Rode strepenbeeld i.p.v. zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
Na het vervangen van mijn ATI Radeon 8500 videokaart door een ATI Radeon HD 3450 deze met veel moeite aan de praat gekregen. Wel waren er een smalle rode streep links en lichte rode flikkeringen op het verder zwarte beeld. Omdat het een aangesmeerde gebruikte kaart bleek, deze omgeruild voor een nieuwe van hetzelfde type.
Na montage waren er alleen nog maar trillende rode verticale strepen en vervormde tekst. De installatie van het stuurprogramma was daarvoor echter volledig geslaagd.
Het zaakje is nu volledig onbruikbaar!
Waar moet ik deze storing aan wijden? Het bestuurssysteem is Windows XP-HE en de kaart is geïnstalleerd op een Gigabyte 8IRXP (socket 478)-moederbord.
De leverancier houdt vol dat installatie van deze kaart zonder meer moet kunnen...
Wie weet het juiste antwoord?

Pimpernel.

Ik zoun even proberen om alle drivers (VGA) te verwijderen, ook die van je oude kaart als het kan.
Vervolgens opnieuw installeren.

Groeten Marcel

De vorige HD 3450 liep juist, afgezien van smalle rode streep en lichte rode flikkering, verder goed. Waarom zou je alles, wanneer je een precies dezelfde kaart, maar dan een nieuwe, weer opnieuw moeten installeren afgezien van het feit dat alles onwerkbaar was geworden?

Pimpernel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem toch aan, dat twee precies dezelfde kaarten dezelfde driver zullen gebruiken, er wordt bij beiden exact dezelfde softwareversie meegeleverd. Bovendien is het scherm onbruikbaar geworden...

Men moet mij zo nodig maar corrigeren maar m.i. heeft deze beeldvervorming niets te maken met drivers want de storing treedt al op direct na het starten met nog een zwart beeld. Zodra er tekens verschijnen gaat het mis, dus nog voor de rest van de overige startprocedure incl. het scannen van de beide HD's. Er is dan m.i. nog geen toegang tot de HD waar de drivers in Windows geïnstalleerd zijn.

Wederom m.i. heeft de leverancier mij op het verkeerde been gezet en lust het moederbord deze kaart niet. De oude kaart had in de contactpennen ook één opening meer dan de nieuwe. Of dat verder van invloed is, weet ik niet maar vind het wel opmerkelijk.

Vreemd vind ik het ook dat deze splinternieuwe kaart een stuk slechter resultaat oplevert dan de vorige tweedehandse.

Ik heb inmiddels de zaak weer helemaal teruggezet naar die van voor deze onzalige vervanging. Het loopt weer redelijk gesmeerd. Maar dat was niet de opzet!

Is het dan toch incompatibiliteit?

Pimpernel.

Laatst bewerkt:
Onoplosbaar!

Bestudering van oude bijgeleverde documentatie leerde dat het Gigabyte GA-8IRXP-moederbord een AGP slot 4x (Spec. 2.0) heeft en het BIOS maximaal 256 Mb ondersteunt. Bruikbare updates zijn hier niet (meer) voor. De kaart is een type 8x = 512 Mb. Evt. drivers ervoor ophalen heeft m.i. dan ook geen zin als de kaart domweg niet geschikt is voor dit moederbord. Conclusie: de leverancier heeft geen goed advies gegeven, had beter moeten doorvragen!

Pimpernel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan