router achter livebox. Extern buroblad en zo...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Confictius

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 okt 2002
Ik heb mn router maar weer eens aangesloten zoals bedoeld. Ik kan alleen van buiten niet naar mn extern buroblad en mn server is ook (nog) niet te bereiken...

In de livebox:
ip-adressen 192.168.1.10 t/m 50

In de router:
ip-adressen 192.168.50.10 t/m 50

Nou weet ik dat ik de poort van bijv extern buroblad in de LB moet doorsturen naar het ip van de router en in de router moet doorsturen naar het ip van de pc.

Wat is nou precies het ip van de router en het ip-adres van LAN kan ik veranderen. Moet ik daar geen x.x.1.17 van maken?

Zie bijage

Bijlagen

• ip.jpg
    ip.jpg
    23,6 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Hier zijn als tig discussiedraden over geweest. Met een zoektocht naar livebox hier op het forum had je het het moeten kunnen vinden.

Handigste constructie (vind ik) is om de 2de router te degraderen tot accesspoint/switch. Er ontstaat dan 1 thuisnetwerk, er is dan ook nog maar 1x poortforwarding nodig.

Hieronder, even aangepast aan jouw situatie, de instructie. Thuisrouter is je eigen router.

Je kunt je thuisrouter router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (LiveBox). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de thuisrouter van de LiveBox.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de thuisrouter.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de thuisrouter, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter
5. Zet DHCP serving uit op de thuisrouter
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de thuisrouter uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de thuisrouter een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de LiveBox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de thuisrouter instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de LiveBox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de LiveBox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de thuisrouter met een LAN poort van de LiveBox.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de LiveBox ipv. de thuisrouter.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de thuisrouter nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de thuisrouter zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de LiveBox.
Je hebt dus de thuisrouter als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
De router als AP is eigenlijk de gebruikelijke situatie hier, maar omdat ik hem als AP niet kan bereiken om bijv het MAC-adres van een nieuwe NintendoDS toe te laten wil ik hem weer als router aansluiten.

Hoe heb je de thuisrouter AP gemaakt dan? Via de configuratie ("bridging modus") of analoog aan mijn methode?

Linksom of rechtsom: Het mac adres van de LAN-kant van je thuisrouter zal hopelijk wel ergens staan (op een sticker of zo op het apparaat). LET OP: Ik bedoel hier het mac adres van de LAN-kant, niet het mac adres van de WAN kant.
Je kunt dan proberen via het koppelen van een vrij ip-adres aan het gevonden mac adres erbij te komen.
Kijk even hier, vooral vanaf posting 3 om een idee te krijgen of je het zo kunt fixen.

Natuurlijk kun je ook de router terugzetten naar fabriekswaarden, maar dan zul je alles weer in moeten stellen.

Succes,

Tijs.

Thuisrouter als AP:

wifi beveiliging instellen, dhcp uitschakelen en de kabel vanaf de uitgang van de LB naar één van de 4 UITgangen van de router. Werkt feilloos, totdat je weer in je router wilt.Dan moet je eerst je router ontkoppelen, resetten en inloggen. Daarna alles weer instellen. Omslachtig...

Ben nu dit aan t proberen, moet alleen steeds naar de buurvrouw lopen om te zien of t werkt.

Tenzij iemand even op www.olofrense.nl wil kijken en op ndsgames wil klikken. Krijg je een inlog dan werkt t.

Laatst bewerkt:
Thuisrouter als AP:

wifi beveiliging instellen, dhcp uitschakelen en de kabel vanaf de uitgang van de LB naar één van de 4 UITgangen van de router. Werkt feilloos, totdat je weer in je router wilt.Dan moet je eerst je router ontkoppelen, resetten en inloggen. Daarna alles weer instellen. Omslachtig...

Dit hoeft niet zo te zijn. Zie mijn instructie, vooral punt 7 en 10. Je kunt dan gewoon de thuisrouter herconfigureren.

Tijs.

Het verschil in jouw manier en die van mij is dat jij je router een statisch ip-adres geeft, dat deed ik hiervoor niet. Idd kan ik mn router nu bereiken.

Nu de boel nog forwarden vanaf de LB naar mn server en extern buroblad. En even bij de buuf aankloppen om te zien of t werkt... :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan