Risico storing door teveel draadloze apparatuur ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Ik gebruik de nodige draadloze apparatuur:

- Laptop en PC die beiden via Wifi verbinding maken met mijn draadloze netwerk, Frequentie: 2,4 GHz - kanaal 1

- Sonos systeem met 3 boxen door het huis voor draadloze muziek, Frequentie: 2,4 GHz - kanaal 11

- GWAV8141K van IO-Gear voor draadloos HDMI met 2 ontvangers die aan tv's gekoppeld zijn, Frequentie: 5.15~5.25GHz

Dit gaat tot nu toe allemaal goed, het kan allemaal tegelijk draaien, zonder dat er noemenswaardige storting optreedt.

Nu overweeg ik echter om ook een draadloos systeem voor de verwarming te nemen, dat het mogelijk maakt om in elke kamer de temperatuur apart te regelen.
De Frequentie hiervan is: ISM (868,0 – 870,0) MHz

Het gaat om dit systeem:
http://products.ecc.emea.honeywell.com/europe/pdf/evotouch-50042749ge51r1009.pdf

Nu vraag ik me af of ik het risico loop dat dit gaat storen op 1 van de andere genoemde apparaten. Het is uiteraard wel een hele andere frequentie, maar ik heb geen kennis genoeg om te beoordelen of het wel of niet eventueel zou kunnen storen.

Iemand de me hier iets over kan vertellen?

Hoi..

Neen daar zul je geen last van hebben.Zal je een voorbeeld geven.Ik heb gevlogen met radiografisch bestuurbare vliegtuigen.Wij zaten op de 35mhz band.Die was weer onderverdeeld.bijv 35.010,35.020 etc.Zelfs dat gaf al geen problemen.
Laat staan dat u dat heeft met 5.25 en 868 :d

Dit zal niet storen. De frequenties gebruiken compleet andere delen uit het frequentiespectrum.

Voordat je trouwens de Honeywell gaat aanschaffen. Kijk even heel goed of het voldoet aan je verwachtingen. Voor zover ik heb gezien kun je namelijk maar 2 zones instellen. Met andere woorden je kunt je huis maar in 2 verschillende temperatuur zones indelen. Ik heb nog geen tijd gehad hier verder in te duiken.

Dat is mooi om te horen, weet je dat zeker dat dat niet stoort inderdaad? Werkt het zo als je op een andere frequentie zit dat het dan totaal niet meer stoort? Op zich liggen de frequentie van de honeywell en mijn draadloze netwerk voor internet nog niet eens zo gek ver uit elkaar? Of is dat wel ver uit elkaar als het om storen gaat?

Verder zegt de beschrijving van de honeywell "A total of up to eight individual temperature zones and time programs can be set up"

Waar had jij 2 zones vandaan ? Misschien zie ik iets over het hoofd?

dank!

Dat van het storen weet ik wel vrij zeker. Eenvoudig gezegd kunnen alleen frequenties storen die nagenoeg hetzelfde zijn. Een signaal dat 6 keer de frequentie heeft van een ander signaal zal geen problemen veroorzaken.

Daarnaast vergeet je in je verhaal natuurlijk ook nog alle signalen die je niet zelf veroorzaakt, maar die natuurlijk wel overal aanwezig zijn. GSM masten, tv signaal, 27 mc bakkies, magnetrons. Die storen in de regel ook niet.

Dat van die honeywell zat nog ergens in mijn hoofd. Ik bedoelde het dan ook meer als tip, van controleer het even.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan