• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Romeinse cijfers in sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

basboy1991

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2012
Berichten
43
beste mensen van het forum,

voor mijn zus ben ik bezig met een zogenoemd kleuter volgsysteem voor bij haar op school. dit is een aantal sheets waarmee ze op meerdere punten de leerlingen kunnen toetsen. 1 van deze onderdelen is cito, hierin willen ze Romeinse cijfers in plaats van onze "normale cijfer".

ze willen nu graag dat als je een 1 invoert deze veranderd in een I een 2 in II etc.

ik heb zitten googelen en kom erachter dat hiervoor de formule =Romeins(getal) is.

bestaat er een mogelijkheid dat als je een getal tussen 1 en 5 invoert deze automatisch converteert naar I tot V.
 
Laatst bewerkt:
als je a1 gebruikt als invoer voor numerieke cijfers, en a2 als romiense cijfers.
zet in a2 de formule =roman(a1) voor engelse, nederlandse =romeins(a1).
als je nu een cijfer in a1 zet, komt in a2 het romeinse cijfer.

Groetjes Perry
 
Gebruik maken van VBA.
In bladmodule
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target <> vbNullString And IsNumeric(Target) Then Target = Application.Roman(Target)
End Sub
 
Dat kan niet met Excelformules want dan krijg je een cirkelverwijzing.
Dan moet je gebruik maken van de macrotaal VBA:
Dit voorbeeld geldt voor alle invoer in kolom A

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 1 and isnumeric(target) Then
       Application.EnableEvents = False
       Target = Application.Roman(Target)
       Application.EnableEvents = True
    End If
End Sub
 
basboy,

dat zal niet 123 gaan, want je kunt in één cel maar één gegeven kwijt.
Je kunt wel een hulpkolom gebruiken. Daarin zet je het "normale" getal en in de te tonen kolom zet je de formule
Als je klaar bent kun je de hulpkolom verbergen
 
Het is de bedoeling dat de leraar of lerares een 1 plaats en deze veranderd dan in een I er staat gegevens validatie op zodat ze het makkelijk en overzichtelijk in kunnen vullen. snb, ik heb de code in vba gezet en deze gekopieerd (cel ingevuld) maar als ik dan het scherm vba afsluit dan veranderd er niets het gaat om cel g66 tot ae 69
 
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If not intersect(target,range("g66:ae69") is nothing and isnumeric(target) Then
       Application.EnableEvents = False
       Target = Application.Roman(Target)
       Application.EnableEvents = True
    End If
End Sub
 
If not intersect(target,range("g66:ae69") is nothing and isnumeric(target) Then
bovenstaande zin word rood (dus fout?)
 
Beetje zelf zoeken helpt ook al wel eens.
Code:
If not intersect(target,range("g66:ae69")[COLOR="#FF0000"])[/COLOR]
 
in de cellen werkt het nu als ik gegevensvalidatie uitschakel. hoe kun je dan zorgen dat hij met gegevensvalidatie de code niet geeft
 
Plaats eens een voorbeeldbestandje met wat je wil bereiken zodat we in 1 keer de correcte antwoorden kunnen bieden, want anders blijven we over en weer antwoorden.
 
Ik wil graag onder aan het document in de sectie cito dat de 1 een I word. graag een voorbeeldje op sheet 1ste datum
 

Bijlagen

  • attachment (3).xlsx
    92,5 KB · Weergaven: 32
Is het zo goed?
 

Bijlagen

  • attachment (3).xlsm
    98,6 KB · Weergaven: 43
ja zo bedoelde ik het ongeveer. ik heb namelijk nog 1 ding dat ik minder mooi vind (persoonlijke mening) in het uitschuif menu van gegevensvalidatie staat nu I II III IV V 1 2 3 4 5 is het dan mogelijk om alleen de engelse/ nederlandse cijfers weg te halen
 
In dat validatiemenu staat enkel 1;2;3;4;5 en geen romeinse tekens.
Hoe die er bij jou inkomen is mij een raadsel.
 
Toegegeven heb ik zelf gedaan (zover kom ik namelijk wel) zodat je ook met het vervolgkeuze menu de romeinse cijfers zou kunnen selecteren. nu wil ik de engelse cijferaanduiding verbergen
 
Er bestaan geen Engelse cijfers, wel Arabische.
Vermijd het gebruik van samengevoegde cellen: dat is vragen om moeilijkheden.
Vraag je zus nog even de regels voor de t in Nederlandse werkwoorden uit te leggen. (3e persoon enkelvoud eindigt altijd op een t (hij hoort, zij hoort, hij wordt, zij wordt), de 2e persoon ook (jij hoort, jij wordt), tenzij het persoonlijk voornaamwoord achter het werkwoord komt (hoor je , word je?). Zo simpel dus.
 

Bijlagen

  • __roma 001.zip
    77,5 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan