Rijen Combineren met getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JefCH

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Berichten
18
Hallo,

Ik ben op zoek (geen idee of het mogelijk is) om 2 data ranges (ieder 2 kolommen met een contract nr en een aantal) te laten matchen met elkaar. Dat het verdeeld wordt.
Kolom A is contract, Kolom B is aantal.
Aan de ene kant heb ik contract 1 met 10, 2 met 20, en 3 met 30.
In de andere data kolommen heb ik contract 11 met 15, 12 met 45.
Beide zijn totaal aan elkaar gelijk kwa uitkomst (60). Wat ik wil is ze matchen tegen elkaar.
Het zou er dan uit moeten zijn, dat ik in een ander werkblad in kolom A contract 1 met 10 in kolom B heb in kolom C contract 11 met waarde 10.
dan houd contract 11 een waarde van 15 - 10 = 5 over.
dus de volgende zou dan worden: Kolom A contract 2 met 5 in kolom B en contract 11 in C en aantal 5.
Dan heeft contract 2 er nog 15 over. Dus die begint dan...

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Zie ook het voorbeeld bestand. Misschien dat het makkelijker met een formule kan, maar de rijen data kunnen tot rij 50 ongeveer doorgaan.
Bedankt alvast!


Contract Aantal Contract Aantal
1 10 11 10
2 5 11 5
2 15 12 15
3 30 12 30


Bekijk bijlage VoorbeeldHelpmijVBA.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat niemand er iets van snapt. Ik in ieder geval niet; ik zie in je voorbeeldje ook nergens de getallen die je wilt hebben; noch een manier om ze te genereren.
 
Ik zie dat mijn voorbeeld getallen veranderd zijn, Ik heb de getallen van de tekst ook nu toegevoegd aan het voorbeeld bestand.

Het is ook niet eenvoudig uit te leggen. In mijn voorbeeld heb je 2 dataranges kolom A en B & kolom D en E die bij elkaar horen.
In Kolom H - L zie je welke uitkomst ik hoop zonder dat eerst getallen gematch worden. Uiteindelijk worden dus alle aantallen van de contracten gebruikt. Ze moeten alleen verdeeld worden 'tegen elkaar'. (sales tegen purchases)


Het gaat er uiteindelijk om dat de contracten tegen elkaar (met zelfde hoeveelheden) weggeschreven kunnen worden, omdat de contract aantallen niet even groot zijn, moet ik hier iets op verzin dat er uitgerekend wordt hoeveel aantallen er van dat contract dan tegen het volgende contract moeten komen.


Eventueel had ik een uitkomst 2 Kolom O tm S waar wel eerst gelijke waarden aan elkaar gekoppeld worden. (contracten uit A & D mogen maar 1x gebruikt worden) Dus je ziet contract 3 met aantal 30 en in de andere range Contract 13 met 30. Deze kunnen dus meteen tegenover elkaar gezet worden. (In het bovenste voorbeeld, in het onderste gaat dit niet op)

Hopelijk is dit duidelijker? :)

Bekijk bijlage VoorbeeldHelpmijVBA.xlsx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan