• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rij kleuren met celwijzer

• Onderwerp starter Onderwerp starter ppms
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ppms

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2006
Hallo,

Is het mogelijk om op blad toernooi waar de celwijzer staat die rij te kleuren b.v. zacht geel, alle andere kleuren op het blad zouden gewoon moeten blijven.

Het programma opent met deze VBA.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    ActiveSheet.Unprotect Password:="xxxxx"
    Sheets("toernooi").[B9] = "Jeu de Boules"
    Sheets("toernooi").[A10] = "Copyright © 80 2010 versie 5.12.xls"
    ActiveWorkbook.Save
    frmAccoord.Show
    ActiveSheet.Protect Password:="xxxxx"
End Sub

Heb dit gevonden in het forum maar weet niet hoe dit te plaatsen.

Code:
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Excel.Range)
Cells.Interior.ColorIndex = xlNone
Rows(Target.Row).Interior.ColorIndex = 6
Columns(Target.Column).Interior.ColorIndex = 6
Target.Interior.ColorIndex = 19
End Sub

Groet PPMS

Is het mogelijk om op blad toernooi waar de celwijzer staat die rij te kleuren b.v. zacht geel,
alle andere kleuren op het blad zouden gewoon moeten blijven.
Rechtsklik op de tab (links-onderaan) van het blad toernooi, kies "programmacode weergeven" en plaats in de rechterkant van het venster waar je dan terechtkomt deze code:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Cells.Interior.ColorIndex = 0
ActiveCell.EntireRow.Interior.ColorIndex = 6
End Sub

Laatst bewerkt:
Hallo,

Hallo,

Deze code in een nieuwe werkmap geprobeerd maar er gebeurt niets.

De bedoeling is dat de bestaande kleuren behouden blijven en waar de celwijzer staat die rij een kleur krijgt, na veranderen van rij moeten de bestaande kleuren weer te zien zijn.

Deze code wordt eerst uitgevoerd en daarna zou dan de een code geactiveerd moeten worden die de rijen gaat kleuren waar de celwijzer in staat.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    ActiveSheet.Unprotect Password:="xxxxx"
    Sheets("toernooi").[B9] = "Jeu de Boules"
    Sheets("toernooi").[A10] = "Copyright © 80 2010 versie 5.12.xls"
    ActiveWorkbook.Save
    frmAccoord.Show
    ActiveSheet.Protect Password:="xxxxx"
End Sub

Het wachtwoord heb ik even kruisjes van gemaakt.

In de bijlage heb ik in enkele cellen kleuren (tekst) gezet dit te zien als die cel die kleur heeft, die kleuren moeten dus behouden blijven. In het programma waar ik het in wil gebruiken zijn haast alle cellen in diversen kleuren gekleurd.

Bijlagen

ppms zei:
Deze code in een nieuwe werkmap geprobeerd maar er gebeurt niets.
Dan heb je ze niet juist toegepast, want ze werkt echt wel goed; ik heb dat voordat ik ze plaatste, goed getest.
Je moet ze natuurlijk wel op de juiste plaats plaatsen, nl. achter het werkblad waarin je de code wil gebruiken !! Als je mijn code had vergeleken met die je nu gebruikt en ze GOED HAD BESTUDEERD, dan had je ingezien dat ze moest werken.

In de code die je nu hebt geplaatst, gebruik je de regel:
Code:
 Cells.Interior.ColorIndex = xlNone
Daarmee wis je de kleuren van alle cellen in het gehele blad, terwijl je schrijft dat je de bestaande kleuren wil behouden. Dat klopt dus niet !
Wat moet je dan wel doen, als je wil bereiken wat je wil?
1. Je code niet op het gehele blad toepassen, dat is een onzinnige bezigheid als je slechts een gedeelte van het blad gebruikt, je moet dan veel te veel cellen doorlopen.
2. In het bereik dat je gebruikt alle cellen die geel gekleurd zijn, die gele kleur wissen; dat kan bv. door met 2 for-next-lussen alle rijen en kolommen te doorlopen.
3. Dan de rij waarin een cel geselecteerd is, de cellen een gele kleur geven, met dien verstande dat de cellen die al een andere kleur hebben, moeten worden overgeslagen. Dit kan ook met een for-next-lus.
Op die manier heb je wat je wil.

Nog een toevoeging voor de vragensteller:
De twee macro's die je hebt geplaatst, zijn - in de huidige vorm - onmogelijk te combineren.
Bij openen van de werkmap, schakel je de beveiliging van het eerste blad uit en vervolgens stel je die weer in. Het is dan onmogelijk om de celkleuren nog te wijzigen !!
Wil je dat kleuren wel, dan zul je ook op werkbladniveau (bv. in de macro die ik hierboven plaatste) de beveiliging moeten uit- en inschakelen.
Al met al is het een methode (de werkwijze heb ik beschreven in mijn bericht hierboven) die ik niet zou aanbevelen en zelf nooit zou toepassen. In een groot bereik waarin ook nog veel gegevens en berekeningen staan, werkt het enorm vertragend omdat de kleur van elke cel afzonderlijk bekeken moet worden.

Laatst bewerkt:
Zapatr,

Bedankt voor je uitleg en ik volg je raad op om het maar zo te laten zoals het nu is. Ik dacht voordeel te behalen met de rij kleuren zodat ik de gegevens in de juiste rij plaats.

Vriendelijk bedankt voor je genomen moeite.

Groet PPMS

In de bijlage is wat ik hierboven schreef, toegepast op een klein bereik (A1:J20).

Laatst bewerkt:
Hallo Zapatr,

Het is helemaal gelukt de aanpassing in het programma en het werkt goed, nu is het goed te volgen welk team tegen welk team speelt.

Dit oude baasje wil je heel vriendelijk bedanken voor de oplossing.

Groet PPMS

Bedankt om dit nog even te laten weten.
Succes met het toernooi (de toernooien), op welke sport ze ook betrekking hebben.

Zapatr,

Ben het volgende probleem tegen gekomen, als ik iets kopieer van een ander bestand dan kan ik het niet plakken en dit komt denk ik door de verandering i.v.m. cellen kleuren.

Is daar nog iets aan te doen.

Ik hoop het van wel iedereen spraak vol lof over je i.v.m. VBA cellen kleuren.

Groet PPMS

De reden hiervoor is dat je werkblad beveiligd is. Je zal dus eerst de beveiliging moeten opheffen en dan handmatig plakken en terug beveiligen. Als je dit via VBA doet is het mogelijk zonder de beveiliging op te heffen.

Warme bakkertje,

De cellen waar ik in plak heb ik niet geblokkeerd, handmatig kan ik alles invullen met de beveiliging erop. Zo gauw als ik wat kopieer dan lukt het niet.

Kan er soms wat veranderen in de VBA dat kopiëren en plakken wel gaat,

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
ActiveSheet.Unprotect Password:="xxx"
Dim cl As Range, x As Integer, y As Integer
For Each cl In [B12:Y91]
If cl.Interior.ColorIndex = 4 Then
cl.Interior.ColorIndex = -4142
End If
Next cl
y = ActiveCell.Row
If y > 91 Then Exit Sub
For x = 1 To 25
If Cells(y, x).Interior.ColorIndex = -4142 Then
Cells(y, x).Interior.ColorIndex = 4
End If
Next x
ActiveSheet.Protect Password:="xxx"
End Sub

Groet PPMS

Zijn de plaatsen waarván en waarnáár je kopieert steeds dezelfde ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan