• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen aan elkaar koppelen, zodat ze bij elkaar blijven met het sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

tieske999

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2010
Goedemorgen allen,

Ik heb een vraag betreffende een sales database die ik hier voor me heb.

Even kortgezegd, in deze database staat per klant de afzet en omzet voor de desbetreffende klant. Alleen nemen sommige klanten niet ��n maar twee type producten van ons af. Voor deze klanten maak ik dan een extra rij waarin ik de totaal omzet en afzet heb staan met daaronder de twee kolommen die van beide type product de afzet en omzet van die klant weergeven.

Nu wil ik de afzet van laag naar hoog gaan sorteren, maar wil ik uiteraard dat alle gegevens van de klant bij elkaar blijven staan. Dus dat de totaalrij, de rij voor Product A en de rij voor Product B, die allemaal dezelfde winkel betreffen, bij elkaar blijven staan.

excel hulp.jpg

Is er een gemakkelijke manier om dit te doen. Ik heb geprobeerd om met 'custom sort' eerst te sorteren op de afzet en dan op naam, maar ook hierdoor komen de gegevens niet bij elkaar te staan omdat er van type A dan bijvoorbeeld meer verkocht wordt dan B, waardoor de rijen een verschillende plek in de database krijgen.

Ook groeperen levert geen succes op, want dan laat die de rijen wel bij elkaar staan, maar dan worden ze niet meesorteerd en blijven ze op een willekeurige plek in de database staan.

Ik hoop dat ik mijn probleem zo duidelijk mogelijk omschreven heb!

Bij voorbaat dank!

P.S. Ik heb even een versimpelde screen van mijn database geplaatst, in die screen zouden dus de 3 rijen van winkel A bij elkaar moeten blijven staan als ik ga sorteren op afzet. Hetzelfde geldt voor winkel I.

De hele tabel selecteren en dan via Aangepast sorteren op kolom wil wel eens helpen.

Bedankt voor je reactie.

Jah dat kan om de values van de afzet op volgorde te krijgen, maar dan blijven bijv de drie rijen van winkel A niet bij elkaar. Heb dit zoals in mijn beginpost al aangegeven dat ik dit al gedaan heb:

"Ik heb geprobeerd om met 'custom sort' eerst te sorteren op de afzet en dan op naam, maar ook hierdoor komen de gegevens niet bij elkaar te staan omdat er van type A dan bijvoorbeeld meer verkocht wordt dan B, waardoor de rijen een verschillende plek in de database krijgen."

Dus nogmaals bedankt voor je reactie, maar dat lost het voor mij nog niet op. Het gaat namelijk om een database met 31542 regels en wil ik niet handmatig alle regels van winkel A, B, C enz bij elkaar gaan zoeken.

Dus ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen?

Is er iemand die kan helpen? Dit moet toch best heel simpel zijn en ik heb het best dringend nodig nu op het werk.

Bij voorbaat dank.

Alle problemen zijn gemakkelijk te tackelen als je de oplossing kent.

Als je nu ipv een foto een bestandje had gepost denk ik dat je al een heel eind was opgeschoten.

Bekijk bijlage excel hulp.xlsx

Bovenstaand het bijgevoegde bestand, in dit bestan moeten dus de dikgedrukte rijen bij elkaar blijven staan als ik ga sorteren op afzet. Dus de totaal rij en de twee rijen eronder moeten bij elkaar blijven. Weet iemand hoe?

Nu zou ik dat in dit voorbeeld bestand natuurlijk handmatig kunnen doen, maar voor het echte klantenbestand is dat vrijwel onmogelijk.

Dat is toch simpel op te lossen via een Filter.

Bijlagen

Laat je datatabel gewoon lekker datatabel zijn, en maak rapportages mbv draaitabellen.
Tip: voordat je een draaitabel maakt: verwijder alle opmaak en maak er een excel tabel van: Invoegen > Tabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan