• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rooster voor kerkelijke activiteiten (NH)

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
Voor een roosteraar van kerkelijke activiteiten (NH) heb ik een Excelbestand gemaakt, waarin op het blad rooster de zondagen en vaste feestdagen steeds in de datumvolgorde staan. Op een andere blad, programma, staan de beschrijvingen van de vaste feestdagen en de variabele activiteiten. Deze komen via vert.zoeken terug in het rooster.

Het bestand is te groot voor plaatsing hier, maar is te vinden op mijn site in de eerste kolom "kerkelijk jaar".

Het was even zoeken en ik ben benieuwd wat ik over het hoofd heb gezien. Ik betwijfel niet dat het ook anders kan, maar hij draait nu goed. De reden van plaatsing hier is dat anderen er wellicht iets aan hebben, het is niet beveiligd.

rooster enz

Hallo Rob,

Mooie site, ik heb het bestand even opgehaald in excel 2003. Ik krijg een foutmelding op cel C2 en C3 op het werkblad "Rooster" en daarvan afgeleide cellen. Ziet er goed uit.
Waar ik belangstelling voor heb, is het volgende maar volgens mij zit dat niet in het rooster. Je hebt in het werkblad "Gegevens" voorkeuren verzameld van medewerkers. Maar hoe controleer je dat nu of je rooster daarmee in overeenstemming is?

Eigenlijk ben ik op zoek naar een rooster waarbij excel (dat zal wel VBA code moeten zijn) zelf op basis van al de voorkeuren een rooster maakt.

Groet

Dirk

Dirk,

Dank voor je reactie. Een rooster maken op basis van voorkeuren is nooit een optie geweest, ook omdat er elementen zijn die je daar moeilijk in kunt brengen, zoals medew4 niet samen met 9 als voorbeeld. Dat blijft handwerk.

Die foutmelding zal ik later even naar kijken, heb nu geen Excel.

rooster enz

Hallo Rob,

Code:
Een rooster maken op basis van voorkeuren is nooit een optie geweest

Oke, dat snap ik. Maar het werkblad "gegevens" deed me daar een beetje aan denken. Misschien komt er nog iemand die zo iets al eens heeft gezien of gemaakt.

Je zou natuurlijk wel een aantal controles aan het werkblad "Rooster" kunnen toevoegen, die een melding geven. Dat kan al met een eenvoudige formule waarbij je controleert of de dag van de dienst ook voorkomt in de verjaardagentabel en vervolgens controleert of deze medewerker op deze dag is ingeroosterd. En dat kan je met veel voorkeuren natuurlijk doen. Het is maar idee.

Groet

Dirk

Hoi Rob,

Ik ben net gestopt met jeugdwerk bij ons, en ga dus niets meer roosteren :-)
Wat ik wel interressant vind is de jaarkalender. Ik werk bij een ICt-bedrijf dat alleen maar klanten in de Zorgsector heeft en daar maken we periode- en maandrapportages. Het is dus altijd van belang te weken in welke week, periode en maand je zit. Ik denk dat jouw kalender een mooie basis is voor een doorlopende kalender. Na de vakantie ga ik me daar eens me bezig houden.

Richard

p.s. De foutmelding betreft de ingevoerde functie die ook op mijn systeem niet bekend is: =_xlfn.IFERROR(

weet ik, daarom meldde ik het ook even. Het zal ook wel gelden voor Dirktimm.

@Dirk en Richard,
Sorry, ik had =ALS(ISFOUT gebruikt ipv =ALS(ISFOUT..... Nu gecorrigeerd in het bestand op de site.

@Richard, Als je een specifieke kalender nodig hebt, trek even aan de bel. Ik heb er meer, die misschien simpel zijn aan te passen aan je wensen.

@Dirk, Die controle op verjaardag is een goeie, maar met een klein aantal mensen ook gewoon controleerbaar. Ik zal eens kijken hoe en of ik dat invul. Dat blad met gegevens is in feite een kladblaadje met reacties van de medewerkers.

rooster enz

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie en de aanpassing zoals al verwacht.

Ik begrijp dat handmatige controle heel goed uitvoerbaar is. Maar een controle is soms een handig hulpje. B.v. voor cel C63: 25-12-2011. Dit is een zondag en er is iemand jarig n.l M5. In kolom AG en dus in cel AG 63 zou je deze formule kunnen zetten:
Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(C63;$AJ$7:$AU$17;12;ONWAAR)=N63;"Verjaardag";"")

Deze formule is jou natuurlijk ook wel bekend, maar het is maar een idee.

Groet en succes

Dirk

Laatst bewerkt:
Dirk,

Ik heb gekozen voor een vermelding in kolom A met een kleurtje via
Code:
=NIET(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($C4;verjdag;1;0)))
en de naamsvermelding via
Code:
=ALS(ISFOUT(VERSCHUIVING($AG$6;VERGELIJKEN($C4;verjdag;0);0;1;1));"";VERSCHUIVING($AG$6;VERGELIJKEN($C4;verjdag;0);0;1;1))
en een vergelijking van de vermelding in het rooster met kolom A. Het bestand op de site is vernieuwd, ook de help-pagina.

Laatst bewerkt:
Rooster enz

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie en aanpassing. Ik ga verder niet meer reageren, ziet er mooi uit en je weet het zelf veel beter dan ik zou kunnen bedenken.

Groet

Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan