• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rij verbergen bij bep. waarde.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Edu Jardin

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jul 2004
In excel wil ik het volgende bereiken:

Als van een cel in blad1 de waarde 0 is, of als er niets is ingevuld, dan moet in blad2 een hele rij ONzichtbaar worden.

Als van diezelfden cel in blad1 de waarde hoger dan 0 is, dan moet in blad2 een hele rij zichtbaar worden.

Ik komt er met mijn geringe ervaring niet uit en ook de help functie brengt mij niet verder.

Met macro's heb ik nooit gewerkt.

...

M.i. gaat dat alleen met VBA lukken.

Heb even wat gemaakt.

Dit is de code (staat in "ThisWorkbook").

Private Sub Workbook_Open()
' Verberg alle rijen op blad2
Sheets("Blad2").Select
Rows("1:65536").Select
Selection.EntireRow.Hidden = True
Sheets("Blad1").Select
End Sub

Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
If ActiveCell.Row <> 1 Then
ActiveCell.Offset(-1).Select
End If

If ActiveCell.Value = 0 Then
ActiveCell.Offset(1).Select
GoTo uit:

Else

x = ActiveCell.Row
ActiveCell.Offset(1).Select
Sheets("Blad2").Select
Rows(x).Select
ActiveCell.EntireRow.Select
Selection.EntireRow.Hidden = False
Range("A1").Select
Sheets("Blad1").Select
uit:
End If
End Sub

Bovenste deel start als het excel blad wordt geopend.
Alle rijen op blad2 worden geselecteerd en op hidden gezet.

Tweede deel let op wijzigingen, als er een wijziging is d.w.z. ergens een waarde wordt gevuld in een cel.
Als je op enter druk verplaatst de cursor zich naar beneden, actieve cel was dus een rij hoger, cursor wordt omhoog verplaatst (behalve als je op dat moment al op rij één staat).

Is de waarde 0 wordt de cursor weer naar beneden verplaatst en dan stop de code zonder verder iets te doen.

Bij elke ander waarde wordt er gekeken in welke rij deze cel staat (x)
Cursor wordt ook nu weer weer naar beneden verplaast.
We gaan naar Blad2, Rij x wordt geselecteerd en zichtbaar gemaakt (hidden = false).
Als je op blad twee zou gaan kijken zie je deze rij niet, je moet eerst naar boven scrollen, door naar A1 te gaan (of deze nu zichtbaar is of niet) gaat dit automatisch.
Vervolgens gaan we weer naar blad1 en is de code klaar voor de volgende wijziging.

Bijlagen

N.b. rijen worden nier weer op hidden gezet als je de waarde in een rij verwijderd, wordt ook lastig want mogelijk zijn er meerder kolomen op blad één gevuld met waarden (op de zelfde rij), met controle op het legen van alleen de active cell in een bepaalde rij zou je dus de mist in gaan, in een dergelijk geval zouden alle cellen in de rij gecontoleerd moeten worden en pas als ze allemaal leeg zijn zou de rij op blad2 weer op hidden gezet mogen worden.

Maar aangezien dat niet je vraag was ben ik daar maar niet aan begonnen, lijkt me nog een aardige klus :)

Kolommen verbergen bij geen waarde

Ok, maar ik heb een vraagje.

Heb gezien hoe je rijen kunt verbergen, maar hoe verberg je kolommen als ze geen waarde bevatten?

Gr,
Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan