Rj45

Status
Niet open voor verdere reacties.

theoxis

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Beste lezer!

Ik ben thuis bezig met het aanleggen van een CAT6 Gigabit netwerkt.
Ik heb alles al binnen maar moet alleen nog RJ45 kopstukjes hebben.

Nou heb ik 2 vragen:
1) Is er verschil in kopstukjes tussen CAT5 en CAT6? (ruisbeveiliging?)
2) Waar kan je in een winkel RJ45 kopstukjes kopen, aangezien ik voor zoiets "goedkoops" niet nog extra verzendkosten wil betalen, en ik geen tijd heb om op een verzending te wachten.

Hartelijk dank voor de reacties!
Merlin

1) Is er verschil in kopstukjes tussen CAT5 en CAT6? (ruisbeveiliging?) Nee, zijn hetzelfde... bij de "cat 6" krijg je soms een tule meegeleverd... zit wel verschil in of je rond (solid) of "plat"(stranded) kabel gebruikt
2) Waar kan je in een winkel RJ45 kopstukjes kopen, aangezien ik voor zoiets "goedkoops" niet nog extra verzendkosten wil betalen, en ik geen tijd heb om op een verzending te wachten. Sommige bouwmarkten, meeste PC winkels, winkels van installatie bedrijven

Laatst bewerkt:
1) Is er verschil in kopstukjes tussen CAT5 en CAT6? (ruisbeveiliging?) Nee, zijn hetzelfde... bij de "cat 6" krijg je soms een tule meegeleverd...
2) Waar kan je in een winkel RJ45 kopstukjes kopen, aangezien ik voor zoiets "goedkoops" niet nog extra verzendkosten wil betalen, en ik geen tijd heb om op een verzending te wachten. Sommige bouwmarkten, meeste PC winkels, winkels van installatie bedrijven

Oke, dus bij een relatief grote praxis maak ik een goede kans?
En hoe duur zijn ze dan ongeveer per stuk?

Wat is trouwens een "Tule" ?

Alvast bedankt voor je reactie,
Merlin

Aah oke bedankt, ik wist niet dat die dingen tules heten maar die heb ik inderdaad hier al thuis liggen ;)

Bedankt voor de info en dat wordt morgen eventjes naar de praxis fietsen haha!

Een echte cat6 heeft een folie en een aarde draadje.
Die RJ45 heeft dan een metalen behuizing, en niet geheel van plastic.
Dus verschil? Ja, wel degelijk!

Cat 5e:
3616958162

3341051176

Cat 6:
1903851950

3665792739

Laatst bewerkt:
Een echte cat6 heeft een folie en een aarde draadje.
Die RJ45 heeft dan een metalen behuizing, en niet geheel van plastic.
Dus verschil? Ja, wel degelijk!

Tja, Paul... als je even op die link boven klikt (maar zo vond ik talloze met ditzelfde model), vindt de "handel" (en ook de industrie want die stoppen ze met 10 in een doosje met de tekst "cat. 6") dat "metaal" niet (meer) zo noodzakelijk..... ???

Hmm, dus het ijzer/zilverfolie was meer iets van vroeger, maar blijkt in de praktijk niet veel verschil te maken?

Ik had iig deze in princiepe besteld, alleen de verzending (die weliswaar gratis is) duurt twee weken!
Wordt dus, zoals ik eerder zei, een bezoekje aan praxis =)

Nee, de folie is van heden-tendage.
Dat maakt de kabel juist Cat6. Zonder folie, of zonder metalen behuizing op de connector en het chassisdeel is het hooguit cat 5e.

Nee, de folie is van heden-tendage.
Dat maakt de kabel juist Cat6. Zonder folie, of zonder metalen behuizing op de connector en het chassisdeel is het hooguit cat 5e.

Dus als ik op een cat 6 bekabeling een normale plastic RJ45 connector plaats met zo'n kapje, dan kan ik niet 1 gb/s halen, en als ik een metalen RJ45 zou pakken wel?

Met een enkel kabeltje in een woning kun je die snelheid best halen als je router en netwerkkaart dat ook ondersteund., maar je hebt dan geen cat6 meer.

Oke, Ik heb 2 delen aangelegd:
Router (Linksys WRT610N) --> Switch (zit een verdieping tussen, mooi de kabel in kabeltootjes weggewerkt en aan twee kanten een RJ45 aansluiting)
Switch --> Laptop (zit ongeveer 10 meter kabel aan), met muurdoos

De router -> switch verbinding geeft een snelheid aan van slechts 100mbit en de switch laptop verbinding haalt wel 1gbit

Erg eigenaardig... waaraan zou dit kunnen liggen?

Alvast bedankt voor de reactie,
Merlin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan