• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rijen verwijderen in ander tabblad mbv macro

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het wachten was toch hopelijk niet op mij?

Volgens mij moet dit het worden, en heeft @edmoor ook gelijk, doordat ik nu pas zie dat de rijen verwijderd moeten van blad5.
Ik begin op blad4 en loop alle cellen vanaf onderen bijlangs om de grootste rij te verwijderen "rows(x+ubound(ar,i))" van blad5, en zo naar terug naar Blad1.
Code:
Sub tst1()
Dim ar(0, 36, 93, 145), i as long, x as long
With Sheets("blad5")
    For i = 4 To 1 Step -1
        For x = 61 To 8 step -1
            If UCase(Sheets(i).Cells(x, 2)) = "NEE" Then .Rows(x + UBound(ar, i)).EntireRow.Delete
        Next x
    Next i
End With
End Sub

Ik heb het niet getest, daar het bestand niet voorzien is van gegevens.

Je hebt je best gedaan met de beschikbare informatie. Het is niet voor niets dat we vaak hameren op duidelijke uitleg en voorbeelden.

Ik wist niet dat de inhoud van het document van belang zou spelen omdat het enkel gaat over het invullen van de rij 'Van toepassing'!

Ik zou het zelf kunnen testen, maar ik ben echt helemaal onbekend met marco's!

Alvast enorm bedankt allemaal

Bijlagen

Laatst bewerkt:
En dan moeten wij ergens "Nee" invullen in kolom B ?
Maak het bestand even volledig, dan kan daar geen misverstand over bestaan.

Test het anders zelf even.
Druk Alt+F11 → Invoegen Module, en daar de code plakken.
Verwijder even de 1 achter "Sub tst1()"
sluit Vba af, Alt+F11, en sla het bestand op als .xslm (met macro's).

Druk Alt+F8, en uitvoeren.

Ik heb de rij 'Van toepassing' even als voorbeeld ingevuld. Ik heb zelf proberen te testen en het werkte voor de rij 8 tot 18 in tabblad 1 maar alles wat ik invulde daaronder werd niet verwijderd in tabblad 5.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb het ook even getest, maar volgens mij werkt het goed.
Sla het bestand even op om te testen.

Bijlagen

Oke! Op die manier werkt het dus. Dat is alvast in orde! Heel fel bedankt!

Ik heb nog 2 vraagjes!

1) Voorlopig moet je eerst de kolom 'Van toepassing' invullen, vervolgens op ALT + F8 drukken en uitvoeren vooraleer tabblad 5 aangepast wordt. Is het ook mogelijk om ervoor te zorgen dat, als je het bestand opent, tabblad 5 zich automatisch aanpast van het moment dat je 'ja' of 'nee' invult? Dit document wordt immers naar andere mensen gestuurd om er mee te werken, en het leek me handiger dat het zich dan automatisch aanpaste!

2) Indien er 'nee' wordt ingevuld (en de macro wordt uitgevoerd -> bijgevolg wordt overeenkomstige rij tabblad 5 verwijderd), is het dan nog mogelijk om terug te gaan! Indien men bijvoorbeeld 'nee' invult maar men achteraf toch 'ja' wilt zetten!

Bedankt!

Nee, niet met de gegeven code.
Deze code is maar éénmalig goed, immers de getallen in de array komen niet meer overeen met de rijnummers.

Vraag 2: Ook niet.
Je zou het eventueel weer kunnen toevoegen door de cel die boven of onder de ingevulde cel staat weer op te laten zoeken in blad5.

Ik maar wachten, en dacht later dat het wachten waarschijnlijk op mij was.

Zie #13! De vervolgvragen van de TS waren te verwachten. (Zie mijn pogingen om enige duidelijkheid te verkrijgen)

Enorm fel bedankt HSV, edmoor en VenA! Omdat mijn vragen niet zo duidelijk waren heb ik het anders proberen aan te pakken. Ik heb 2 tabbladen gemaakt me exact dezelfde lijst. Bij het invullen van 'nee' in kolom 2 van tabblad 1 zou de overeenkomstige rij in tabblad 2 onzichtbaar worden. Indien 'ja' is de rij wel te zien.

Op deze manier dus:

Bekijk bijlage Kijkwijzer.xlsx

Ik wil dit doen via volgende code:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Target.Column = 2 Then

If LCase(Target.Value) = "nee" Then
Sheets("Sheet2").Rows(Target.Row).Hidden = True
ElseIf LCase(Target.Value) = "ja" Then
Sheets("Sheet2").Rows(Target.Row).Hidden = False
End If

End If

End Sub

Klopt dit volgens jullie? Want ik heb geprobeerd de code in te geven, maar ik merk niets... Mogelijk ook omdat ik het verkeerd ingeef vermoed ik.

En VenA, mijn exuses als ik niet duidelijk geweest ben of ondankbaar leek. Het is gewoon een heel stresserende periode voor mij (niet door dit document) en ik ben vaak zo gehaast dat ik daardoor dingen vergeet of onduidelijk ben

Je tabbladen heten "Blad1" en "Blad2", en geen "Sheet2".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan