Rookpluim boven mijn moederbord.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hendrikwiersma

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2009
Berichten
35
Hallo allemaal,

Ik heb een moederbord bij de wissel gehaald om een beetje aan te sleutelen. Ik ben nog niet erg ervaren dus een 5 euro moederbord is perfect om mee te prutsen.

Naja zoals de titel al zegt kreeg ik een rookpluim en een vreselijke stank uit de computer toen ik hem een tijdje aan had. Het is wel jammer omdat ik graag een goede computer had willen bouwen, maar ik vind het vooral heel grappig :d. Heb nu wel een vreemde smaak in de mond :(. Wat ik nu wil weten is :

- Wat is dat zwarte hoopje gesmolten plastic, en wat doet het?
- Kan ik het fixen?
- Heb ik iets gedaan wat niet moest waardoor het doorgebrand is?

Alvast bedankt! :thumb:

Hendrik.

P1040628.jpg


Asus A8N32-SLI DELUXE
AMD Athlon 64 3200+
300W Voeding
80GB HDD
CD-Rom
 
Hallo

- Wat is dat zwarte hoopje gesmolten plastic, en wat doet het?
- Kan ik het fixen?
- Heb ik iets gedaan wat niet moest waardoor het doorgebrand is?

Echt veel is er niet meer van te maken (zien) .

Indien je echt heel zeker wilt weten waarvoor deze componeneten dienen , kun je de koperbaantjes volgen of doormeten d.m.v. multimeter

-Vermoedelijk vermogenweerstand (srtoommeting) van de usb poort links ervan (usb78)

-mits je niet weet welke waarde deze componenten hebben , zou je al een ander motherboard moeten hebben als referentie , desnoods voor slooponderdelen.

Ook een soldeerbout , desoldeerstation en veel geluk dat er niets anders gesneuveld is .

- vermoedelijk kortsluiting gemaakt of heeft het motherboard de metalen bodemplaat geraakt (afstandsbusje weg)

Ik vermoed echter dat er nog meer defekt zal zijn (s.m.d. zekeringen)

Gezien de geringe kostprijs dat je hebt betaald , zal het vertikaal klasseren worden ... en de volgende maal voorzichtiger zijn en alles 2 maal controleren.


Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan