Rommeltje op de 2 partities van een W7 laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Een inburgeraar heeft een 2e of 3e hands Windows7 laptop cadeau gekregen om er de eerste beginselen van computeren mee te leren. Hij werkt nog prima geloof ik (11 jaar oud zo te zien) maarrrr...
Ik heb hem nu even in huis om wat nuttige dingen te downloaden voor hem. Ik ontdekte dat het nogal een vreemd rommeltje is op beide partities. Zie de twee fotootjes.
C: ca 200 GB, is nog voor 3/4 leeg
D: ca 8 GB, is bijna vol

Op D: staan hier volgens mij alleen maar besturingsmappen die eigenlijk op C: horen. Zo staat er ook bv een Windowsmap van 1,5 GB (die op C: is ca 15 GB).
Een backup die recent nog gemaakt is, is ook op D: beland.
Diverse min of meer automatische updates die ik nu binnengehaald heb zijn deels op C: en deels op D: terechtgekomen.

Vraag: kan ik om te beginnen die D: ongestraft helemaal leeg maken??? Of loop ik het risico de hele besturing in de war te gooien? Wat moet ik bv met die Windows en Program Files op D: ??

IMG_20200126_205317060_HDR.jpgIMG_20200126_205410515.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als er verder niks belangrijks op staat, zou ik deze volledig opnieuw installeren.
De weg van de minste weerstand.
Vergeet niet dat windows 7 inmiddels geen ondersteuning meer heeft.
 
Als er verder niks belangrijks op staat, zou ik deze volledig opnieuw installeren.
Wat bedoel je met volledig opnieuw installeren? Wie, wat, waar? Ik ga geen nieuwe Windows (10?) installeren als het niet echt nodig is nu, ik moet ook nog even kijken of hij daarvoor wel voldoende RAM heeft, waarschijnlijk niet. En ik ben er ook niet handig genoeg voor (en heb er geen tijd voor) om de nodige aanpassingen te doen als dat nodig is. Het is eigenlijk alleen de vraag of ik de D: zonder problemen voor de besturing kan leegmaken zodat er weer een stukje overzichtelijkheid terug is. Voorlopig kan deze persoon zich dan wel weer een tijdje redden ook met W7, hij begint bij nul en moet alle basisprincipes nog leren.
 
Dan zou ik zowel de C:\ als de D:\ partitie gewoon volledig verwijderen in de setup van Win7 zodat er 1 lege schijf ontstaat en dan de setup voortzetten...
Dat doe je door tijdens de setup voor Aangepaste installatie te kiezen, je krijgt dan een scherm met schijf-opties waar je de partities kunt verwijderen.
* Let er wel op dat je de cd-key van Win7 eerst uitleest als er geen licentie-sticker meer op de laptop zit :thumb:
 
Voor jullie waarschijnlijk een fluitje van een cent ;) Maar dat is wat ik bedoel met "En ik ben er ook niet handig genoeg voor (en heb er geen tijd voor) om de nodige aanpassingen te doen als dat nodig is" ;) Zie mijn #3 . Daar mag tzt eens een handige liefhebber van knutselen aan gaan zitten die dat in een fractie van de tijd doet die ik daar voor nodig heb om het allemaal uit te vogelen ;)
Ik ga er zelf van uit dat alles wat hier op D: staat daar min of meer per ongeluk terecht is gekomen tijdens eerdere onhandige installatiepogingen. En dat ik al die mappen op D: zonder meer zou kunnen verwijderen zonder schade aan de besturing. Maar ik ben zelf nog teveel digibeet om dat helemaal zéker te weten ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien is er geupgrade naar Windows 10 in een tweede partitie die groot gemaakt werd in verband met het toch niet gebruiken van de eerdere versie, hoewel 8 Gb wel erg weinig is. Upgrade van Vista naar 7 is ook mogelijk. Er zijn twee Windows installaties. Al dan niet met het wissen van mappen en bestanden

Als er geen sprake is van een bootmenu bij het opstarten dan zou ik kijken in Systeemconfiguratie, dat is bij Start en Uitvoeren (als de snelkoppeling Uitvoeren daar al staat) msconfig typen en dan op het tabblad Computer opstarten regelen dat die het bootmenu laat zien, dus minimaal een vijftal seconden en geen afvinkje bij Zonder gebruikersinterface starten.

Partitioneren kan misschien prima wanneer je de partities hebt geïdentificeerd en van namen hebt voorzien in Verkenner met het deels gratis MiniTool Partition Wizard.

Als beide Windows versies toegankelijk zijn dan kan dat leuk zijn maar meer waarde heeft Windows 10 -als daar drivers voor zijn- om credentials op te bouwen. Het hoeft niet veel meer dan Euro 20 te kosten, bijvoorbeeld hier: https://onlinekeys.nl/product/windows-10-professional-oem-3264-bit-multi-language-serial-key/ Of hier: https://www.gamekeydiscounter.nl/windows-10/windows-10-professional-oem.html
 
Laatst bewerkt:
Je leest verkeerd: C:\ is 200 Gb en 75% leeg, D:\ is maar 8 Gb dus daar kun je niet eens Win10 installeren al zou je dat willen...
 
Je leest verkeerd: C:\ is 200 Gb en 75% leeg, D:\ is maar 8 Gb dus daar kun je niet eens Win10 installeren al zou je dat willen...

Ik zie twee keer de map Windows staan. Voor een goed begrip: vanwaar je opstart dat is telkens de C schijf en de ander de D:

Eén installatie zou bijvoorbeeld Vista kunnen zijn want daarvoor was 20 Gb nodig waarvan 15 Gb vrije ruimte. De, niet al te grote, schijf kan goeddeels leeggemaakt zijn om een tweede partitie te maken en voor Windows Vista was er in dat geval minimaal 5 Gb.

Het is moeilijk te zeggen hoe de geschiedenis liep maar zou er geen bootmenu kunnen worden gemaakt zoals ik beschreven heb dan kan de installatie schijf van Windows 7 misschien automatisch een tweede installatie herkennen en opnieuw een bootmenu maken. Veel zin heeft dat niet want de eerdere Windows partitie is inderdaad te klein geworden. Met MiniTool Partition Wizard kan die worden gewist en verwijderd, de lege én niet toegewezen ruimte vervolgens bij de eerdere partitie getrokken zonder problemen.

Op de andere mogelijkheid werd al gewezen: Windows 10 installatie USB stick maken via Microsoft, een licentiecode kopen voor weinig geld en dan Setup en via de extra opties de hele schijf leegmaken. Net als met Vista zal er na een paar jaar geen browser meer ondersteuning bieden en daarmee volgt bankieren. Voor mijn camera heb ik ook Windows 10 nodig. Enige beperking zal de beschikbaarheid van drivers zijn. Hierover zijn wel topics te vinden als je zoekt op het model laptop.
 
Beste mensen, ongetwijfeld heeft iedereen de beste bedoelingen met de adviezen, maar ik heb hier al meerdere malen aangegeven dat ik maar één simpele vraag heb, nl. of ik de D: ongestraft kan leegmaken zonder schade aan de besturing aan te brengen. Puur voor de overzichtelijkheid, want op dit moment werkt alles óók. Het schijnt toch erg lastig te zijn om die éne vraag te beantwoorden, want die is nog steeds onbeantwoord.....:confused::rolleyes:

Dat er waarschijnlijk veel méér kan door een schone nieuwe installatie (van welke versie dan ook) en eventuele reorganisatie van de partities snap ik ook, maar ik begin daar gewoon niet aan omdat ik dat op dit moment nog helemaal niet belangrijk vind voor de persoon in kwestie, omdat het bovendien een 11 jaar oude laptop betreft, én vooral omdat ik daar zelf veel meer op moet puzzelen dan me lief is.
 
Op die vraag kan niemand je antwoord geven omdat wij niet helderziend zijn en niet weten hoe de installatie is uitgevoerd.
 
Met MiniTool Partition Wizard kan die worden gewist en verwijderd, de lege én niet toegewezen ruimte vervolgens bij de eerdere partitie getrokken zonder problemen.
Een beetje plagen, in dit geval ongevraagd advies aan een beginnende gebruiker, moet kunnen maar ik heb er op gewezen dat wanneer je, door naamgeving van de stations (partities), zeker weet welke niet de c: is én de kleinere je deze zonder meer kan verwijderen, wanneer daar geen belangrijke gegevens in staan natuurlijk. Zodra het niet-toegewezen ruimte is dan kan je het bij de overgebleven partitie voegen. Het programma MiniTool Partition Wizard werkt gewoon vanuit Windows.
 
Schijf D: zou een kopie van schijf C: kunnen zijn. Immers 3/4 van 200 GB is leeg. 50 GB resterend is niet ongewoon voor een OS schijf.
Kijk eens naar de datums van folders op beide schijven. Mss kun je daar uit concluderen of D: de kopie is.
Als je zelf als back-up geen image van schijf D kunt maken en die op schijf C: plaatsen om in geval D: niet gewist had mogen worden zou ik er gewoon afblijven; Bij twijfel gewoon niet inhalen!
 
Laatst bewerkt:
Wat kan iemand hier van maken denk je, "garantie tot de deur want ik weet niet veel?"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan