rewritable cd

Status
Niet open voor verdere reacties.

a.jillal

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Ik heb een rewritable cd met foto`s en div. gegevens erop. Nou wil ik hier wat verwijderen, maar het lukt me niet. Iedere keer komt er de melding: alleen lezen. Kan wel overschreven worden. Toch had ik een tijd geleden van iemand gehoord hoe het moest en dat was ook gelukt. Maar ik weet het niet meer, jammer want normaal noteer ik alles.
Kan iemand mij vertellen hoe het moet? :confused:
groeten Annie

Hierin ben ik niet zo'n kei maar volgens mij heb je de cd afgesloten en dan kun je er niets meer mee doen.
Als je de 1e gaat branden moet je de cd 'open laten'.
Natuurlijk ook de volgende keren. Dan kun je er wel in wijzigen. Pas als je klaar bent met die cd kies je voor afsluiten.

Om op een RW er wat bij of er af wilt halen ,met verkenner bijvoorbeeld ,heb je IN CD nodig en moet je de RW daar geschikt voor maken!

hoi Elisa, bedankt voor de snelle reactie.
Maar volgens mij heb je geen gelijk.
Normale cd `s wel, als je ze hebt afgesloten kun je er niets meer mee doen, maar dit is een rewritable.
Ik heb het al een keer gedaan n.l.

Geplaatst door BANDIT123
Om op een RW er wat bij of er af wilt halen ,met verkenner bijvoorbeeld ,heb je IN CD nodig en moet je de RW daar geschikt voor maken!
Wat bedoel je met IN cd
En hoe maak je de rw dan geschikt?

Met IN CD moet je zeg maar de schijf formateren . en kan je hem gebruiken zoals je bijvoorbeeld met een diskette doet.

Met een CD r / CD-Rw een DVD-r / DVD+r / DVD -Rw
moet je in Nero beginnen met Multisesion Disk wil je er wat bij zetten verdergaan met Continu Multission disk, dit geld voor alle bovestaande types.

OP de RW "s werkt dit hetzelfde , er iets afhalen gaat niet!
Wel kan je een RW weer hergebruiken door hem te wissen CQ te formateren!

Maar vertel je nu 2 verschillende dingen?

Als het werkt zoals een diskette dan kun je er wel vanaf halen? Waarvoor moet je anders formatteren.
Ik had INCD maar dat werkte niet met XP.

Probeer dan het schijf helemaal te wissen, en trouwens bestanden als data erop branden.

Dat IN CD laat, zoals bandit zei , niet veel over(700 mb wordt opeens 530 max).

En elisa om IN CD te gebruiken moet eerst door het proggie zelf de cd'tje klaargestoomd(geformatteerd) worden om het te kunnen gebruiken als een soort diskette(duurt me toch een tijd zeg).

En a jillal, elisa had wel gelijk over dat je cd-r opnieuw kon gebruiken(mits je niet de hele cd hebt volgebrand), je moet dan in nero aanvinken dat er na afloop data op gezet kan worden.

Kortgezegd kun je dus met INCD wat meer, je kunt schuiven/wijzigen op een geformatterde rw. Maar ...je verliest veel ruimte op je schijfje.
Ik hou het maar bij het oude. Wijzigingen doe ik in de prullebak :p

Geplaatst door Fat_Tony
duurt me toch een tijd zeg
Als je de optie Schijf naar CD-MRW formatteren aanvinkt niet, hoor. Dan duurt het maar een minuut of twee.:)
Ik vind het programma ideaal om snel backups te maken; je sleept het bestand gewoon vanuit Verkenner naar het cd-romstation en laat het daar los.
De cd-rom werkt dan inderdaad net als een grote floppy; dat verlies van 130 MB neem ik op de koop toe.

Guus.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door BANDIT123
Nadeel vindt ik zelf als je de schijf bij een ander wilt gebruiken , dat daar ook InCd op moet zijn geintalleerd!!
Dat is niet helemaal waar. Die schijf kan door elke cd-rom-speler gelezen worden; alleen om hem te beschrijven heb je InCD nodig.

Guus.

Geplaatst door a.jillal
hoi Elisa, bedankt voor de snelle reactie.
Maar volgens mij heb je geen gelijk.
Normale cd `s wel, als je ze hebt afgesloten kun je er niets meer mee doen, maar dit is een rewritable.
Ik heb het al een keer gedaan n.l.

Dan blijft even goed het verhaal van afgesloten overeind, dit heeft niks met RW te maken ,als je het niet goed gedaan hebt (open laten) gaat het niet lukken RW of niet, je kunt het wel naar je harddisk kopieren en vervolgens ( als je die optie hebt geinstalleerd) na dat je je cdrw gewist hebt de bestanden die je wilt er heen slepen, of opnieuw branden natuurlijk.

suc6

Bas heeft gelijk, vergeet je nieuwe cd-rw compilatie dan niet open te laten he...

Er komen ineens zoveel reacties van allemaal mensen die er meer verstand van hebben als ik, beginneling.
Ik weet alleen,dat ik de cd helemaal leeg gemaakt had.
En wat ik dikwijls lees over Nero, ik ken het niet.
Is dit gemakkelijk en waar haal ik het?
:o

Nero is een programa waar je van alles mee kunt branden. Eigenlijk wel een van de beste zoniet de beste.
Je kunt een trial (probeerversie) downloaden voor een maand.
Typ gewoon Nero in met Google.
Alles wat je niet weet kun je zo wel vinden.
En vraag gerust. Alleen zo kom je vooruit!

Elisa :thumb: :thumb: :thumb:
bedankt, bedankt, bedankt.
Ik zal vragen...
groeten Annie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan