Rijen met dubbele gegevens verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinokkio89

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2006
Goedendag,

Als resultaat van een query heb ik de volgende tabel:

KOLOM 1 | KOLOM 2 | KOLOM 3 | KOLOM 4
.....123.....|......bcd.....|.....bcd......|......cdf.....|
.....123.....|......bcd.....|.....cdf.......|......abc.....|
.....456.....|......bcd.....|.....cdf......|......bcd.....|
.....456.....|......bcd.....|.....abc......|......bcd.....|
.....567.....|......cdf.....|.....bcd......|......cdf.....|

Nu wil ik dat wanneer in de query twee rijen voorkomen met dezelfde waarde in Kolom 1 als in Kolom 4, dat er maar 1 rij wordt weergeven.

Dus in dit voorbeeld:
In kolom 1 komt 2 x "456" voor, deze nummers hebben dezelfde waarde in kolom 4 (namelijk bcd), nu wil ik dat er maar 1 van deze 2 rijen wordt weergegeven.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Je onderwerp in de vraag is hoe je de dubbele rij kunt verwijderen; uit je verhaal begrijp ik dat je de dubbele gegevens alleen maar niet wilt zien. Wat is de bedoeling precies?

Dank je voor je antwoord.

Het gaat mij er om dat 1 van de 2 dubbele rijen niet wordt weergegeven in de query. Het is niet de bedoeling dat de data daadwerkelijk uit een table wordt verwijderd.

Dat vermoedde ik al....
Je kunt de query eigenschappen aanpassen, en de optie <Unieke Waarden op Ja zetten.
Of in de SQL de opdracht SELECT veranderen in SELECT DISTINCT.
Maar het hangt van de overige velden af of je daar minder records mee krijgt...

Dubbele waardes in kolom 1 is geen probleem, daar heb ik er veel van.

Echter ik wil pas een rij niet weergeven wanneer de bijbehorende waarde in kolom 4 behorende bij 2 dezelfde waardes in kolom 1 overeenkomen.

Oftewel in mijn voorbeeld:
De eerste twee rijen moeten zichtbaar blijven. (waarde van kolom 4 verschilt)
Rij 3 (of 4) moet niet zichtbaar zijn (waarde in kolom 1 en waarde in kolom 4 komen beide overeen).

Dat had ik ook begrepen; mijn antwoord sloeg ook meer op de overige velden (kolommen 2, 3 en wat je na 4 nog meer gebruikt). Die zorgen namelijk ook voor een verhoging van het aantal records, als er althans verschillende combinaties voorkomen.

Dus door middel van Select Distinct [Veld 1], [Veld 4] from [Tabel] zorg ik dat de waarden in kolom 1 en kolom 4 als geheel uniek zijn?

Ja, goed gezien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan