• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rondom question picker

Status
Niet open voor verdere reacties.

56747

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2016
Hallo allemaal,

Na verschillende lange zoektochten op het web lukt het mij nog niet om een passend antwoord te vinden voor mijn uitdaging (problemen bestaan niet;)).
Dat is de reden dat ik mijn vraag hier maar stel in de hoop op een passend antwoord/uitleg.

Als hobby-project probeer een ik een random vragen generator te maken. De bedoeling is dat op sheet 1 een aantal knoppen komen, wanneer op een van die knoppen gedrukt word zal er op sheet 1 een vraag in het display komen. Deze vraag wordt random gekozen uit een lijst vragen van sheet 2.
Het mooiste zou zijn dat de vragen ook niet dubbel naar voren komen, dus als ik uiteindelijk 2000 vragen heb ingevoerd, dat hij eerste alle 2000 gehad heeft voor hij opnieuw begint. (of wanneer alle vragen van een categorie gebruikt zijn, dat van die categorie alle vragen weer mee doen)

De vragen zullen in (tot nu toe) 4 categorien geplaatst worden. In sheet 1 kan je kiezen tussen: Vragen zonder Cat. 1, vragen zonder cat. 2, vragen zonder cat. 3. Wanneer op button 1 gedrukt word krijg je dus een vraag uit cat. 2/3 of 4. (cat. 4 zijn algemene vragen, cat. 1/2/3 zijn vragen toegespitst op een bepaald onderwerp).

Wat ik gevonden heb zijn verschillende formules m.b.t. random getallenreeksen of een random cel kiezen. Maar ik krijg het niet werkend. Het meeste wat ik vind richt zich op het tonen van een random getal. Maar ik wil dus een random cel laten tonen waardoor je de vraag van die cel in beeld krijgt.
Een aantal oplossingen die ik gevonden heb leken mijn antwoord te zijn, maar als ik vervolgens naar mijn smaak wil toepassen werkt het niet, vaak de fout: #NAME? .

Bijgevoegd heb ik een voorbeeld bestand met hoe het er in hoofdlijnen uit moet komen te zien, uiteraard wordt het uiteindelijke ontwerp mooier vorm gegeven.

Ik hoop een passend antwoord te krijgen met de juiste formule (en/of uitleg bij de formule zodat ik hem voor me zelf aan zou kunnen passen)

Joris.
Bekijk bijlage Random question selector TEST.zip

Laatst bewerkt:
wanneer moet er een nieuwe reeks komen? In principe is het niet zo'n probleem wat je wil. Echter wanneer moet er weer opnieuw een sequentie worden gemaakt? elke keer als er een nieuwe groep categorieën wordt geselecteerd? alleen als een speciale knop wordt ingedrukt? moet de reeks random blijven tussen verschillende saves van de excel file of mag elke keer opnieuw worden begonnen als de file geopend wordt?

Een en ander belangrijk voor hoe de implementatie gemaakt wordt en je zeker nooit 2 keer dezelfde vragen wil zien in een sessie

Hoi,
Kan je hier iets mee?
Heb ik verleden week voor iemand anders in elkaar gestoken.

Bijlagen

wanneer moet er een nieuwe reeks komen? In principe is het niet zo'n probleem wat je wil. Echter wanneer moet er weer opnieuw een sequentie worden gemaakt? elke keer als er een nieuwe groep categorieën wordt geselecteerd? alleen als een speciale knop wordt ingedrukt? moet de reeks random blijven tussen verschillende saves van de excel file of mag elke keer opnieuw worden begonnen als de file geopend wordt?

Een en ander belangrijk voor hoe de implementatie gemaakt wordt en je zeker nooit 2 keer dezelfde vragen wil zien in een sessie

oke, de bedoeling is dat ik een database maak met vragen in de vier categorien. Het is een hulpmiddel bij een spel waarbij de deelnemers vragen moeten beantwoorden om punten te scoren. Omdat de deelnemers zelf werkzaam zijn binnen de categorien mogen ze dus van die groep geen vragen krijgen. Alle deelnemers mogen vragen krijgen van cat. 4, de algemene vragen. Wanneer de file weer geopend wordt mogen alle vragen weer gebruikt worden, zolang het maar niet dezelfde volgorde is anders wordt het op den duur voorspelbaar als het spel vaker gespeeld wordt.
Speler 1, werkzaam in cat.3 is aan de beurt en drukt op de knop "vragen zonder cat. 3" nu moet er een vraag in beeld komen die random gekozen is uit cat. 1,2 of 4. En deze vraag mag nog niet eerder aan de beurt geweest zijn. Of bijvoorbeeld niet in de laatste 30 uitkomsten gekozen zijn. Dat zou ook voldoende zijn. Als een vraag pas herhaald kan worden na een X aantal keer een vraag getrokken te hebben.

Ik heb geen idee of dit verhelderend is, altijd lastig een idee exact zo op tekst krijgen als je het in je hoofd hebt.

Hoi,
Kan je hier iets mee?
Heb ik verleden week voor iemand anders in elkaar gestoken.

Bedankt, maar dit is niet zoals ik het in mijn hoofd heb. Dit is een quiz waarbij je het juiste antwoord aan moet klikken. Bij mij gaat het er echt puur om dat je een keuze maakt uit welke groepen een random vraag gekozen mag worden, en deze vraag komt vervolgens in beeld.

Volgens mij kan het zo:

Bekijk bijlage 283477

Schaling moet wel eventueel aangepast worden afhankelijk van de hoeveelheid vragen e.d.

Ja, dit ziet er goed uit! Hoe makkelijk is het om extra vragen toe te voegen? En hoe komen die random getallen rechts van de vragen te staan?
En een vierde knop toevoegen die uit alle 4 categorien een vraag trekt is dat ook mogelijk?

Zou je uit kunnen leggen hoe je dit gemaakt hebt? Zodat ik het zelf kan uitbreiden/aanpassen naar smaak.

Zo enthousiast =D, helaas nog te weinig kennis =(

De random getallen worden gemaakt in de maak_random_getallen macro :P

Ik zou even door de macro's lopen om te zien wat ze allemaal doen. om uit alle categorieen te kiezen maak je een knop en een nieuwe macro met daarin:

Code:
  kiezen (0)

en hang die vervolgens aan de knop.

In principe is toevoegen van meer vragen niet moeilijk, maar moet alleen de verdeling wat aangepast worden. Zolang het totaal aantal vragen onder de 32000 blijft dan ;)

De random getallen worden gemaakt in de maak_random_getallen macro :P

Ik zou even door de macro's lopen om te zien wat ze allemaal doen. om uit alle categorieen te kiezen maak je een knop en een nieuwe macro met daarin:

Code:
  kiezen (0)

en hang die vervolgens aan de knop.

In principe is toevoegen van meer vragen niet moeilijk, maar moet alleen de verdeling wat aangepast worden. Zolang het totaal aantal vragen onder de 32000 blijft dan ;)

Bedankt, ik ga er eens verder mee stoeien. En mezelf beter inlezen in het "programeren" met VB. Nog tips voor naslagwerken/uitleg ?

Ik heb vandaag even geen excel tot mijn beschikking dus ik kan niet zoveel details toevoegen.

Wat de eerste macro doet is een stapel kaarten maken in "C" (in volgorde). vervolgens trek je random kaarten uit C en leg ze op stapel "D" totdat stapel C leeg is. vervolgens trek je random kaarten uit stapel D en leg ze weer terug op stapel C. Dit herhaal je een aantal keer om de kaarten goed te schudden. deze geschudde stapel kaarten leg je vervolgens in 4 kolommen op het sheet.

Het aantal aan te maken kaarten is in principe 4 x [categorie met de meeste vragen] (in dit geval 4x10 = 40). Je ziet nu een aantal keer 40 terug in de code. dit aantal kun je dus berekenen. In het geval dat er ongelijk aantal vragen in een categorie is kun je het teveel aan toegewezen nummers eerst weer verwijderen.

De "kiezen" macro zoekt vervolgens het laagste getal in een aantal kolommen, met uitzondering van de opgegeven kolom in de macro. (indien je '0' meegeeft wordt er geen kolom uitgezonderd). vervolgens wordt de vraag bij het laagste getal getoond en het nummer verwijderd. dit gaat zo door totdat er geen legale vragen meer zijn en wordt de randomize functie opnieuw aangeroepen.

Er zitten een aantal trucjes in maar ik heb de code met opzet in verschillende stappen geschreven die hopelijk makkelijk te volgen zijn. Als ik vanavond of morgen wat meer tijd heb zal ik kijken of ik nog wat commentaar aan de code toe kan voegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan