router achter modem/router van ziggo

Status
Niet open voor verdere reacties.

PETERRUBENS

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2015
Ik heb thuis de volgende situatie:
Van provider ziggo een "all in one" abonnement(telefoon,tv,internet)

cisco modem/router van provider
ziggo internet komt via kabel
modem aangesloten met deze kabel.
router modem heeft 4 LAN annsluitingen

local IP 192.168.178.1
sub mask 255:255:255:0
DHCP enabled
starting IP 192.168.178.10
max dhcp uders 64
Network mode B/G/N mixed
MAC Adr 7C:05:07:DB:13:CF

channel with 20MHz
channel 6
SSID ziggoxx , SSID broadcast

=============================================

mijn router sitecom wlr4100
heeft 1 WAN aansluiting en 4 LAN aansluitingen

auto IP change enabled
IP 192.168.0.1
sub mask 255:255:255:0
MAC Adr 64:D1:A3:25:69:2E
DHCP enabled
starting IP 192.168.0.100
end IP 192.168.0.200
DNS : dynamic IP
SSID sitecomxx
channelband 2,4Ghz (B+G+N)
channel 11

============================================

Met deze twee routers wil ik twee wifi netwerken (ziggoxx en sitecomxx)
beschikbaar hebben in mijn huis.En heb een z.g. "router achter router"opstelling.
Dus UTP kabel van ziggo modem/router naar WAN poort van Sitecom router.

Dat moet geen probleem zijn als ik het verschillende adresbereik zie van deze twee
routers...maar ik ben een volkomen leek op het gebied van netwerken en nog "op

leeftijd" ook. Dus wat ik oppik van Forum inzendingen interpreteer ik misschien niet
goed.
In eertse instantie "werkt " deze opzet, heb inderdaad twee draadlose netwerken
die ik kan gebruiken met laptop en tablet.
Echter als ik mijn laptop uitzet, om bv later weer op te starten, dan kan ik geen

verbinding meer maken met "sitecomxx" netwerk. Met Windows 7 netwerkcentrum zoeken
naar pproblemen geeft tenslotte een melding. En die komt er op neer dat ik de router
opnieuw moet opstarten. En warempel dan is "sitecomxx" weer bereikbaar.

Hopelijk is deze informatie voldoende om wat aan te passen aan deze situatie
zodat niet steeds de router moet worden herstart.

Bijlagen

• netwerk-error.JPG
    netwerk-error.JPG
    48,6 KB · Weergaven: 97
Je gaat iets te snel door de bocht: De sitecom router moet een IP-bereik binnen dat van de Ziggo hebben. Verder moet je de sitecom instellen als accespoint/switch, zodat je geen 2 DHCP servers achter elkaar hebt.

Het draadloze netwerk van de sitecom kan je dan helemaal handmatig instellen, dus ook een andere naam & wachtwoord geven.

EDIT: dat ding van Ziggo kan je nog wat sterker signaal laten uitzenden: 20MHz is maar de helft van de capaciteit, 300Mbit haal je enkel door over te schakelen op 40MHz band.

Laatst bewerkt:
@k1pje:zie dat het de TS niets uitmaakt dat het twee ip-netwerken zijn of 1 (voor een router na router setup is het nu goed geregeld, met een 192.168.178.x en een 192.168.0.x ip-netwerk voor resp. de Cisco en de Sitecom).
Waar het de TS om gaat is dat pas na het aan- en uitzetten van de Sitecom de laptop (na aanzetten van die laptop) pas er weer mee verbinden kan.

Edit, toevoeging: een setup met maar 1 router zou logisch gesproken geen oplossing moeten bieden, tenzij het probleem alleen met de ip-adrestoekenning is, dus niet met het pure wifi verbinden met de Sitecom.
Uitsluitsel hebben we daar niet van en er is geen probleem als de Sitecom wordt geherstart, zowel niet met het wifi verbinden als met de ip-adrestoekenning....

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp hieruit dat mijn router na router setup voor het adres bereik van de routers niet perse verkeerd is.
Maar wat gebeurt er allemaal als je de sitecom router weer opstart, daar heb ik geen zicht op.
Wat doet de DHCP en DNS van sityecom bij aanmelden van de laptop, daar moet iets niet goed zitten

@dnties. Mee eens. Zou allemaal niet uit moeten maken. Echter andersom geredeneerd. De setup die hier staat vind je zelfs bij grote bedrijven niet voor wat betreft het aantal routers en IPs achter elkaar. We zouden er dan ook voor kunnen kiezen om het netwerk een beetje slim in te stellen. Scheelt ons allemaal een boel zoekwerk en gedoe.

Belangrijkste keuze voor welke opzet je kiest is de vraag of je Ziggo Hotspots wilt kunnen gebruiken.
-Ja. Dan Ziggo modem gewoon z'n ding laten doen en de Cisco/Sitecom instellen als AP. DHCP uit op Cisco en Sitecom
-Nee. Dan Ziggo in pass through laten zetten. Cisco als router en Wifi en Sitecom als AP. Cisco deelt dan DHCP uit.

Misschien helpt een driver-update op de laptop. Wat staat er in Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ) onder Netwerkadapters?
Overigens zelf geen problemen met Sitecom routers ondervonden, tot heden.

Verder zou het kunnen zijn dat er een firmware update is voor je Sitecom. Vertel ons welk type het is (zo precies mogelijk).
Dan nog het issue van overbelaste router. Mogelijk is je Sitecom overbelast. Hiervoor zijn dan vooral (Torrent-)downloads verantwoordelijk...
En dan nog iets: Als je router is ingesteld op Automatisch een kanaalnummer kiezen zie ik soms ook wel gedoe. Dus zet in je router eens een vast kanaalnummer. Liefst eentje die weinig gebruikt is in jouw buurt, maar experimenteren kan altijd, he.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat het meest voor de hand liggend is om de sitecom wifi router X4 N300 als accesspoint (AP) te configureren.
voorlopig denk ik dus aan de volgende veranderingen aan de sitecom:
1. stel het IP adres op 192.168.0.9
2. DHCP server disable.
3. utp kabel van LAN naar LAN in sitecom

voordat ik dat doe, is dit voldoende of misschien een vast IP voor sitecom of anderszins.

Inderdaad, in deze volgorde (ik geloof dat je bij een Sitecom zowel DHCP server als LAN ip-adres in 1x kunt aanpassen, dus dan b. en c. in 1 actie):
Op de Sitecom:
a. Kabel uit de ene WAN/Internet verbinding halen
b. DHCP Server functionaliteit uit
c. LAN ip-adres op 192.168.178.9 zetten (subnetmasker: 255.255.255.0)
d. LAN kabel van a. nu in een van de 4 LAN aansluitingen stoppen
e. PC's/smartphones etc. die met de Sitecom verbonden waren een nieuwe ip-adres laten aanvragen / opnieuw laten verbinden. Krijgen dan een 192.168.178.x ip-adres.
f. Latere configuraties aan de Sitecom doen op het nieuwe 192.168.178.9 ip-adres. http://192.168.178.9

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zo gezegd zo gedaan
Helaas blijft de toestand zoals die was, nl zodra ik de laptop uitzet en weer aan dan is sitecom niet meer bereikbaar, wel na herstart van router sitecom.
idem als ik van netwerk wissel, dus connect met sitecomxx, connect met ziggoxx en weer terug naar sitecomxx gaat niet meer.

Ik heb bij het veranderen van de IP het volgende opgemerkt:

bij de tab dhcp server, waar de nieuwe IP wordt ingevoert en DHCP uitgezet

1.er is een veld Auto IP Change enabled, moet dit of kan het uit? helaas wordt dit niet beschreven in het manual.
2.DNS staat op dynamic IP, kan ook op static IP

Je hebt dus alleen de Sitecom als Accesspoint ingesteld. Er zijn echter nog andere tips gegeven:
a. Misschien helpt een driver-update op de laptop. Wat staat er in Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ) onder Netwerkadapters?
Overigens zelf geen problemen met Sitecom routers ondervonden, tot heden.
b. Verder zou het kunnen zijn dat er een firmware update is voor je Sitecom. Vertel ons welk type het is (zo precies mogelijk).
c. [Minder/niet relevant, nu, omdat je nu de Sitecom als Accesspoint inzet] Dan nog het issue van overbelaste router. Mogelijk is je Sitecom overbelast. Hiervoor zijn dan vooral (Torrent-)downloads verantwoordelijk...
d. En dan nog iets: Als je router is ingesteld op Automatisch een kanaalnummer kiezen zie ik soms ook wel gedoe. Dus zet in je router eens een vast kanaalnummer. Liefst eentje die weinig gebruikt is in jouw buurt, maar experimenteren kan altijd, he.

Tijs.

Tijs.

Ik heb een driver update gedaan voor generic marvel yukon 88E8040 PCI-E Fast ethernet controller, via windows update deze stond als optionele update. Deze update gedownload.
Is dat voldoende of moeten er nog andere handelingen door mij gedaan worden om de update te verwerken?
De kanaal nummers zijn nu ziggoxx kanaal 1, sitecomxx kanaal 11.
Geen firmware update .

Die Yukon is de bedrade netwerkadapter, niet de wifi adapter...
Als ik mag aannemen dat je via Microsoft geen updates kon ontvangen van de andere (=wifi) netwerkadapter, noem dan hier
a. merk + type laptop
b. de aanduiding in Apparaatbeheer van de wifi adapter
c. Welke versie Windows je hebt en of dat 32-bits of 64-bits is

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik een laptop Inspiron van Dell met windows 7 64 bits.
De wifi adapter is een usb adapter van Sitecom WLA-2100 v2 001, hiervan geen nieuwere updates van het stuurprogramma Realtek semiconductor versie 1021.3.912.2012

zie bijlage. De Dell wireless mini card heb ik uitgeschakeld. Dus alleen wifi via de usb adapter.

Bijlagen

• apparatenbeheer.JPG
    apparatenbeheer.JPG
    38,1 KB · Weergaven: 113
  • netwerk-error.JPG
    netwerk-error.JPG
    48,6 KB · Weergaven: 83
Dat is inderdaad de nieuwste versie, zowel bij Sitecom zelf als bij Realtek.
Ik zou Auto IP Change enabled afzetten.

Enige wat er nog overblijft om te proberen is het kanaalnummer vastzetten in de Sitecom, bijv. op kanaal 7 (je kunt checken met inSSIDer welk kanaalnummer het minst bezet is).
Natuurlijk moet je dan de Sitecom bereiken op zijn (nieuwe) 192.168.178.9 ip-adres in je webbrowser).

Tijs.

Niet veel hoop voor een oplossing dus..
Ziggo modem/router zit op Kanaal 1 , en sitecom op kanaal 11.

Niet de beste terugmelding:
a. Is de Sitecom vast ingesteld op kanaal 11 of heeft hij 'toevallig' voor kanaal 11 gekozen o.b.v. Auto?
b. Had je nog gekeken welk kanaalnummer het beste is? Via experimenteren of via inSSIDer?

Maar ik geef toe (zie ook mijn vorige posting): De kansen op verbetering zijn nogal klein.

Tijs.

Nee heb bewust deze kanalen gekozen. Dit met inSSIDer ook nagegaan.
Maar ik heb van internet advanced IP scanner gedownload (gratis) en hiermee probeer ik te achterhalen wat er allemaal met de Ip adressen gebeurt.
Helaas is mijn kennis van netwerken nihil zodat ik hiermee niet uit de voeten kom, waarschijnlijk wel iemand met meer netwerk kennis.
Nog meer gegevens te zien in MyLanviewer Network/IP scanner een programma dat je 15 dagen mag uitproberen, maar ik zie hier wel steeds dat mijn computer van IP wisselt.computers2.jpgDHCP.JPGhistory.jpg

Wellicht wil iemand deze software ook proberen?

Ik zie niets nieuws, eerlijk gezegd.

Mijn opties zijn op. Mogelijk reageert iemand anders nog.

Tijs.

De oplossing is een heuse afknapper.
Na veel contact met sitecom support blijkt dat niet de router configuratie maar de usb wifi adapter de problemen veroorzaakt.
Dus router achter router en router als access point configuratie werkte gewoon.
Maar de wifi adapter is stuk.

nb de wifi adapter is ook van sitecom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan