rigoreuze oplossing ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

4eric

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2000
goedendag,

Ik heb beloofd een wat oudere computer eens ff onder handen te nemen .
Helaas was het hele boeltje zo vervirussd en in de war, dat er sowieso een format en nieuwe installatie noodzakelijk was.
Alles weer draaiend gekregen , maar de boel slaat weer hopeloos vast.
Kom ook niet in velige modus .
Bootvirus ( kennelijk ), bios gedoe enz enz.
Mijn vraag :
Als ik er nu gewoon en meteen een wat grotere harde schijf in hang en een nieuwe instal doe ben ik dan van
die ( boot ? ) virussen af.

gr

E

Ja want een boot virus staat uiteindelijk op de MBR de master boot record en deze zit op de eerste ring van de HD dus inderdaad.
Maar is die helemaal niet meer te maken dan?

oplossing

goedendag,

Ik heb me suf geklikt , maar een oplossing ( floppie of cd of wat dan ook niet kunnen vinden.
Wel veel uitleg en in te typen commando's.
Hoop opgestoken .
Je kunt gewoon weinig doen als ie steeds vast slaat .

Als je een idee hebt ........graag .

gr

E

Volgensmij zijn er geen programma's of mogelijkheden die het MBR kunnen wissen zodat het virus weg gehaald kan worden, een nieuwe schijf zal dan de enige echte mogelijkheid zijn.

edit
Je kan natuurlijk ook symantec nederland hier even mee lastig vallen, vinden ze leuk... :p

Laatst bewerkt:
Nou het is wel eens gelukt naar handmatig de partities verwijderd te hebben en de HD spanningsloos te leggen voor een nacht (dit oor de zekerheid) daarna een gehele nieuwe partitie gemaakt die in geen verre wegen leek op de oude en voila het probleem was voorbij, als je toch weg gaat gooien kun je dit uiteraard proberen.

rigoreus

Met een geheel andere partitie bedoel je waarschijnlijk geen ntfs maar fat32 en 'm opsplitsen in bv 2 delen ?

dank voor de reacties overigens

E

Nou ik neem aan dat je toch geen ntfs paritie wilt gebruiken onder Win98??? dat gaat niet helemaal lukken daar Win98 alleen met fat 32 lekker werkt, voor de rest bedoel ik te zeggen, ik haalde bij mijn HD met hetzelfde probleem de partitie eraf door met FDISK alles partities te verwijderen, hiervoor had ik hem uiteraard al leeg gehaald, ook alle non dos partities heb ik eraf gehaald.
Daarna heb ik de computer gereset en de boel opgestart met een HD waar dus niks geen partitie opstond, daarna nog een keer fdisk een partitie aangemaakt van totale schijfruimte, daarna de boel weer gereset, daarna de HD helemaal leeg geformateerd, andere naam gegeven en daarna weer de partitie verwijderd, toen de HD in de kast gelegd voor een nacht, spanningsloos, daarna weer in de pc en opnieuw een andere partitie aangemaakt met andere waarden als daarvoor, en dat wou lukken, einde MBR virus.
Dus.........het klinkt erger als dat het is, eigenlijk is het maar een half uurtje werk.

rigoreus

Hallo,

Je hele recept is inmiddels geprint en ik ga het proberen.

Dank tot zover en een prettige avond.

Eric

Succes zou ik zeggen, het is net zo moeilijk als dat het lijkt, gewoon goed lezen en logisch nadenken.
Maar goed ook dat is voor sommige niet altijd even makkelijk.
Nou we horen wel de scheld partijen over het forum vliegen.

rigoreus

Het heeft inderdaad geholpen ( tot nu toe :) )

gr

E

Je had ook gewoon op kunnen starten met een cleane (virusvrije) bootdisk en fdisk /mbr in kunnen tikken.

Maar ja partities verwijderen helpt ook wel ;)

:rolleyes: Dat schijnt alleen bij oudere type mbr virussen te werken, de nieuwere versies schrijven zich op een plek waar ze niet overschreven worden door b.v fdisk /mbr.

Voor zover ik weet is het MBR het enige waar een bootvirus inzit, hoor.. en tegenwoordig worden die dingen voor zover ik weet niet meer gemaakt.

Maar ja, t kan altijd natuurlijk.. heb nooit meer virussen.

Nee inderdaad een MBR vrus is eigenlijk niet meer intressant, als je er toch een hebt, je kunt inderdaad proberen met een fdisk/mbr functie, negen van de tien keer werkt het wel.
Maar in sommige gevalen is de boel zo verknoeid dat je er eigenlijk niet meer onder uit komt om de boel letterlijk leeg te halen, zeer vervellend vooral als je meerdere partities hebt aangemaakt.
Wil je namelijk zeker zijn moeten die er ook van af.

Geplaatst door BrEeZeR
Voor zover ik weet is het MBR het enige waar een bootvirus inzit, hoor.. en tegenwoordig worden die dingen voor zover ik weet niet meer gemaakt.

Maar ja, t kan altijd natuurlijk.. heb nooit meer virussen.

Ben niet duidelijk geweest, een aanvulling:
De nieuwere varianten schrijven zich op een plek in het mbr waar ze niet overschreven kunnen worden door b.v fdisk /mbr. Tenminste, als ik google mag geloven dan. Aangezien google voor mij heilig is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan