• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rij invoegen inclusief formules in bepaalde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Appievee

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2010
Beste allemaal,

Omschrijving
Ik heb een bestand waarbij het vaak voor wil komen dat gebruikers wat extra regels willen invoegen, maar dat betekent niet dat de formules ook meegenomen worden (los van fouten, is het ook veel handelingen aangezien er veel formules in de kolommen verwerkt zitten).

Ik ben begonnen met, maar dat komt nog niet verder met het invoegen inclusief opmaak van regel
Code:
Selection.EntireRow.Insert , CopyOrigin:=xlFormatFromLeftOrAbove

en een losse macro na het handmatig selecteren van de rij erboven en dan kopiëren (maar deze is specifiek voor die rij)

Code:
Range("A26:APX26").Select
    Selection.AutoFill Destination:=Range("A26:APX27"), Type:=xlFillDefault
    Range("A26:APX27").Select

Hoe knoop ik dit aan elkaar, dat een gebruiker op basis van waar hij/zij de cursor zet, een rij invoegt inclusief de formules van de rij erboven?

Merci voor de hulp:thumb:

Appie,

als je van je gegeven een tabel kunt maken, wordt bij in/toevoegen van rijen wel formules meegenomen

@Haije: nee, ik ben bang van niet, aangezien dan een hoop voorwaardelijke opmaak dan verloren gaat...

Misschien bedoel je zoiets:
Code:
Sub Macro1()
Dim x As Integer
'Deze macro is geschreven door Zapatr
With Sheets("Blad1")
x = Selection.Row
.Rows(x + 1).Insert
.Range("A" & x & ":APX" & x + 1).FillDown
End With
End Sub

@ Zapatr: Dat begint er al heel erg op te lijken....merci
Alleen neemt ie nu namelijk nog de invoerwaarden van geselecteerde regel namelijk mee.

Als het nu nog lukt om dan van die nieuw aangemaakte regel automatisch cel E, F, H, I en M (zijn de invoervelden) leegmaakt dan is ie perfect.
Zit hem waarschijnlijk in onderstaande code de betreffende kolommen eruit te halen, maar hoe?
Code:
.Range("A" & x & ":APX" & x + 1).FillDown

Of juist van de nieuwe automatisch selecteren en deleten, maar hoe?

Probeer dit (en kopieer de macro helemaal, want naast die ene regel is er een kleine wijziging in aangebracht):
Code:
Sub Macro1()
Dim x As Integer
' Deze macro is geschreven door Zapatr
With Sheets("Blad1")
x = Selection.Row + 1
.Rows(x).Insert Shift:=xlDown
.Range("A" & x - 1 & ":APX" & x).FillDown
Application.Union(.Range("E" & x), .Range("F" & x), .Range("H" & x), .Range("I" & x), .Range("M" & x)).ClearContents
End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Na de werking wil ik het toch ook nog even pimpen qua opmaak:rolleyes:
Van de nieuwe rij de rijhoogte aanpassen naar "12" (later wil ik een alternatief doen met "35" zodat de mensen kunnen kiezen) lukt mij wel

Maar nu nog: hoe maak ik bij de nieuwe rij ook nog kolom S:APV op in een bepaalde kleur. Mijn rode toevoeging klopt niet...

Merci,

Code:
Sub Macro2()
Dim x As Integer
' Deze macro is geschreven door Zapatr
With Sheets("Multi-Year")
x = Selection.Row + 1
.Rows(x).Insert Shift:=xlDown
Application.Union(.Range("E" & x), .Range("F" & x), .Range("C" & x), .Range("H" & x), .Range("I" & x), .Range("M" & x)).ClearContents
[COLOR="#0000FF"]Selection.RowHeight = 12[/COLOR]
[COLOR="#FF0000"]    .Range("S" & ":APV").Select
    With Selection.Interior
        .Pattern = xlSolid
        .PatternColorIndex = xlAutomatic
        .ThemeColor = xlThemeColorDark1
        .TintAndShade = 0
        .PatternTintAndShade = 0[/COLOR]
    End With
End With
End Sub

Code:
Sub Macro1()
Dim x As Integer
With Sheets("Multi-Year")
x = Selection.Row + 1
.Rows(x).Insert
Application.Union(.Range("E" & x), .Range("F" & x), .Range("H" & x), .Range("I" & x), .Range("M" & x)).ClearContents
With .Range("S" & x & ":AP[b]V[/b]" & x)
.RowHeight = 12
.Interior.ColorIndex = 4 'kies hier een getal tussen 0 en (t/m) 56
End With
End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan