ROM- en opslaggeheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

YvoB

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2011
Berichten
54
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over het verschil tussen het opslaggeheugen van tablets en smartphones. Bij sommige van deze apparaten wordt er op sommige sites een onderscheid gemaakt tussen ROM geheugen en opslaggeheugen. Wat is nou eigenlijk het verschil. En waar worden de zelf gedownloade apps geïnstalleerd? En waar worden de foto's en de muziek opgeslagen? Als iemand me dat kan uitleggen, hoor ik het graag.
Gr. Yvo
 
ROM geheugen is vaak voor chips bedoelt die een instructie set nodig hebben... data op het ROM geheugen kun je niet verwijderen of aanpassen tenzij er bepaalde firmware voor uitkomt
opslag geheugen is voor het opslaan van data die jij zelf verwerkt bijvoorbeeld voor applicaties of films muziek etc
Opslag geheugen = Hardeschijf SSD USB memory stick noem maar op

verder heb je ook RAM geheugen dit is werkgeheugen dit zorgt er voor dat programma's snel werken zodra ze zijn geladen vanaf de hardeschijf
 
Laatst bewerkt:
Waarom slaat mijn tablet alles dan op mijn ROM geheugen op? Zij noemen het dan Flashgeheugen maar dat is hetzelfde. Een ander soort geheugen los van RAM heeft hij niet (ten minste, het staat niet bij de specs).
 
kun je vertellen welke tablet dit is?
ik denk dat je het verkeerd hebt ROM staat namelijk voor Read Only Memory en dat kun je niet zo 1 2 3 aan passen
flash geheugen is weer iets anders dat behoort tot Opslag geheugen het zijn dus twee verschillende dingen
het maakt gebruik van EEPROM technologie wat wel weer gewist kan worden (is dus niet het zelfde als ROM geheugen)

Flashgeheugen wordt onder andere gebruikt als BIOS-ROM in pc's, in MP3-spelers en USB-sticks. Het wordt ook gebruikt in geheugenkaarten voor digitale camera's, mobiele telefoons en pda's.

wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Flash-memory is een eeprom soort wat gewoon voor opslag wordt gebruikt, in een USB stick zit het ook b.v. en wordt ook vaak in de specs rom genoemd.
En de firmware op zo'n tablet zit ook in een eeprom, daar heb je de verwarring.
 
Dus ik begrijp dat het eigenlijk niet zo boeit hoeveel ROM je hebt? Dat het vooral boeit hoeveel Flash je hebt? Mijn tablet is overigens de Acer Iconia Tab A500. Deze heeft 32 GB Flashgeheugen. Betekend het trouwens wel dat een mobieltje of tablet vanzelf al gewoon genoeg ROM heeft?
 
Wat je ermee bedoeld ontgaat mij, die 32 GB is de opslag en het is een EEPROM flash geheugen, het heeft als werkgeheugen 1 GB DDR2 las ik net.
Daarnaast ken je er nog een max. 32 GB micro SD kaartje inproppen.
 
ROM is geen factor om rekening mee te houden opslag geheugen en werk geheugen echter wel.
 
Mijn vraag is opgelost. Heel erg bedankt voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan