• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rijen verwijderen vanaf rij 500 van alle tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Depant

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2015
Hallo allemaal,

Door te lang prutsen en rommelen aan een bestand hebben verschillende tabbladen echt meer als honderdduizend rijen, wat het bestand groot maakt. Ik wil alle rijen vanaf positie 500 verwijderen.
Kan dat op een simpele manier bijvoorbeeld met vab. Zodat de schuifbalk aan de zijkant ook weer op een normale manier functioneert.
Bij voorbaat hartelijk dank.

Groeten Henk Harbers

Met dit macrootje. Pas op, kan niet ongedaan gemaakt worden, dus eerst een kopie opslaan.
Code:
Sub DelRows()
    Dim oSh As Worksheet
    For Each oSh In ThisWorkbook.Worksheets
        oSh.Range("501:" & oSh.Rows.Count).EntireRow.Delete
    Next
End Sub

@ Henk Harbers

Wat fijn dat je liet weten hoe goed dit werkt.

Hallo samen

Excuus voor onbedoelde onbeleefdheid,

Ik had hem op opgelost gezet, terwijl het eigenlijk niet werkte.
Ik wist eigenlijk niet wat er fout ging.
Uit beleefdheid blijf ik dan niet zeuren.
Hij maakte ze wel leeg, maar het aantal regels met de schuifbalk bleef hetzelfde.
Na lang tobben is het hele bestand nu werkend, maar daar ben ik nu net mee klaar.
Ik denk dat het er mee te maken had dat er stukken op "verborgen" stonden.( op regel 70000 )
Nadat ik ze zichtbaar maakte, en verwijderde klopte het weer. van 10mb naar 1 en dat is prima.

Groeten Henk Harbers

Laatst bewerkt:
@Henk
Ik vraag me eigenlijk af waar die 500 vandaan komt. Waarschijnlijk een veilig nummer.
Maar sinds je de aandacht van twee hoge Excel inteligente mensen, Jan Karel en Cobbe, hebt zou ik ze vragen om hoe je je map schoon kan maken vanaf je laatse gebruikte rij en kolom.
En er zijn volop "hoge Excel inteligente" mesen op deze site.

Bedankt voor de tip

Goedemiddag,

Zoals al duidelijk is uit mijn vragen, is mijn kennis qua excel net voldoende voor wat ik er mee moet doen.
En dat is uit een bestand van duizenden regels, kwaliteitskenmerken ( analyses ) van klanten van over de wereld vastleggen/monitoren.
Omdat het veel hetzelfde is, is het gebruik van excel met macro's een zegen.
2 macro's in snelle toegang zetten nu alles op de plaats, en de achterliggende tabbladen worden naar behoren gevuld.
Ik hou me maar aan een credo wat ik hier wel eens gelezen heb.
Het is geen schande om langzaam vooruit te komen, maar wel om stil te staan.
Ik hoop dat als nog eens vragen heb, ze hier kan stellen.

En een net niet op tijd geplaatst bedankje voor de moeite gooit hopenlijk geen roet in het eten.

Vriendelijk groeten
Henk Harbers

Laatst bewerkt:
Hiermee is weer alles netjes op de rails gezet.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan