• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijhoogte vs Kolombreedte

Status
Niet open voor verdere reacties.

lotrgollem

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2004
Beste,

Als ik mijn rijhoogte op 66 pixels zet en dit ook doe met mijn kolombreedte dan is er toch nog duidelijk een visueel verschil.
Kan iemand mij een uitleg verschaffen zodat ik deze maten overeen kan laten komen zodoende dat je er een nauwkeurigere tekening kan in maken.

Mvg

Lotrgollem

Hoi lotrgollem,
Bij mij heeft Calc eenheden in pt en niet in px. - Maar dat maakt voor de vraag niets uit. Er zit inderdaad een afwijking in de weergave in, en ook bij printen wordt een opgegeven vierkantje geen vierkantje. Het verschil zit in ieder geval niet in de inwendige horizontale/verticale afstanden van de celinhoud tot de randen. Een verklaring heb ik niet.
  • Screenshot van een vakje van 100pt x 100pt in Calc levert in een tekenprogramma de maten 126px (breed) bij 133px (hoog).
  • Een vakje van 66pt x 66pt in Calc levert in een tekenprogramma de maten 82px (breed) bij 87px (hoog).
Zie hier:
calc-vierkantjes.png

Als je echte vierkantjes in Calc wilt hebben, zal je proefondervindelijk te werk moeten gaan, denk ik. Net zo lang aan de maten frutselen, dat ze in een tekenprogramma precies vierkant zijn (eventueel kan er ook nog een verschil zitten wanneer je in Calc inzoomt; dat heb ik niet gecheckt).
De troost: Excel kan het ook niet. :D

Maar is het persé nodig om in Calc te tekenen? In Writer kan het bv. ook: via Extra > Opties kan je een raster instellen, met ook nog "automatisch vangen" om tekenobjecten naadloos aan elkaar te plakken.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Aha! Snap ik eindelijk waarom Excel aan die rare getallen voor kolombreedte en rijhoogte komt (zonder maateenheden, maar die verschillen dus voor de KB en de RH), en waarom dezelfde ingevoerde getallen voor KB en RH een resultaat geven dat in de verste verte niet op een vierkant lijkt ! :)
Maar dat is MS Office. Zou er ook zo'n soort macro voor Open Office / Calc bestaan?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan