• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BasHobus

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2014
Voor mijn stage ben ik bezig een bestand te ontwikkelen.
Echter komt het voor dat bij de ene 5 rijen benodigdzijn en de andere 7.

Graag zou ik willen dat wanneer ik bij het ene project een rij toevoeg ook bij de rest een rij wordt toegevoegd zodat de opbouw binnen elk project gelijk blijft.

Dit is noodzakelijk voor mijn sorteer functie.

Er is een voorbeeldbestand toegevoegd.Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsmBekijk bijlage Voorbeeld.xlsm

Hoi BasHobus,

Excel is slim genoeg om automatisch formules aan te passen. In jou voorbeeld in cel H11 staat =SOM(H12:H16) en in H17 staat =SOM(H18:H22). Nu voeg ik een rij toe en staat in H11 nu =SOM(H12:H17) (dus 1 meer) en in wat nu dus H18 geworden is staat =SOM(H19:H23) (allebei 1 hoger maar toch nog steeds 4 rijen).

Maar test tijdens het ontwikkelen wel altijd of het nog goed werkt. Ik heb namelijk wel eens gehad dat ik een rij wou toevoegen als uitleg tekst erbij te zetten, excel paste het automatisch aan en de formule probeerde dus de uitleg ook op te tellen wat dus een foutmelding gaf.

Om een formule niet automatisch aan te laten passen moet je $ gebruiken. Nu heeft dit bij mij ook wel eens gefaald hoor.
$A1 = Pas nooit de kolom aan maar wel de rij.
A$1 = Pas wel de kolom aan maar nooit de rij.
$A$1 = Pas het allebij nooit aan.

Dus blijf het wel altijd testen tijdens de ontwikkelingen

Hallo Lavakever,

De som formules past hij wel aan. Echter heb ik in kolom B een automatische weergaven van rijnummer.
Deze voert hij echter niet door wat wel noodzakelijk is.

Het lukt mij wel om rijen toe te voegen. Maar kom niet verder om deze lege rijen te vullen met de zelfde opmaak. Zodat rijnummering wel blijft.

Ik heb wat ontworpen maar kom aan een ding nog niet uit

Wie weet hoe ik het volgende gedeelte van de VBA aan kan passen zodat hij boven de geselecteerde cellen plakt ipv de geselecteerde cellen.
Rows("8:8").Copy
Columns("A:A").Select
Selection.SpecialCells(xlCellTypeFormulas, 23).Select
ActiveSheet.Paste
Range("F16").Select

in deze VBA selecteer ik via Selection.SpecialCells(xlCellTypeFormulas, 23).Select de gevulde cellen. echter moet ik de cel hebben die boven de gevulde cel bevindt.

Ik heb er een listobject van gemaakt zodat de formules automatisch doorgevoerd worden.

Ik schakel in de code even het calculeren uit en zet het aan het einde weer terug omdat de formules die er in staan in Xl-2007 niet kan berekenen.
Met een dubbelklik op een rij in de eerste kolom van de tabel loopt de code.

Ps. Ik heb ook de UDF uitgeschakeld anders duurt het berekenen nog langer.
Die mag je zelf wel weer aanzetten.

Bijlagen

Ik heb een tabel toegevoegd. Bij een enkele toevoeging funtioneert het.
Maar ik wil meerdere regels tegelijk toevoegen waardoor het spaak loopt.

Dat gebeurt als je ergens in kolom B (eerste kolom van de tabel) dubbelklikt.
in elke serie wordt een extra rij ingevoegd in het bestand van mijn vorig schrijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan