Router aansluiten op SpeedTouch 780

Status
Niet open voor verdere reacties.

MichielJ

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2007
Hallo,

Wij hebben thuis sinds kort de Experiabox van KPN (een SpeedTouch 780 WL). Het is dus eigenlijk al een router met alles er op en er aan, door de vele aansluitingen die er op moeten staat die beneden. Nou hadden wij voorheen via de kabel internet, en meerdere computers. Helemaal boven staat een router (E-tech broadband router) vanwaar kabels lopen naar de computers. Ik had begrepen dat het mogelijk zou moeten zijn om die router aan de experiabox te koppelen, zodat ik verder niet enorm veel kabels hoef te gaan trekken, maar het lukte mij niet om dat in te stellen in die experiabox. KPN was ook niet al te vriendelijk; het kwam neer op: "het kan, maar we mogen niet zeggen hoe."

Zou iemand mij hier mee kunnen helpen, of moet ik de kabels doortrekken?

Alvast bedankt,
Michiel

het simpelse lijkt mij om een switch te halen (20 €). Je trekt een kabel van de beneden naar de switch boven, en van de switch kabels naar de computers. ALs je een pc onder hebt staan kan je ook een kabel terkken van die pc rechtstreeks naar de router. Op deze manier moet je niks gaan configureren.

Je vervangt die oude router gewoon door een switch...

Als je helemaal geen geld wil uitgeven (alhoewel een switch niet veel kost):

Je kunt je E-tech router ook misbruiken als toegangspunt/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (verder Experiabox genoemd). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de E-tech van de Experiabox.
2. Sluit een pc aan op een van de LAN poorten van de E-tech.
3. Vraag op die pc een nieuw ip-adres aan de E-tech, via
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de E-tech
5. Zet DHCP serving uit op de E-tech
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de E-tech uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de E-tech een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van Experiabox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus vast ip-adres op de E-tech instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van Experiabox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in Experiabox bijv. adressen uitgeeft boven de 50.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de E-tech, maar kan er weer komen door het nieuwe (=zojuist toegekende LAN-ip-adres van de E-tech) in een browser in te kloppen ( weer een nieuw ip-adres te hebben aangevraagd ná stap 8)
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de E-tech met een LAN poort van de Experiabox.

Alle pc's die via de E-tech zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van Experiabox. Je hebt dan de E-tech als verkapte switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan