Router/Access Point achter een switch en DHCP

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Ik ben van plan om een Access Point aan te schaffen om het wifi-bereik in mijn huis te verbeteren. Ik heb het Cisco-modem dat door Ziggo is uitgegeven (EPC-3925). Deze doet dienst als router: zend het wifi-signaal uit en verzorgt de DHCP. Nu heb ik een aantal vragen waar ik niet helemaal uit kom:

1) Als ik nu dat Access Point in het netwerk hang, moet ik dan het wifi-signaal van de Cisco uitzetten?
2) Dat AP heeft ook een DHCP functionaliteit en kan dus ook als router dienen. Indien ik dat doe (wat mijn voorkeur heeft), dan neem ik aan dat de DHCP op het Cisco-modem uitgeschakeld moet worden (maar volgens mij kan dat niet)? Indien dat het geval is, welk apparaat zorgt dan voor de IP-adres toewijzing van mijn apparaten die via LAN verbonden zijn?
2) Ik wil het AP achter een switch hangen (dus: Internet->Modem->Switch->AP). Kan dat? Of moet hij meteen achter het modem?
3) Dezelfde vraag, maar dan in het geval het AP als router gaat optreden.

Alvast dank voor het meedenken.

Hoi jazzmatazz,

Heb je al eens gedacht aan een Wifi Repeater??
Die versterken ook signaal.

Kosten nagenoeg hetzelfde als een router/access point.
En... die hebben het voordeel dat je geen instellingen e.d. hoeft aan te passen..

Hoi Augimily,

Ja, daar heb ik aan gedacht, maar ik heb begrepen dat met een repeater je downloadsnelheid praktisch wordt gehalveerd, terwijl dat met een router/AP niet het geval is.

In dat geval zou ik een access point aanbevelen.
(enkel een access point, zonder router functie)

Deze dien je wel te configureren zonder dat deze op de rest van het netwerk is aangesloten. (tijdelijk uiteraard)
DHCP uitschakelen (indien van toepassing) en een ip adres inprogrammeren van het netwerk waar je die in wilt gebruiken.
Daarnaast nog wel de beveiliging instellen. Dit krijgt het AP niet vanaf het modem van Ziggo.

Meer is niet nodig.
De modem van ziggo deelt al IP adressen uit.

Aansluiten:

Modem > Switch > computer(s) en AP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan