• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rij uitlichten als datum is bereikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal, op de site van Luc Heyndrickx kwam ik zijn 'row-liner' tegen. Deze zorgt ervoor dat de actieve cel wordt 'gemarkeerd' door middel van opvallende rasterlijnen die elkaar kruisen op de actieve cel.
Dit bracht mij op het idee om een rij te 'activeren' als de datum ingevoerd in kolom I de datum van vandaag is. Ik krijg het wel voor elkaar via voorwaardelijke opmaak om deze rij te kleuren maar ik neem aan dat het ook mogelijk is om deze rij extra te accentueren door deze als eerste in beeld te laten komen bij het openen van het bestand. Kan iemand mij hierbij helpen?
Ik heb de macro van Luc Heyndrickx geprobeert aan te passen aan mijn wens, maar mijn kennis van macro's is niet zo hoog dat dit is gelukt... :confused:

Bedankt alvast, grtz fun_surfer.

funsurfer,

Rechtsklikken op je bladtab, kiezen voor 'programmacode weergeven', en volgende code plakken:

Private Sub Worksheet_Activate()
Cells.Find(What:=Date).Activate
End Sub

O ja... vraag was om de hele rij te aktiveren.
Dit dan:

Private Sub Worksheet_Activate()
Cells.Find(What:=Date).EntireRow.Activate
End Sub

Luc

Beste Luc, om de één of andere reden werkt geen van beide macro's die je me hebt gegeven... Ik heb de eigenschappen van de desbetreffende cellen op dd-mm-jjj staan dus hier ligt het waarschijnlijk ook niet aan. Heb je enig idee wat ik zou moeten veranderen?

Verder mag ik je weer hartelijk bedanken! Waarschijnlijk zijn de vragen die ik stel erg simpel, iedere keer ben jij degene die ze beantwoord! :thumb:

TNX fun_surfer.

Toch is dit getest. Maar mogelijk is er iets mis met uw datumnotatie. Om te testen, zet eens ergens de datum met de sneltoetsen:
Ctrl + ;

Daarna selecteer je een andere sheet, en vervolgens terug de sheet met uw datum in.

Ik moet straks weg, dus zal ik u vermoedelijk niet verder kunnen helpen.

p.s. je mag naar om het even welk forum of nieuwsgroep gaan... vaak kom je toch steeds dezelfde namen tegen die oplossingen aanreiken. 't Is wel toeval dat ik het een aantal maal na elkaar ben.

Luc

Beste Luc, nu je die tip gaf van het andere werkblad werkt de macro dus wèl, is het alleen ook mogelijk om de regel automatisch te selecteren als ik het bestand open of werkt de macro pas na werkblad-wisselen?

P.S.: Dat van diezelfde namen is inderdaad waar, voor iedere sectie zijn er wel een aantal 'wizmasters' die eigenlijk veel antwoorden voor hun rekening nemen..

Je kan het ook in een Auto_Open macro zetten

Worksheets("Blad1").Cells.Find(What:=Date).Activate

Luc

Beste Luc, Ik heb de macro toegepast zoals ik dacht dat je hem bedoelde:
Private Sub Auto_Open()
Worksheets("Blad1").Cells.Find(What:=Date).Activate
End Sub
maar zo werkt deze niet. Ik weet door mijn gebrek aan kennis van macro's niet waar hem de fout in zit...
Bijkomend vraag: de kolom waarin hij de datum maar hoeft te zoeken is alleen kolom I, welke aanpassing zou ik dan moeten maken?

TNX en groeten, fun_surfer.

Fun surfer,

Mogelijk moet je eerst je werkblad selecteren. Ik heb hier de test genomen (Geeft inderdaad een fout als het juiste werkblad niet is geselecteerd).
Ook heb ik het aangepast dat er enkel in de I kolom gezocht wordt.

Deze macro is getest met een Workbook_Open macro, maar het resultaat met Auto_Open zal identiek zijn.

Workbook_Open zet je in de programmacode van Thisworkbook (Zoek even in de VBA-editor ... Alt + F11)

Auto_Open kan je in een gewone module plaatsen.

Private Sub Workbook_Open()
Worksheets("Blad1").Select
Worksheets("Blad1").Range("I:I").Find(What:=Date).Activate
End Sub

Luc

Beste Luc, na een druk week-end en enkele verwoede pogingen zag ik het niet meer zitten, maar vandaag is het me toch ineens gelukt! Hardstikke bedankt!!! :thumb:

Groeten, Aart.

Beste lezers (Luc?), ik zit toch nog met een probleempje, ik heb deze macro geprobeerd door te voeren op mijn werk, echter hier werkt hij dus niet. :( Ik heb dus ook de beveiliging nagekeken, hier ligt het niet aan. Kan het zijn dat de macro's enige aanpassingen nodig hebben als er een andere versie van MS Office op draait?
Zo doet dus de macro verkregen uit deze topic het ook niet op de zaak!
Uit mijn hoofd weet ik niet welke versie van Office ze op het werk draaien, maar misschien helpt het als ik zeg dat ze als OS Win 2000 gebruiken...

TNX alvast weer en groeten, fun_surfer.

Lijkt me raar. Er zit denk ik geen echt speciale code in de macro. Indien uw werk echt met een zeer oude Office versie werkt, kan je de Event:

Workbook_Open()

eens vervangen door

Auto_Open()

Dit moet wel in een gewone module komen te staan.

Ik vermoed echter dat je zelf een andere fout maakt.
Neem de test: zet het bestandje dat je zelf thuis hebt gemaakt eens op discette, en plaats het daarna op de computer op uw werk.

Luc

Beste Luc, dan moet er een andere oorzaak zijn; het bestand opgestuurd van mijn werk naar thuis, een willekeurige cel in 'E' gewijzigd en de datum versprong direct...
Als het werkblad het op de zaak nòg niet doet, weet ik het dus niet, even uitproberen!

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

GRTZ fun_surfer.

Beste Luc, er is niets verkeerd met de macro's, ik had het beveiligingsniveau omlaaggebracht, maar niet opnieuw Excel opgestart... :o
Vandaag dus wel en inderdaad, hij werkt perfect! Alleen die andere met de rij uitlichten lukt nog steeds niet, maar ik heb nu een oplossing met voorwaardelijke opmaak, daar is ze ook tevreden mee.

Bedankt weer, groeten Aart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan