Router aansluiten i.c.m. ISDN

Status
Niet open voor verdere reacties.

frank rijnsburg

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2008
Beste HelpMij-ers,

Onze oude Router (Speedtouch 716i v5) had erg veel verbindingsproblemen door een beperkt bereik en omdat er maar een beperkt aantal pc's tegelijk op konden. Zodoende heb ik vandaag een nieuwe gekocht. Een Sitecom Wireless Router 300N.

Nu kwam ik er achter dat aansluiten niet zo heel eenvoudig is omdat wij ook nog eens ISDN hebben.ROUTER.JPG
In de link een schema van de situatie voordat de nieuwe router kwam. Ik dacht dat is een kwestie van vervangen.

Nu past het dus niet doordat in mijn oude (ISDN?)-Router een telefoonlijn moest, en in deze moet een normale netwerkkabel.

Nu is mijn vraag:

Moet ik een speciale ISDN Router hebben of is het ook anders op te lossen?

Als oplossing voor de verbindingsproblemen heb ik in ieder geval de nieuwe op de oude router aangesloten. Ik denk alleen wel dat dat ten koste gaat van het aantal mogelijke verbindingen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Frank

Isdn is hier al weer een tijdje de deur uit, dus ik moet even goed kijken hoe je dat hebt aangesloten... vaag schema!
Isdn is digitaal, een annex-b verbinding, itt de oude analoge "pots" telefoonlijn of annex-a.
Dat betekent dat je inderdaad voor een analoge lijn een annex-a geschikt modem nodig hebt en voor de digitale annex-b lijn een digitaal modem. Je kunt ze niet onderling uitwisselen.

Omdat isdn een digitale lijn is moet die door een terminator (het nt1 kastje) worden afgesloten, en er zit ook een splitter in om de telefoonsignalen van die voor een modem te splitsen.
Een schema vind je hier.

Het signaal dat de woning binnenkomt moet eerst naar de splitter. Daarvandaan gaat de telefoonkabel naar de NT1 kast. Dit is het kopstation voor de telefoon aansluitingen.
De andere lijn gaat van de splitter naar de annex-b modem en in dat modem gaan alle computer kabels.

De gewone telefoonkabels zijn voorzien van rj11 stekkers (de telefoonstekkers waar meestal de middelste 2 van de 4 contactjes zijn aangesloten), maar isdn telefoons maken vaak gebruik van digitale kabels en deze lijken op netwerk kabels; ze hebben beide rj45 stekkers voorzien van 8 contacten. rj45 stekkers lijken op rj11 alleen zijn ze groter.
Netwerk kabels gebruiken meestal alle acht, isdn kabels gebruiken de binnenste vier. Die kun je niet zonder meer verwisselen.

In een isdn telefoon-netwerk kun je alleen isdn telefoons gebruiken. Omdat veel mensen thuis echter analoge telefoons hebben net als ik, zijn er zgn huiscentrales te koop, een functie die moderne modems ook kunnen vervullen, namelijk van isdn naar analoog omzetten.
In het overzichtsplaatje helemaal onderaan de pagina in de link hierboven kun je dat duidelijk zien. Ik had daar de isdn-fax vervangen door een isdn huiscentrale waar 4 analoge lijnen uit kwamen.
Op die analoge lijnen kun je ook wel een analoog modem aansluiten maar dat is een beetje het paard achter de wagen spannen...
Hoop dat je hiermee de apparaten juist kunt aansluiten en ook dat je nieuwe modem geschikt is voor isdn, er zijn nl. ook types die omschakelbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Ok, bedankt.

Ik begrijp het een klein beetje. Ik mag de router ruilen, das dus geen probleem. Kan ik dan niet beter deze nemen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan