• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Route afstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Strikske

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Ik ben bezig met een schema te maken in excel met afstanden dus een afstandenmatrix.

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om met een formule de kortste route eruit kan krijgen. En ook als ik dus niet naar alle personen hoef, om zo benzinekosten te besparen.

Ik heb fictieve afstanden en namen opgegeven.

Alvast bedankt.

Gr Strikske

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt! ik heb dit ook gehad bij operation research alleen ik kon niets vinden op internet. Ik kijk even of ik dit kan toepassen.

Gr Strikske

ik heb er mee zitten werken alleen ik kan geen plek uitsluiten. Daar bedoel ik mee dat ik bij voorbeeld oscar niet meer hoef te bezoeken en de rest nog wel. Het programma geeft de optimale route van alle personen.

Gr Strikske

Het "Travelling salesmen" probleem is niet simpel op te lossen.Bij een paar locaties wil zo iets nog lukken, maar voeg je locaties bij, dan stijgt het aantal "paden" exponentieel.

Zelf heb ik nog geen enkel mooie oplossing hierrond gezien in Excel.

Je kan het bestandje aanpassen om de solver / oplosser te gaan gebruiken.

Wel staat er een foutje in het bestand.
Afstand ik >> joost = 25km, afstand joost >> klaas = 11km, dus van ik naar klaas via joost = 36km. direct van ik naar klaas = 66km:confused::shocked:

Ik heb al een solver oplossing klaar, maar wil hem nog ff testen/mooi maken. Ik zal hem morgen wel posten.
Nu eerst f pitten, het is alweer veelste laat

Hier het bestandje waarin ik een oplossing heb gestopt met de oplosser/solver.

1) In N2 t/m N12 zet je de namen welke je moet bezoeken.
2) haal A15 t/m A69 leeg met [DEL]
3) open de oplosser en laat oplossen.

In Q2 t/m T12 zie je de resultaten.

De oplosser/solver is in excel t/m 2003 te vinden onder extra (geloof ik, ik werk hier met 2007).
Je moet hem wel aan hebben staan bij invoegtoepassingen (ook onder extra?)

Bijlagen

Wel staat er een foutje in het bestand.
Afstand ik >> joost = 25km, afstand joost >> klaas = 11km, dus van ik naar klaas via joost = 36km. direct van ik naar klaas = 66km:confused::shocked:
Aha, ik zie het al, de TS heeft fictieve afstanden gebruikt.:o

Hartelijk bedankt voor je hulp paul!!

Jah de afstanden waren fictief...

Gr Strikske

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan