• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rij omzetten in kolom met behoud van formules + overslaan kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ivovandenhove

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2011
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum en heb een (voor mij) lastige vraag. Ik krijg helaas geen bestand ge-upload ter verduidelijking van mijn vraag dus ik zal het zo proberen uit te leggen.

in tabblad 1 staat: A1 = 34 (verkregen door formule), E1 = 54 (verkregen door formule), I1 = 82 en M1 = 82. In de tussenliggende kollommen staan ook getallen maar deze wil ik niet gebruiken voor dit geval.

Dit wil ik graag omzetten van een rij naar kolom in tabblad 2 met behoud van formules. In tabblad 2 moet dus komen te staan: A1 = 34, A2 = 54, A3 = 82 en A4 = 82. Voor het omzetten van de rij in een kolom moeten dus kolommen over geslagen worden.

In werkelijkheid gaat het hierbij om ongeveer 300 getallen in totaal dus dit is niet handmatig op te lossen.

Kan iemand misschien iets met mijn matige beschrijving van mijn probleem?

Alvast dank voor elke moeite!

Groet,
Ivo

Goed gokje WHER,

Laatste stukje van jouw formule ietsje anders.
Code:
=INDEX(Sheet1!$1:$1;1;1+4*(RIJ()-1))

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb even een tijdje met deze formule zitten prutsen maar kan er toch nog niet helemaal uitkomen. Ik zie wel dat hij werkt maar krijg de verwijzingen niet omgezet naar mijn bestand. Hieronder is een link te vinden naar een vereenvoudigde versie van mijn originele bestand:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-BPH8NDZQ4WK6.xls

Ik heb hierin enkele cellen blauw, geel en groen gemaakt. Mijn bedoeling is dus om de gekleurde cellen van tabblad 'Planning Q3 en Q4 2011' om te zetten naar 'Sheet 2'. Graag wil ik dan dat de blauwe cellen in kolom A, de gele cellen in kolom B en de groene cellen in kolom C komen. Op die manier kan ik een grafiek maken van de bezettingsgraad van verschillende machines in de loop van de tijd.

Alvast bedankt!

Ivo

Super bedankt! Nu werkt hij goed!

Zou je me van deze regel nog even kort willen uitleggen wat nou precies wat moet voorstellen zodat ik het in het vervolg ook zelf kan doen?

INDEX('Planning Q3 en Q4 2011'!$36:$36,1,7*(ROWS($1:1)-1)+9)

Hartelijk dank voor je hulp WHER! :-)

De functie "index" heeft volgende argumenten:
INDEX(array,row_num,column_num)

dus: bereik, rijnummer, kolomnummer.
'Planning Q3 en Q4 2011'!$36:$36 is het bereik, namelijk de hele rij 36 ($36:$36)
rijnummer (van een bereik met slechts 1 rij) is 1.
kolomnummer:7*(ROWS($1:1)-1)+9)
rows($1:1) geeft een variabel getal bij het naar benedenslepen (rows($1:1)=1, rows($1:2) = 2, etc.
rows($1:1)-1 geeft dus 0, rows($1:2)-1 geeft dus 1, etc..
7*(rows($1:1)-1) geeft dus 0, 7*(rows($1:2)-1) geeft dus 7, 7*(rows($1:3)-1) geeft 14, etc
7*(rows($1:1)-1)+9 geeft 0+9=9, 7*(rows($1:2)-1)+9 geeft 7+9=16, etc
we pikken dus achtereenvolgens de waarde op van de 9e kolom van rij 36 op, de 16e kolom, etc

Laatst bewerkt:
Super! Op deze manier moet het wel gaan lukken!

Ik zet de status van dit onderwerp op opgelost! :-)

Groeten,
Ivo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan