framerate van een GPU en de frequentie van een beeldscherm?

En van de HD6410 vind ik al helemaal geen revieuws.

Ik mis wat kennis om deze 3 kaarten te kunnen vergelijken i.f.v. mijn toepassing. Kan iemand mij een link geven met de nodige background informatie zodat ik de juiste keuze kan maken?

FPS wordt meestal gebruikt bij games. ivm visuele berekeningen ect.
Een hoger FPS is een soepelere gameplay/

Bij normaal HD film kijken, gaat dit niet op, da is gewoon stug afspelen.
Hiervoor heb je ook geen "mega" kaart voor nodig. dat kan opzich met elke keuken huis en tuin kaart.

de HD6570 zou een betere keuzen zijn en kost volgens mij even veel

op welk criterium kan ik deze 3 kaarten dan wel vergelijken voor HD films?

Als de beeldkwaliteit van de GT520 even goed is als die van bevoorbeeld een GT 440 dan ga ik natuurlijk voor een GT 520 omdat deze goedkoper en nieuwer is. Maar dan moet ik wel een cirterium hebben waarop ik GPU's kan beoordelen voor 1080p films.

PS: als ik toch moet kiezen voor een externe GPU dan ga ik liever voor nvidia omdat ik dan geen windows licentie moet verprutsen. ATI heeft geen drivers die volledig ondersteund worden door XMBC / linux (hardware acceleration).

eh het verschil zal hem eerder aan het bestand liggen dan aan de videokaart
een film kijken heb je geen zware kaart voor nodig
het verschil tussen een GT440 en een GT520 zal er niet zijn
zelfs niet als je bijvoorbeeld een GTX590 zou nemen het bestand zal zo mooi zijn zoals het gemaakt is
geheugen is echter wel van bellang als je op hoge resolutie video materiaal wilt afspelen

2560x1600 heb je tog minimaal een 1GB kaart nodig

Laatst bewerkt:
Dan zal het de GT520 worden denk ik. Nog 2 kleine vraagjes ter verduidelijking.

Een film heeft meestal rond de 25 FPS. Dus ookal heeft de kaart maar 10 FPS voor een spel toch zal er geen enkel frame van een HD film geskiped worden? Ik begrijp eigenlijk het verschil niet goed het verschil tussen een film en een spel. Waarom vraagt een game zo veel meer van een GPU dan een film? Ik weet wel dat ik een kaart moet zoeken met purevideo zodat het decoderen van H.264 films op de GPU kan.

Waarom is het geheugen belangrijk?

PS als je een link hebt met wat lectuur waarin het verschil tussen HD games en HD H.264 wordt uitgelegd dan mag je deze altijd melden.

Bij spellen, moet de videokaart berekeningen doen. je doet geen enkel spel 2 keer precies het zelfde.
(Denk bv aan multiplayer / lichtval / kijkhoek ect.) Een game wordt realtime opgebouwd.
Vandaar dat je een "zware" videokaart nodig hebt op de moderne games vloeiend te spelen.

Een Film is puur afspelen, je graka is hier niets meer als een doorgeefluik.
Bestand stug omgezet en afgespeeld grotendeels door je cpu.
Je grafische kaart wordt amper tot niet belast met berekeningen.

Edit:
Je geheugen is deels een buffer. hogere resolutie is 1GB wel een aanbeveling.
Maar aangezien je 1080P afspeelt is 512mb ook voldoende.

Laatst bewerkt:
Als bij spellen de videokaart berekeningen moet doen, waarom heb je dan nog een "zware" CPU nodig. Als de berekeningen toch gedaan worden op de GPU. Sorry maar ik vat het niet.

En het decoderen van je film gebeurt wel op je grafische kaart hoor en niet op de CPU zoals je zegt. Tenminste als je de juiste instellingen hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
je hebt geen zware cpu nodig om games op ultra te kunnen draaien
dit kan al met een cpu van 100 euro een Phenom II 955 bijvoorbeeld
de videokaart is de grootste boos doener voor games

een I7 is totaal overbodig

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan