• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen uit een kolom automatisch filteren d.m.v. een formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomvoort

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2016
Hallo allemaal,

Bijgevoegd het excel bestand dat ik aan het voorbereiden ben voor komend speelseizoen.

Op Tabblad 1 zal ik het rood gemarkeerde invullen tijdens het speelseizoen, dit zal dus nog veranderen. Ik heb het ingevuld om duidelijkheid te creëren.

Mijn probleem:

Ik zou graag per speler alle resultaten willen weergeven op Tabblad 'Result. spelers'. Het liefst laat ik dit automatisch invullen door op voorhand formules in de cellen te plaatsen die gelinkt zijn aan het eerste tabblad 'Resultaten'.

Dat is mij gelukt door gebruik van de '=als.()' formule. Echter, krijg ik dan 252 regels (252 wedstrijden in totaal) waarvan 80% allemaal 'ONWAAR/0' als uitkomst zullen hebben. Deze nutteloze cellen kan ik verwijderen, maar dan wordt het tabblad in eerste instantie gigantisch van lengte naar beneden.

Mijn vraag:

Is er een formule die tabblad 'Resultaten' filtert per speler en zijn of haar resultaten en deze door linkt naar tabblad 'Result. spelers', zonder onwaar/0 te weergeven? Ik kan na afloop van het seizoen filteren per naam en kopiëren/plakken, maar met een formule zou ik per speler de voortgang tijdens het seizoen kunnen weergeven.

In het voorbeeld is ook te zien hoe ik het zou willen hebben.

Groet,
Tom

Bijlagen

In werkblad 'Result. spelers' heb ik een hulprij 1 en hulpkolom A ingevoerd.
Desgewenst kun je deze verbergen.
In A1 het rijnummer van de laatstgevulde rij in kolom A van werkblad 'Resultaten'. Deze heb ik gedefinieerde naam LRij gegeven.
In A2 het aantal rijen van de speler in B3 (i.c. Lieke van der Voort).
In A3 en gekopieerd naar beneden t/m A29: de regelnummers in 'Resultaten' behorend bij de speler in B3. Matrixformule, bevestigd met Ctrl+Shift+Enter.
In C3, gekopieerd naar rechts en naar beneden t/m J29: de formule die met INDEX de gegevens van 'Resultaten' ophaalt.

Code:
A1: =VERGELIJKEN(HERHALING("z";255);Resultaten!A:A)
A2: =AANTAL.ALS(Resultaten!$A:$A;'Result. spelers'!B3)
A3: =ALS(RIJEN(A$3:A3)>A$2;"";KLEINSTE(ALS(Resultaten!$A$1:INDEX(Resultaten!$A:$A;LRij)=B$3;RIJ(INDIRECT("1:"&LRij)));RIJEN(A$3:A3)))
C3: =ALS($A3="";"";INDEX(Resultaten!B:B;$A3))

Bijlagen

Mooi klusje voor Vba; een druk op het het knopje en klaar.

Bijlagen

Hallo Harry en Marcel,

Bedankt voor jullie reacties. Het is precies wat ik zoek! Ik zal Marcel zijn manier gebruiken, omdat na invulling van namen en uitslagen op Blad Resultaten deze automatisch in één kolom onder elkaar komen te staan op blad Result. spelers.

Harry zijn manier is perfect als ik alle scores in één keer wil weergeven. Als ik na 3 wedstrijden op de knop druk, later wedstrijden toevoeg en weer op de knop druk, dan plaats hij de resultaten niet onder één spelersnaam. Er wordt dan een nieuwe spelersnaam gecreëerd onder de al reeds geformuleerde. Ik krijg dan duplicaten, waardoor het totaal-resultaat van de speler niet duidelijk onder elkaar weergeven wordt. Om het wel te laten werken, moet ik het tabblad leegmaken voordat ik weer op de knop druk. Dat is weinig moeite, maar mijn voorkeur gaat uit naar de automatische methode. Ik zal het bestand afgeven aan overige teams, waardoor zo min mogelijk uitleg een eis is aan mijzelf.

Die VBA methode is wel interessant, ik zal het eens bestuderen! Nogmaals bedankt heren.

Groet,
TOm

Eerlijk gezegd zou ik de voorkeur geven aan de VBA-methode, met deze regel toegevoegd (vóór de for each lus):
Code:
Sheets("Result. spelers").Cells.Clear

Eerlijk gezegd zou ik de voorkeur geven aan de VBA-methode, met deze regel toegevoegd (vóór de for each lus):
Code:
Sheets("Result. spelers").Cells.Clear

Dat lost het probleem wat ik aangaf op. Nu voegt het bestand de scores toe aan de al reeds opgestelde namen lijst, in plaats van een nieuwe namenlijst te maken. Perfect!

Er is echter nog één issue. Via jouw, Marcel, manier kan ik onder de resultaten een regel 'totaal' invoegen met simpele formules. Zo kan ik de voortgang per speler bijhouden.

Is er een mogelijkheid om in het VBA scherm(alt+f11) nog een regel toe te voegen, welke het totaal van de bovenstaande regels berekend voor alle spelers?

Dus:

Lieke van der Voort Doublette Uit De Gooiers 13 12 1 1 1
Lieke van der Voort Triplette Uit De Gooiers 9 13 -4 0 1
Lieke van der Voort Doublette Uit De Gooiers 13 6 7 1 1
Lieke van der Voort Doublette Uit PUB 13 12 1 1 1
Lieke van der Voort Triplette Uit PUB 9 13 -4 0 1
Lieke van der Voort Doublette Uit PUB 13 6 7 1 1
Lieke van der Voort Doublette Thuis PUK 13 12 1 1 1
Lieke van der Voort Triplette Thuis PUK 9 13 -4 0 1
Lieke van der Voort Doublette Thuis PUK 13 6 7 1 1
Totaal 105 93 12 6 9

Vervolgens dien ik die totaal regel van alle spelers in één tabel te plaatsen.

Laatst bewerkt:
Misschien dat een draaitabel ook een optie is.

Dat klopt. Echter, telt de draaitabel resultaten bij elkaar op.
Adrie Cameron speelt 2 doubletten UIT bij De Gooiers. Deze worden onder één doubletten sectie van UIT De Gooiers vermeld.

De draaitabel zou perfect zijn als het de individuele uitslagen van elke wedstrijd weergeeft en deze bij elkaar op telt.

Hartstikke bedankt voor alle reacties. Ik heb nu genoeg input om verder te gaan!

Nu loop ik opnieuw tegen een vraag op.

In Tab ''Resultaten'' vormen A2/3, A4/5, A6/7, A8/9/10, A11/12/13, A14/15, A16/17 en A18/19 samen één team (doublette of triplette). Dit gaat de hele kolom zo verder.

Is het mogelijk om de resultaten per team te weergeven, zoals ik met bijvoorbeeld draaitabellen heb gedaan(volgens VenA's methode) voor individuele spelers?

Of dien ik eerst de teams apart te noteren in één cel, om vervolgens daar een nieuwe draaitabel van te maken? Dat is een eenvoudige oplossing. Maar hoe minder ik hoef in te voeren gedurende het seizoen, des te beter.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan