Rolmenu in acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

kinroodva

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2013
in acces heb ik 66930 records aangemaakt en als ik in formulier weergave een rolmenu opent kan ik ik maar tot record 65536 gaan.
Mijn vraag is hier een maxima aan verbonden of hoe kan ik dit aanpassen.
Ik heb in acces een puzzelwoordenboek gemaakt en gebruik rol/keuze menu om woorden te vinden, ik ben bij de P dus eigenlijk komen
er nog vele records bij
kinroodva@home.nl

Laatst bewerkt:
Niet om het een of het ander, maar waarom zou je in hemelsnaam 66930 records in een keuzelijst (ik neem aan dat je dat bedoelt met een 'rolmenu'?). Die zijn daar helemaal niet voor bedoeld. Wil je zoveel records bekijken, dan doe je dat met een doorlopend formulier, die kent die beperking niet. En als een gebruiker moet kiezen uit 66930 verschillende opties, dan ben je volgen mij ook niet lekker bezig. Dus graag wat meer uitleg.

Een dropdownlist kan inderdaad maar maximaal 65536 (2^16) items laten zien. Nu is het sowieso niet handig om zoveel items in een combobox te hebben, maar zoiets groeit meestal.
Een oplossing is bijvoorbeeld om de RowSource leeg te laten, en pas als er eerste karakter is ingevuld middels het _Change event de RowSource in te stellen op een query, bijvoorbeeld:
"SELECT Naam FROM Tabel WHERE Naam Like '" & combo.text & "*'"
Op deze manier limiteer je het aantal entries.

@Michel: ik kom het wel eens bij klanten tegen die (dankzij de handige Wizards) het gebruiken om bijvoorbeeld een klantnummer in te geven, waarbij Access dan 'helpt' met het invullen van het nummer. Totdat het aantal records dus te groot wordt.
Mooiere oplossing is zo'n geval gewoon een textbox, met een andere zoekformulier erachter. Het is maar net wat de klant wilt :)

Als ik lees hoeveel records er in die keuzelijst staan, dan krijg ik al gelijk het vermoeden dat er uit de verkeerde tabel wordt getapt. Dus niet uit een brontabel Klanten, maar uit klanten ophalen uit de tabel Bestellingen. En dan loopt de lijst snel op. Heb je inderdaad meer dan 66000 klanten, dan moet je de keuzelijsten eerst filteren voordat je ze vult. Dynamisch door de beginletter uit een tekstvak te halen, of je maakt een paar keuzelijsten die in de Rijbron zijn gefilterd. Kom je ook een heel eind mee. En je hoeft daar niet voor te programmeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan