Router achter router plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Op dit moment heb ik een ziggo-modem met daarachter een router. Vanuit de router gaat een kabel naar boven voor een bekabelde verbinding. Beneden staat een laptop waarop draadloos via de router wordt gewerkt.

Boven heb ik een tweede PC, die ik graag draadloos wil gebruiken. Ik heb boven een accesspoint geplaatst en sluit de kabel van beneden aan op een switch, die verbonden is met dat accesspoint. Van daaruit verbindt ik de hoofdcomputer weer met internet en op de tweede computer kan ik draadloos internet krijgen.

Het nadeel van deze constructie is, dat de snelheid van de verbinding op de hoofdcomputer halveert. Ik vraag mij dus af hoe ik die snelheid op normaal niveau kan houden. Moet ik dan een router ook boven plaatsen of is twee routers achter elkaar niet mogelijk? Of zijn er andere manieren om met behulp van dat access point de snelheid te verhogen?

Router achter router is niet handig :)

Ik zou zelf de router boven vervangen door een switch ;)

Sorry, maar heeft u mijn vraag gelezen? Ik gebruik dus een switch, maar de snelheid halveert daardoor.

Nou, je opstelling is mij ook niet helemaal duidelijk hoor. En ik heb nog wel met pen en papier geprobeerd te tekenen wat jij nu precies op wat hebt aangesloten.. :)
En dit is wat ik er uit begrijp (en corrigeer me als ik het mis heb):

Te beginnen met het (kabel)modem <---> router. Een router bevat vaak een poort voor naar internet en (meestal) 4 andere voor naar pc's, en ook een wifi mogelijkheid. Je hebt daar dus een ingebouwde switch bij. Klopt dat met jouw 1e router?
Dan zeg je dat er van die router 1 kabel naar de etage gaat, naar een andere switch.
Van die switch loopt een netwerk kabel naar je AP boven en een 2e netwerkkabel naar een pc.
dat is wat ik begrijp.
Het AP (of een router waar alleen de switch van is aangesloten, die werkt ook als AP) maakt een 2e wifi verbinding naar de 3e pc (boven). correct?

Als dat zo is zou het zonder snelheidsverlies (binnen de grenzen van de hardware) moeten kunnen werken.
Waar je wel op letten moet is dat de netwerken elkaar niet tegenwerken, en ook dat ze niet (te veel) gehinderd worden door netwerken in de buurt.
Hoe zijn jouw instellingen (kanalen, gebruikte ingangen van de routers) etc?

Laatst bewerkt:
Modem + router staan in de meterkast. Vanuit één van de poorten van de router gaat een kabel naar boven. Er zit geen switch in de meterkast en dus ook niet in de router. Vervolgens staat boven een switch en daarin verdwijnt die kabel, die van beneden af komt. Vanuit die switch verdwijnt één kabel in de PC en één kabel in een access point. Het AP maakt dan inderdaad de wifi-verbinding voor de derde PC boven. Je hebt de opstelling dus goed begrepen, alleen zit er beneden geen switch.

Ik sluit niet uit, dat de switch het snelheidsverlies veroorzaakt, maar dat weet ik dus niet.

De kanaalinstellingen van de router zijn: router.jpg . Is dit wat je bedoelt?

Ja dat is wat ik bedoelde. Je verhaal maakt e.e.a. duidelijker. Alleen is het tegenwoordig "ongewoon" dat een router geen ingebouwde switch (met 4 poorten) heeft (ik ging daar wel een beetje van uit), maar het komt voor...
Je hebt kanaal en SSID aangepast en dat is goed. Heb je kunnen uitvinden of er andere wifi stations in de buurt actief zijn en hoe sterk die zijn?

het zou je AP kunnen zijn die snelheidsverlies veroorzaakt.
Je kunt het misschien als volgt testen:

1. Kabel van beneden in pc: snelheid ok dan verbinding goed.
2. Kabel van beneden in switch en andere kabel van switch naar pc: snelheid het zelfde? switch (alle poorten testen) ok.
3. Kabel van beneden in AP: snelheid nog ok?
4. Kabel van beneden in switch en andere kabel van switch naar AP: hoe is snelheid nu?

Nu zou de bottleneck ergens te voorschijn moeten komen...

Laatst bewerkt:
Misschien is het toch nog niet duidelijk gemaakt. IK heb als router de Sitecom SL351, die vier uitgangen heeft en dat zal ongetwijfeld een switch-functie hebben. Ik kan echter maar één uitgang gebruiken en vanuit die uitgang gaat een kabel naar boven. Van daaruit moet ik die ene kabel gaan delen. Dus dan gaat die kabel van beneden in een switch. Vanuit die switch gaat een kabel naar het access point voor draadloos internet op PC 3 én er gaat een kabel naar PC 2 voor bekabeld internet. Internet boven is op die manier mogelijk, maar de snelheid zakt dus in. Doe ik de kabel vanaf beneden rechtstreeks in PC2, dan heb ik wel de volle snelheid. Het lijkt er dus op, dat de switch de vertragende factor is.

Wat jouw 4 punten betreft blijf ik dus hangen bij punt 2. Punten 1 en 4 zijn nu duidelijk, ik zal alleen punt 3 nog even moeten uitproberen. Zitten we nu qua situatie op één lijn? Dan kan ik ermee verder.

Punt 3 kan helaas niet, want er zit maar één ingang op dit Linksys Acces Point en dan heb ik dus bekabeld niets meer.

Ik zie nu, dat er ook een apart forum-item Switches en Hubs is. Wellicht had ik beter mijn vraag daar neer kunnen zetten. Ik zal een linkje naar deze thread daar plaatsen. Ik hoop, dat een modje de boel kan verplaatsen.

Laatst bewerkt:
Als je de kabel van beneden rechtstreeks in het AP prikt moet je via een wifi verbinding met je laptop (toch?) kunnen nagaan hoe dat dan gaat. En je hebt op dat moment boven even geen mogelijkheid voor bedraad internet meer nee...

Als je switch boven inderdaad de boosdoener is, is het dan wel een switch? Dergelijk gedrag lijkt meer op een oude hub (die er net als een switch uit kan zien van buiten)...
Hubjes zijn meestal wat ouder en vrij zeldzaam, een (Gigabyte) switch kost tegenwoordig ook niet veel meer, en zou het netwerk verkeer niet mogen beïnvloeden. Hubjes doen dat wat meer. Switches regelen zelf het verkeer.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me eigenlijk af waarom je boven ook niet draadloos gebruikt?

Solaris citeert

Ja dat is wat ik bedoelde. Je verhaal maakt e.e.a. duidelijker. Alleen is het tegenwoordig "ongewoon" dat een router geen ingebouwde switch (met 4 poorten) heeft (ik ging daar wel een beetje van uit), maar het komt voor...

Het is tegenwoordig wel gewoon dat een router maar één poort meer heeft, omdat bijna iedereen gebruik maakt van draadloos.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me eigenlijk af waarom je boven ook niet draadloos gebruikt?

Solaris citeert

Het is tegenwoordig wel gewoon dat een router maar één poort meer heeft, omdat bijna iedereen gebruik maakt van draadloos.

Ik download boven bekabeld met 5 MB per seconde. Draadloos kom ik nog niet aan de 1,5 MB.

Juist, bedraad is nog altijd (veel) sneller en zekerder dan draadloos. Zeker nu er steeds meer verschillende netwerken (met hun eigen frequenties) op een kluitje zitten, storen ze elkaar nog al eens en dat komt de snelheid niet ten goede.
Moet er niet aan denken dat de dagelijkse backup 's nachts naar de server draadloos gaat, via het draadje duurt het al (te) lang.
Ik weet dat er modems bestaan met maar 2 netwerk poorten maar het lijkt me nog steeds een minderheid. Maar dat kan aan mij liggen, ik heb in de meterkast een 2e switch staan... :)

Ik heb een behoorlijk nieuwe router en die heeft vier poorten. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug.

Ik heb het uitgeprobeerd. Downloadsnelheid bekabeld rechtstreeks 4,66 MB, met kabel in AP 2,11 MB. Maar ik weet niet of dat beeld dan juist is, want dat laatste gebeurt dan wel draadloos en dat is nu eenmaal langzamer.

Ik denk, dat het goed is om te laten weten wat mijn AP is en wat voor apparaat mijn switch is (of toch een HUB?).

AP; Linksys WAP54G 3.1
Switch: TP-Link TL-HP8M

Ik word herinnerd door de Watchdog :). Kun je mij nog op weg helpen, Solaris?

Hi - zal het proberen, was vandaag de hele dag weg...
ALs ik zoek op het nummer van wat jij noemt: Switch: TP-Link TL-HP8M
dan vind ik allereerst een archief vermelding uit 2002, waarin iemand vraagt of men nog wat heeft aan "deze oude hub"..
Ook op een andere site met vermelding staat er bij dat het een hub is.
Hubs zijn bepaald niet snel door de aard van werken.

Je zou een moderne switch eens moeten overwegen... Die zijn zeker sneller.

Jouw Linksys WAP ziet er moderner uit en zou internet ongehinderd door moeten laten, de grens wordt gesteld door je provider en je internet abo.

Zoals ik het nu zie lijkt het er op dat je hubje de boel ophoudt.
Geen garantie dat het ook zo is, alleen, die hub is niet meer van deze tijd... :)

Het hof,
Niet enkel je router is belangrijk maar ook de modem.
Een voorbeeldje van onze providers hier in België
De providers bij ons maken reclame. Met onze nieuwe technologiën surf en download je 10 x sneller. Inderdaad dat is zo , wanneer men ergens een nieuwe installatie gaat uitvoeren. Mensen die al jaren internet gebruiken, moet dan ook de modem vervangen worden die voldoet aan de nieuwe hoge snelheden.
Misschien best eens contact nemen met je internetprovider.

Laatst bewerkt:
Hmm, ik heb die TP-Link toch pas een jaar of vier geleden gekocht. :confused:

Maar als ik dat ding dus vervang door een switch, dan zou het opgelost moeten zijn? En kun je inderdaad volstaan met zo'n goedkope switch van 12 euro (Bol.com)? Of is http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTM5MDE1NTg1NDY=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&product_show_id=986140&gvlon=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=fromoutside&~cookies=1&gclid=&scrwidth=1680 beter?

@Seniorke: modem is in orde (802.11N, 1Gb/s).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan