RMS versterker en subwoofer

Status
Niet open voor verdere reacties.

RacingNardo

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2008
van sommige mensen hoor je dat de rms van je versterker altijd hoger moet zijn als van de rms van subwoofer..
maar als je op marktplaats kijkt bij setjes met subwoofer en versterker.
Zie je bijna altijd dat de rms van de subwoofer veel hoger is als de rms van de versterker..

Dus mijn vraag:
Moet de rms van je versterker hoger zijn als de rms van je subwoofer of zijn dat fabeltjes?

Bedoel je soms ohm? die moeten van de speakers gelijk of hoger zijn dan de versterker

nee ik bedoel wel echt de rms..

moet die van de versterker hoger zijn dan die van de subwoofer?

okay..

zijn daar wel richtlijnen voor of ook niet?

dat de rms van je versterker bijvoorbeeld de helft van de rms van je sub moet zijn voor een goed geluid of ook niet?

haha lastig ben ik hea:o

Niet dat ik weet...

Maar normaal gesproken is het zo, dat je speakers en subwoofer (iets) meer vermogen hebben dan je versterker.
Als het andersom zou zijn, zou je bij hoog volume immers speakers en subwoofer opblazen, wanneer de versterker meer rms afgeeft dan die aan kunnen.

ja klinkt inderdaad logisch zo..
dat dacht ik ook al.. maar ik hoorde op een ander forum het tegenovergestelde.. vandaar dat ik het nog even navraag..

bedankt

Kan me wel iets bij voorstellen en het ligt ook niet zo eenvoudig als het lijkt.
Ook met een lichtere versterker kan je zwaardere speakers stuk krijgen.

Als je een versterker hebt van bv 60 Watt rms en speakers van 100 Watt rms, dan kunnen die speakers makkelijk die output aan, alleen draai je je versterker gauw verder open dan goed is en zodra je output daardoor gaat "clippen" dan worden er gelijkstroom pieken naar je speaker gestuurd die niet in geluid, maar in pure warmte worden omgezet. Sommige mensen horen dit clippen niet en dan kan je dus met een lichtere versterker je zwaardere speakers toch opblazen.

Rms is het vermogen dat de boxen constant aankunnen bv 600w, piekvermogen, bv 1200w is was de boxen maximaal aankunnen maar dan voor een korte tijd

Simpel gezegt dan

ik ga morgen 2 versterkers aansluiten..

maar hoe moet ik dat precies doen?

Van voor de accu naar achteren een kabel..
en dan in de kofferbak?

Eerst de eene versterker in.. en dan van de eene versterker naar de andere?

Of moet je een punt maken voor de 2 versterkers.. waarna ze ieder naar 1 van de versterkers gaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan