Roaming Profile, domein verplicht?

Status
Niet open voor verdere reacties.

APOC TIM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 dec 2007
Hallo, ik had even de volgende vraag...

voor gebruik van een ,,Roaming Profile'' moet ik dan wel of niet gebruik maken van een Domein in plaats van een Werkgroep?
ik lees nogal tegenstrijdige verhalen namelijk, hetzelfde geldt voor het al dan niet "verplicht" gebruik moeten maken van ,,Active Directory''.

Situatie:
Ik heb 1 pc die continu aan staat (op zolder) tevens de hoofd-(gebruiks)-pc, deze draait windows xp pro (sp2) verder heb ik oa. beneden een windows media center (sp2) staan.
Nu wil ik dat d.m.v. ,,Roaming Profile(s)'' de media center hetzelfde profiel gebruikt als de hoofd-pc (op zolder) ... zodat als de hoofd-pc bezet is een andere gebruiker de media center kan gebruiken en al zijn instellingen dan ook direct goed heeft staan (oa. outlook, favo's etc.)

Nu werkt alles wel leuk in het net werk maar ik heb dus nog geen ,,Roaming Profile''.
Ik heb hiero bijv. een linkie voor het opzetten van ,,Roaming Rrofiles'': http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/823334
Hier wordt ook ,,Active Directory'' geroepen, alleen ik zie het niet terug in de uitwerking, OF heb ik dat over het hoofd gezien? Maar zoals eerder gezegd heb ik ook diverse keren gelezen dat ,,Active Directory'' to zeker geen pre is (zo effe de links niet bij de hand voor bron vermelding) te denken viel hier bij aan NT4 (meen ik mij zo uit het hoofd te herinneren).
Verder benoemen ze ook dat er gebruik gemaakt dient te worden van een Domein, ook hier lees ik regelmatig tegenstrijdige berichten over. Dit zou niet perse hoeven voor een thuisnetwerk?

Wie kan mij uitsluitsel geven en als er wel van een Domein gebruik dient te worden gemaakt in plaats van een Werkgroep hoe ik dat dan (het beste) zou kunnen cq. moeten doen, wellicht dat iemand daar dan een goede tutorial of iets dergelijks van voor handen heeft?

met vriendelijke groet,
Tim

Een roaming profile is een profiel die opgeslagen is op de server en bij inloggen op een client gekopieerd wordt waarna je inderdaad dezelfde instellingen, achtergrond en icoontjes houdt.

Hiervoor heb je inderdaad een domein (Active Directory) nodig en dus een server editie van Windows waar deze onder draait. Hoe moet de PC anders weten waar hij het profiel vandaan moet halen?

Een werkgroep heeft alleen lokale profielen, daarmee heb je eigenlijk al de mogelijkheid tot echte roaming profiles uitgesloten. nu zul je ook met een werkgroep waarschijnlijk wel kunnen truuken met profiel lokaties en zorgen dat de verschillende machines een profiel op het netwerk opslaan door elke afzonderlijke machine te tweaken maar netjes is dat niet.

Wil je een echt Roaming profile zul je een domein moeten hebben, een domein moet een domein controller hebben (anders is het een werkgroep :)) en als je een microsoft domein controller wil hebben zul je Ofwel NT4 server moeten gaan draaien (dat wil je niet ;)) of je draait Windows 2000/2003 met daarop de Active Directory (in de AD geef je aan dat een bepaalde machine domeincontroller is)

Maar ik vermoed dat er nog wel wat MCSE-ers hier rond lopen om het wat beter uit te leggen of eventuele andere mogelijkheden aan te geven.

Mocht je ook Linux kennen kun je ook kijken naar de Samba omgeving die een domeincontroller functie kan vervullen

Breezer heeft gelijk alleen is niet de lokatie van het profiel het probleem. Je zou in de beide user managers kunnen aangeven dat het profiel in dezelfde map moet worden opgeslagen.

Maar het gaat toch niet werken omdat je altijd met verschillende accounts werkt. Als je in een werkgroep een account aanmaakt dan wordt de SID (Security Identifieer) PCnaam\accountnaam bijvoorbeeld computer1\administrator. Ook al maak je op een andere pc ook een administrator aan dan is de volledige SID computer2\administrator en dus een ander account en een ander profiel.

Dis is een simpele uitleg voor een iets ingewikkelder probleem maar het werkt ongeveer zo.

Laatst bewerkt:
Een werkgroep heeft alleen lokale profielen, daarmee heb je eigenlijk al de mogelijkheid tot echte roaming profiles uitgesloten. nu zul je ook met een werkgroep waarschijnlijk wel kunnen truuken met profiel lokaties en zorgen dat de verschillende machines een profiel op het netwerk opslaan door elke afzonderlijke machine te tweaken maar netjes is dat niet.

zoiets had ik me al wel bedacht, profile sharen op het netwerk en pad hier op aanpassen (gebruikersprofiel: Profielpad)... waarom is dit overigens niet erg netjes? Kleeft er een groot nadeel aan?

Anders moet ik dan dus toch Win2k of Win2k3 gaan installeren en een domein opzetten, iemand hiervoor eventueel dan een vette tutorial?
Windows installeren en Netwerkjes voor thuis op basis van werkgroepen zijn voor mij geen probleem, d.m.v. domein heb ik nog nooit gedaan...

PS. ondersteund Win2k3 (of Win2k) ondertussen wel Fast User Switching? ik heb ooit es 2k3 geinstalleerd en toen kon het niet en da's iets wat wel veelvuldig gebruikt wordt en daarom draai ik dan ook xp pro... Of is er ander wel een soort van workaround?
Mijn "server" wordt tevens gebruikt als een soort van (hoofd)client met 3 gebruikers, waarvan er 1 ten alle tijden (24h. 7 dagen per week) alle benodigde server onderdelen draait en dus actief is.
Als een andere gebruiker gewoon aan het werk wil dan kan die dat door gewoon even in te loggen (Fast User Switching) onder zijn gebruikers naam (en de hoofdgebruiker die server speelt draait ondertussen mooi door).

PS2. Zouden "Mandatory Profiles" op/voor de Media Center een optie kunnen zijn?
OF is dat inprincipe hetzelfde principe als "Roaming Profiles" ???

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan