• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rijen optellen en grootste uit kolom opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

BastiaanLier

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Beste Excel-genie,

voor mijn scriptie worstel ik met het volgende probleem: ik heb een lijst met bedrijven en diens aandeelhouders. Daarin ben ik op zoek, per bedrijf, naar de grootste aandeelhouder en diens percentage. Met eerdere hulp heb is hiervoor al een excelsheet ontwikkeld, echter graag zou ik alle 'individual(s) or family(ies)' bij elkaar optellen en dan zoeken naar de grootste aandeelhouder. Dit omdat de families zijn opgesplitst in de personen die deel uitmaken van dezelfde familie en dus eigenlijk dezelfde aandeelhouder zijn. Heeft iemand hier een oplossing voor? Het gaat om ruim 6500 bedrijven, voor 8 jaar, dus een formule zou hiervoor wel fijn zijn! Hoop dat iemand een suggestie heeft!
Alvast bedankt,
bas

Bijlagen

Wellicht zou men mij kunnen helpen met een tussenstap?
heeft iemand een suggestie om per bedrijf, alle 'individual or family' aandeelhouders bij elkaar op te tellen in een hulpkolom?
Alvast bedankt!

Dat ziet er al goed uit. Echter, alleen de 'individuals or family' moeten worden opgeteld, de andere aandeelhouders, ook al zijn het twee banken bijv. moeten blijven zoals ze zijn. Is dit ook mogelijk in een draaitabel?

Tevens, hoe heb je blad 1 zo gekregen dat de bedrijfsnaam doorloopt en de id-nummers ook?

Zoiets?

Waarden doortrekken kan met ASAP Utilities (gratis). Selecteer 'vullen' > 'waarden doortrekken naar lege cellen' ;)

Bijlagen

Of met een simpele macro
Code:
Sub Waarden_Doorvoeren()
    With Sheets("Blad1").Range("A2:B" & _
                Sheets("Blad1").Cells(Rows.Count, 3).End(xlUp).Row)
        .SpecialCells(4).Formula = "=R[-1]C"
        .Value = .Value
    End With
End Sub

Beste warme bakkertje,

als ik de macro uitvoer dan krijg ik de foutmelding te zien dat er geen cellen gevonden zijn... ben een leek wat betreft macro's, dus ligt wellicht aan mij ;)
Neem aan dat de macro voor mijn originele voorbeeld bedoeld was?
Alvast bedankt!

Waarschijnlijk zijn jouw lege cellen dan niet echt leeg. Selecteer eens een aantal lege cellen en klik Delete, voer de macro dan nog eens uit.

Je had gelijk, kennelijk waren de cellen niet echt leeg. kunnen deze cellen ook automatisch leeg worden gemaakt? Anders moet ik alsnog ruim 30000 cellen af...
Dan nog een vraag over de draaitabel: hoe krijg ik de tabel zo dat deze per bedrijf de diverse shareholders laat zien? Ik krijg nu in het rijgebied eerst een lijst met bedrijven en dan een lijst met shareholders, maar deze laatste dus als totaal en niet per bedrijf. Werk zelf met office 2003.

Wederom bedankt!

Met deze zou het moeten lukken. Test 'm eens uit op een kopie van je bestand (better safe then sorry)
Code:
SubWaarden_Doorvoeren()
    With Sheets("Blad1").Range("A2:B" & _
                Sheets("Blad1").Cells(Rows.Count, 3).End(xlUp).Row)
    Set cleanrange = .SpecialCells(xlCellTypeConstants, 2)
    For Each cell In cleanrange
        If cell.Value = "" Then cell.ClearContents
    Next cell
        .SpecialCells(4).Formula = "=R[-1]C"
        .Value = .Value
    End With
End Sub
Draaitabellen zijn helaas niet mijn 'forte', maar misschien pikt een kenner dit wel op :thumb:

Zoiets?

Schets anders even in een voorbeeldje hoe je de gegevens gepresenteerd wilt hebben.

Als ik je mag tippen, probeer ff iemand te vinden die je iets kan vertellen over draaitabellen. Tis niet echt lastig, maar wel reuze handig voor het presenteren van grote hoeveelheden data

Gr.Ray

Bijlagen

Beste Radegroot,

De tweede versie die je hebt gemaakt was perfect. Vroeg me alleen af of je dezelfde versie in office 2003 kon zetten? Heb zelf helaas nog geen office 2007... Wat ik mij verder afvroeg, is het mogelijk om de bvdid nummers erbij in te krijgen?

Alvast bedankt!
Bas

Laatst bewerkt:
Is het tevens mogelijk om conform de 2e draaitabel die Radegroot voor mij had opgezet, alleen de grootste aandeelhouder te tonen in de draaitabel?
Dank!

Hierbij de aangepast draaitabel zowel in xlsx als xls. Ik denk echter dat de draaitabel het in xls niet doet; bepaalde functies uit 2007 zijn niet compatible met 2007. Ik heb zelf niet meer de beschikking over 2003, dus kan ' em niet vanuit die versie maken. Ik zeg: switchen naar 2007 = beter.

Gr.Ray

Bijlagen

een andere benadering met VBA en een draaitabel
- kolom F is een hulpkolom om dat probleem met de families op te lossen.
- vervolgens wordt er een draaitabel gemaakt met de shareholders per company
- dan wordt die draaitabel uitgelezen en de grootste aandeelhouder wordt even in een tekststring weggeschreven
- die string wordt dan terug uiteengerafeld en naar een tabelletje geschreven.

wordt geactiveerd door het tabblad "draaitabel" te activeren.
werkt met excel2003

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan