• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijnummer bepalen van laatste lege cel in kolom A

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny147

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 apr 2007
Beste, ;)

Graag zou ik het rijnummer van laatste lege cel in kolom A willen weten.
Liefst met een formule als dit gaat.

groetjes Danny. :thumb:

Als je de laatste lege cel bedoelt vóór de eerste gevulde cel: =-1+VERGELIJKEN(WAAR;INDEX(($A:$A<>"");0);0)

Als je de laatste lege cel bedoelt in kolom A: =ZOEKEN(WAAR;INDEX(($A:$A="");0);RIJ($A:$A)) (edit: aangepast)
Dit zal veelal 1048576 opleveren (of 65536 in oude Excel versies).

Laatst bewerkt:
Kijk zo eens
voor kolom A

Code:
=MAX(VERGELIJKEN(HERHALING("z";255);A:A))+1

Kleine aanvulling op mvw64 hierboven: er moet wel ergens tekst in kolom A staan...
In de praktijk zal dit veelal wel het geval zijn, maar in het voorbeeldje dat ik voor mezelf maakte niet ;)

Ik dacht dat de vraag was de laatste lege cel te zoeken binnen een bereik.

Code:
Sub Cobbe()
With ActiveSheet.Columns(1)
    B = ActiveSheet.Range("A" & .Rows.Count).End(xlUp).Row
  For i = B To 1 Step -1
   If IsEmpty(Cells(i, 1)) Then MsgBox "laatste lege cel in gegevensbereik : " & Cells(i, 1).Address: Exit Sub
  Next
End With
End Sub

Leuk hoor, al die mogelijke interpretaties.
En dan hebben we het voor het gemak nog niet gehad over de vraag of de cel echt leeg moet zijn (ISLEEG), of dat dat ook een lege string als resultaat van een formule mag zijn (="")... :rolleyes:

Dus Danny: welk(e) oplossing(en) had je voor ogen?

Je kan het ook in een functie zetten:
Code:
Public Function llegecel(kl)
With ActiveSheet.Columns(kl)
    B = ActiveSheet.Cells(Rows.Count, kl).End(xlUp).Row
 For i = B To 1 Step -1
   If IsEmpty(Cells(i, kl)) Then llegecel = Cells(i, kl).Address: Exit Function   ' "laatste lege cel in gegevensbereik : " & Cells(i, 1).Address: Exit Function
  Next
End With
llegecel = Cells(i, kl).Address
End Function

Dan kan je dit gebruiken in een formule:

bv: '=SOM(INDIRECT("$A$1:" & llegecel(1)))

@Marcel: het belang van een goed voorbeeldje is weer eens aangetoond...

Beste,

Sorry voor de late reactie.
Door lang te wachten heb ik keuze in overvloed :D

Met dank aan mvw64 en gast0660 maar dan met code, die het bij het rechte eind hadden.

Heb dan toch voor de code gegaan maar dan met End(xlUp).Row in Cobbe zijn voorbeeld.

Groetjes aan allen :thumb:

Een sportieve felicitatie aan de winnaars. :thumb:

Overigens ontgaat de logica mij. :shocked:

Kennelijk betekent "het rijnummer van laatste lege cel in kolom A": "het rijnummer van de eerste lege cel na de laatste gevulde cel in kolom A". :rolleyes:
En "Liefst met een formule als dit gaat" is dan "Liefst met een user defined function als dit gaat". :eek:

Beste MarcelBeug,

Mijn eerste gedachte was inderdaad met een formule.
Daarna wilde ik toch verder bouwen met VBA code en vond het dan maar logisch dat ik dan opteerde voor de code van Cobbe.

Toch bedankt Marcel :thumb:

Groetjes Danny147

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan