Router achter Ziggo router dat niet in bridge modus staat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmiej93

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2009
Wij hebben thuis altijd de volgende setup gehad: Modem van Ziggo (toentertijd alleen modem functionaliteit), Sitecom router direct daar naast, en op de 1e verdieping nog een extra router als AP (Zowel draadloze verbindingen als bedraad).
Dit werkte altijd prima, maar ik geloof dat het nieuwe Ziggo modem (Ubee EVW 3200) laatst uit bridge mode gehaald is (werkt nu als router, alle poorten geven een verbinding), met als resultaat dat de router op de 1e verdieping (router naast het modem is uit de loop gehaald) via ethernet een DNS foutmelding geeft bij het laden van webpaginas.
Het modem van Ziggo is uit bridge modus gehaald vanwege stabiliteitsproblemen met het internet op één specifieke PC (wat nu opgelost lijkt te zijn). Lang verhaal kort:

Op één of andere manier werkt de wifi op de aangesloten router prima (heb zowel een Sitecom WL-312 als een Sitecom WL-342 getest), maar zodra ik daar een kabel in plug, en deze kabel in mijn laptop steek, beginnen de problemen. Ik krijg vanuit windows geen melding dat er iets mis is, maar zodra ik een webpagina probeer te laden, krijg ik "......'s server DNS address could not be found.". Ik heb dit met meerdere kabeltjes getest.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen?

als je de ethernet poorten van je sitecom wilt gebruiken dan zet je op de sitecom de dhcp uit.
kabeltje wat van je ubee router komt in lan1 en dan heb je nog drie poorten over voor een bekabeld apparaat.
je sitecom heeft dan een switch functie inplaats van een router functie.

Dat was ik inderdaad vergeten te zeggen. DHCP staat uit (niet dat het uit lijkt te maken of t aan staat of niet, heeft jarenlang gewerkt met DHCP aan). Router staat in AP modus, kabel vanaf de Ubee zit in LAN1 (WAN ongebruikt).
Voorheen werkte de router wel gewoon, zowel via WiFi als via ethernet, maar vandaag opeens niets meer. Normaal zou ik zeggen dat ie kapot is, maar aangezien twee routers exact hetzelfde doen, vermoed ik toch dat er iets anders aan de hand is.

en de ubee modem heeft nog wel de mogelijkheid om ip adressen uit te geven
Ik doe hier precies hetzelfde als jij doet ook met ziggo.
Je nieuwe ubee modem heeft nu vier ethernet poorten en is dus een router.
Dat was je vorige modem met maar 1 uitgang niet.

Ik snap niet helemaal wat je probeert te zeggen.

Het Ubee modem is inderdaad een router, maar is bij installatie ingesteld met aparte router (sticker over LAN2-4 laten zitten, etc.), waar ik aanneem dat deze in bridge modus stond. Ik heb toentertijd geen instellingen in de router hoeven veranderen. Nu vermoed ik alleen dat de bridge modus uitgeschakeld is, aangezien LAN2-4 nu ook toegang tot het netwerk geven. Echter werkt de Sitecom niet langer als switch (als ik die term goed gebruik. In principe een stekkerblok voor internet. Eén aansluiting in, meerdere uit). Als WiFi range extender werkt ie nog prima, en de ethernet poorten lijken ook te werken, aangezien windows zelfs aangeeft dat er internettoegang is (mouseover op het netwerk icoontje), maar op een of andere manier krijg ik constant die DNS fout, en ik heb geen flauw idee waar dat door komt.

Waarom zet je die Ubee dan niet op bridge?
Of door Ziggo laten doen, niet al die modem/routers kun je niet zelf doen.

Is een ander profiel dat door Ziggo in de modem geladen wordt. Kwestie van even de helpdesk bellen.

Verder lijkt het me niet zo heel zinvol om 3 routers in je netwerk te hangen. Hebben zelfs grotere bedrijven niet eens.

Mijn voorstel. Ziggo in bridge mode en het apparaat dat er direct achter hangt als router instellen. Hier ook DHCP op instellen. Alle andere apparaten als switch of AP configureren en DHCP daar op uit zetten. Daarna werkt alles gewoon weer zoals het hoort.

Waarom zet je die Ubee dan niet op bridge?
Of door Ziggo laten doen, niet al die modem/routers kun je niet zelf doen.

Het modem van Ziggo is uit bridge modus gehaald vanwege stabiliteitsproblemen met het internet op één specifieke PC (wat nu opgelost lijkt te zijn). Lang verhaal kort:

-----------

Is een ander profiel dat door Ziggo in de modem geladen wordt. Kwestie van even de helpdesk bellen.

Verder lijkt het me niet zo heel zinvol om 3 routers in je netwerk te hangen. Hebben zelfs grotere bedrijven niet eens.

Mijn voorstel. Ziggo in bridge mode en het apparaat dat er direct achter hangt als router instellen. Hier ook DHCP op instellen. Alle andere apparaten als switch of AP configureren en DHCP daar op uit zetten. Daarna werkt alles gewoon weer zoals het hoort.

Het is misschien niet bijzonder zinvol om 3 routers in je netwerk te hebben, maar als je er twee over hebt, waarom ze niet als AP gebruiken? Met maar één router als AP hebben we echt belabberd slecht draadloos internet, en om de bovenverdieping dekkend te krijgen zijn er ook al twee nodig. Maar om nou te zeggen dat grote bedrijven dat niet hebben is natuurlijk appels en peren vergelijken.

Zoals ik hierboven ook al citeerde:

Het was dus niet echt een optie om weer terug te gaan naar de vorige instellingen.

-----------

Door deze tekst , nieuwe Ziggo modem (Ubee EVW 3200)ging in er vanuit dat je een nieuw modem hebt gekregen.
en kijk hier hoe je het in bridge kunt zetten https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/

Het is de 'nieuwste' zullen we maar zeggen. Hij hangt er al een tijdje, maar is laatst dus uit bridge modus gehaald. Zoals hierboven ook al gezegd, was er een specifieke reden om dit te doen, en zocht ik naar een andere oplossing.

-----------

Algemeen:

Het is inmiddels opgelost. Vandaag een troubleshooting run gedaan, van voor tot achteren. Laptop met korte kabel direct op modem, etc., etc.. Uiteindelijk gevonden dat de Ubee bij de DNS server adressen voor een statisch IP twee specifieke IP's wil hebben, in tegenstelling tot de Sitecom, waar ik gewoon de default gateway als DNS server adres kon ingeven.
Ik snap niet helemaal waarom het met een dynamisch IP niet gewoon werkte, maar inmiddels werkt alles weer zoals gewenst/verwacht, dus probleem opgelost zou ik zeggen.

Toch bedankt voor alle suggesties en alle moeite!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan