Richtextbox teksten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ManolitoM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 nov 2013
Beste,

Ik ben bezig met een programma voor binnenkort als zelfstandige elektricien.
Bij Taken zou ik graag tekstbestanden willen maken voor taken op in te vullen.
Wat ik zou willen:

Nieuw = Nieuw testbestand
Openen = Tekstbestand openen
Opslaan = Tekstbestand die openstaat opslaan (overschrijven)
Opslaan als = Tekstbestand opslaan als nieuw bestand
Verwijderen = Tekstbestand verwijderen
Toevoegen = Eventueel afbeelding invoegen
Combobox = Gemaakte tekstbestanden weergeven en kunnen openen
taken.jpg

Ben hele tijd aan het zoeken maar ik vind nie direct de juiste codes :(

Alvast bedankt

Bijlagen

• taken.jpg
    taken.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 31
Voor het openen en opslaan heb ik al deel van code gevonden:
gwvccudbf7m.png

Hallo,

Als eerst: Welkom op Helpmij.nl! :)

Is een nieuw bestand niet gewoon hetzelfde als de richtextbox leegmaken? Of anders het programma nog eens openen?

Openen kan je regelen met een streamreader: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.io.streamreader(v=vs.110).aspx.

Opslaan en opslaan als gaan eigenlijk op dezelfde manier, maar bij de een moet je nog wat aan de gebruiker vragen en aan de ander niet. Hiervoor kan je kijken naar de streamwriter: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.io.streamwriter(v=vs.110).aspx.

Voor het verwijderen van bestanden kan je naar het volgende kijken: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.io.file.delete(v=vs.110).aspx.

En de combobox zou je kunnen doen door in een bestand op een vaste locatie een lijst bij te houden met aangemaakte bestanden. Dat kan je doen met de streamwriter en -reader. Vervolgens kan je bij het openen van je programma die lijst in een combobox zetten. Ik zelf zou daar trouwens waarschijnlijk een listbox of -view voor gebruiken, maar dat moet je zelf bepalen.

Succes!
MartinJM

[edit]
Codes de volgende keer liever niet in een screenshot, maar in code-tags.

En op dit moment vang je alle fouten af, maar je doet er niks mee. Die fouten zijn er niet voor niks, je zou ze moeten gebruiken om erachter te komen wat er fout gaat.
[/edit]

Laatst bewerkt:
Heb ondertussen nog eens stukje bij gedaan.
Dan toch een combobox gebruikt ipv een listbox.
Nu kan ik een map kiezen en de daarin staande tekstbestanden op de combobox zetten.
Test 2.jpg
Maar nu zou ik graag als ik bv "tekst 2.txt" kies, dat deze wordt geopend in mijn richtextbox.
Heb ook een probleem met het opslaan van de teksten.
code van opslaan als:
Code:
Private Sub Button21_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button21.Click
        'Opslaan als'
        Dim Save As New SaveFileDialog()
        Dim myStreamWriter As System.IO.StreamWriter
        Save.Filter = "Text [*.txt*]|*.txt|All Files [*.*]|*.*"
        Save.CheckPathExists = True
        Save.Title = "Save File"
        Save.ShowDialog(Me)
        Try
            myStreamWriter = System.IO.File.AppendText(Save.FileName)
            myStreamWriter.Write(RichTextBox1.Text)
            myStreamWriter.Flush()
        Catch ex As Exception
        End Try
    End Sub
Ofwel slaat hij geen tekst op, ofwel zie ik later pas de verandering.

Hoi,

Ik heb een voorbeeldje gemaakt van hoe je het zou kunnen doen: Bekijk bijlage HelpmijTekstbewerker.zip

Het voorbeeld werkt alleen wel met rtf bestanden ipv tekst bestanden. Om dat te veranderen moet je (overal) "rtf" door "txt" veranderen. Ook is hij iets minder uitgebreid dan wat ik zie in jouw screenshot en ik heb iets andere controls gebruikt (menustrip & richtextbox).

Ik hoop dat hierin alle antwoorden zitten die je nodig hebt. Als je er vragen over hebt, kan je ze hier posten.

MartinJM

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan