• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rij gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy B.

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2002
Hallo,

Ik heb een Excel file met een Basis blad. Hierin staan allerlei produktcode's, bijbehorende omschrijving en eenheidsprijs.

Op een ander werkblad wil ik deze regels kunnen "kiezen". Dus d.m.v. het intypen van een produktnummer verschijnen in die regel de daarbij behorende regels.
De mogelijkheid moet ook zijn om te kunnen kiezen op "omschrijving", en dat dan daarbij de bijbehorende gegevens verschijnen.

Het zal vast wel mogelijk zijn, maar ik weet niet hoe. Wie kan mij verder helpen???

Voor de duidelijkheid heb ik een voorbeeld file toegevoegd.

Groetjes,
Cindy

Bijlagen

Beste Cindy,

Dat kan met de functie Vert.zoeken. Zie bijlage.

Richard

Bijlagen

Bedankt, het is alvast wel (gedeeltelijk) waarnaar ik op zoek was.

Probleem is nu alleen nog dat ik die zoekmogelijkheid ook zou willen hebben in het tekstvak "omschrijving", en daarbij de mogelijkheid dat Excel het auto-aanvult, dus stel je typt een C, dat dan direct de mogelijkheden naar voren komen.

Of een soort van rolmenu in die cel, zodat je met de muis de gewenste tekst kan selecteren.

Dit is allemaal prima mogelijk in Access, alleen is het rekenen daarmee weer lastig. Vandaar dat ik een manier zoek om dit via Excel te kunnen doen.

Nog suggesties???

groetjes,
Cindy

Hallo,
Inmiddels ook zelf verder gaan speuren. Ik heb het nu voor elkaar d.m.v. een keuzelijst met invoervak.

Via de HELP van Excel kwam ik erachter dat je met deze optie een gegeven kan kiezen uit een lijst, of hem kan typen.
Nou, eerstgenoemde klopt inderdaad, maar het typen werkt niet, op die cel krijg ik een handje te zien, en is zelf typen niet mogelijk. Terwijl ik dat juist erg graag ook zou willen.

Wie weet wat ik niet goed doe????

Eerlijk gezegd kan ik weinig wijs uit VBA, dacht wel dat ik de oplossing daarin moest zoeken.
Maar aan de andere kant, volgens de HELP van Excel is zo'n keuzelijst met invoervak geschikt voor typen met auto-aanvullen.

Dus zou er geen meer eenvoudigere manier zijn? En zo niet, wie kan me wegwijs maken in die VBA code?

groetjes,
Cindy

Hallo (Wigi!?!)

Ik ben nog eens aan het speuren gegaan, ook in de vraag die al eerder was gesteld en waarin jij oplossingen had aangedragen. Zoals nu te zien is in die bijlage, is precies zoals ik het ook zou willen, maar in mijn eigen bestand krijg ik het niet ingebouwd.
Wrs. ook omdat die VBA code met een wachtwoord beveiligd is uit dat automerken bestandje.

Ik heb mijn bestand als bijlage toegevoegd, zou je er a.u.b. even naar kunnen kijken? Ik zou er heeeel erg geholpen mee zijn!

groetjes,
Cindy

Bijlagen

Cindy

Er is geen VBA nodig. Heb je het over het bestandje "Lijstje automerken.xls"?

De gegevens waaruit je wil kiezen zet je onder elkaar in 1 kolom. Die rijen verberg je. Laat geen rij tussen de gegevens en de cel waar je wil kiezen uit die lijst.

Geef het bereik met de gegevens ook een naam: in het voorbeeldbestand is dat de naam Merk. Doe Data > Valideren met als lijst: =Merk

Lukt het?

Wigi

Dat is inmiddels inderdaad gelukt. Alles werkt nu, alleen 2 vragen:

* zou ik die lijst ook in een ander werkblad (of zelfs bestand) kunnen zetten en vandaaruit verwijzen?

* nu krijg ik een foutmelding wanneer ik iets in de validatiecel typ wat niet in de Lijst voorkomt, is dit nog uit te schakelen?
Ik zou graag de gegevens uit de lijst willen kunnen kiezen, maar ook andere gegevens zelf kunnen typen die wellicht niet in de lijst voorkomen.

Hopelijk heb je hierop nog een suggestie?
Bedankt!
groetjes,
Cindy

Cindy

* zou ik die lijst ook in een ander werkblad (of zelfs bestand) kunnen zetten en vandaaruit verwijzen?

In een ander tabblad zetten: Dat kan, maar dan gaat het Auto-aanvullen niet meer werken. Je kan dan enkel nog kiezen uit de lijst (ofwel door klikken, ofwel door het helemaal zelf in te vullen). Iets zelf invullen werkt niet want je geeft via Data > Valideren op dat je enkel items wilt kiezen uit die lijst.

* nu krijg ik een foutmelding wanneer ik iets in de validatiecel typ wat niet in de Lijst voorkomt, is dit nog uit te schakelen?
Ik zou graag de gegevens uit de lijst willen kunnen kiezen, maar ook andere gegevens zelf kunnen typen die wellicht niet in de lijst voorkomen.

Zie commentaar hierboven. Je kan er nieuwe dingen bijzetten, maar dan is het gevolg dat je Valideren moet uitzetten. Reden: zie hierboven dus. Het is het één of het ander.

Wigi

Da's jammer, maar dan is het valideren toch niet helemaal de functie waarnaar ik op zoek ben.

Ik ben op zoek naar een functie waarmee Auto-aanvullen werkt (vanuit een ander tabblad) en waarbij je gegevens ook kan toevoegen die niet in de lijst voorkomen.

Jeetje zeg, krijg toch het vermoeden dat Excel niet helemaal geschikt is voor deze functie. In Access kan ik het wel, maar dan is het rekenen (wat ik na het keuzemenu wil doen) weer niet zo handig.

Nou, mocht iemand nog een geniale ingeving hebben???

groetjes,
Cindy

Ik ben op zoek naar een functie waarmee Auto-aanvullen werkt (vanuit een ander tabblad) en waarbij je gegevens ook kan toevoegen die niet in de lijst voorkomen.

Dit kan als je:

- op hetzelfde blad blijft. Auto-aanvullen werkt dan gewoon zoals ik uitgelegd heb, dus met de kolom net boven de invulcel.
- Valideren laat vallen. Valideren dient juist om te beperken wat in een cel getypt / geklikt wordt. Als jij dus extra zaken wilt typen is dat tegen het principe van Valideren.

Wigi

Inderdaad, dat is dan de beste oplossing waar ik denk wel wat mee kan, ik verzin even verder!
In elk geval hartstikke bedankt voor alle hulp!

groetjes,
Cindy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan